Vad för ras?
Vad för ras/blandning kan min lilla älskling möjligen vara?
Sist jag mätte öronen (ca 2 veckor sedan) var de 5½ cm långa.
Han har inte samma slags bastanta, tjocka huvud som en "riktig" hermelin. Inte heller så korta öron. Någon som har några förslag?
Tack på förhand!
Mvh,
Moa
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor
Dvärghare/Hermelin? Tycker den påminner om båda..
Hur gammal är den & vad väger den?

Hermelin :)
Han kan mycket väl vara en hermelin.
Han kan helt enkelt vara inne i "slyngelåldern", som jag sett många (speciellt hermelinuppfödare) kalla det för.
Det är åldern när i princip allt på kaninen (gäller även hundar =P) är oproportionerligt. =)
Men det växer de ur sen.
Jag hoppas att han behåller sitt underbara utseende, för hermeliner med yttepyttiga öron tycker jag inte alls är fina. :)
Han väger nu drygt 500 gram. Han har vuxit jättemycket nu på senaste tiden. :) Jag är så glad över honom! :P
Mvh,
Moa
Ser ut att vara en hermelin i slyngelåldern.
Okej, tack. :)
Mvh,
Moa
Dvärghare eller hermelin eller korsninga av de.
Påminner mer om en dvärghare än en hermelin tycker jag.
Det kan ju vara någon slags korsning. Han är nämligen inte alls lika rund och kortbent som jag tycker att många hermeliner är, utan han har ganska långa ben och smäcker kropp (förutom när han ligger på magen och ser go ut. ;) ) Så vem vet. :) Men jag får se, han är inte färdigvuxen ännu, även om han har gått upp ungefär ett par hekto i vikt (från ca 460 till 660 på tre veckor) sedan dessa bilder. Öronen är nu 6 centimeter långa, och han är världens goaste, snällaste och vackraste kanin - i mina ögon i varje fall. :P
Mvh,
Moa
min kanin är troligtvis blandning mellal dvv hermelin och det kan mkt väl din vara också
#11 dvv har en lite mer kopiös kropp och är inte lika slank plus att dem har långa öron och blandningar av dvv och hermelin brukar oftast få någon form av medel långa öron.
Denna lilla krabat har korta öron i samma storlek som en hermelin men har en slank och kompakt kropp. Om man går efter bilderna. Bakbenen tycks också vara långa så det lutar mer åt hermelin och dvärghare.
Nej, det är nog ingen dvärgvädur inblandad i denna lilla kille. Om jag tittar på min kanin, och så tittar jag på bilder på dvärghare och hermelin, så ser han helt klart ut som en blandning mellan de båda raserna. Jag visste dock inte att grossister hade dvärgharar? Fast iofs, de kan ju också få in från privatpersoner. :)
Min lilla älskling har blivit mycket större och slankare som sagt, även om han fortfarande är lika söt som en bebis. Dock ser han mognare ut nu, än på bilderna som är inlagda här. :)
Mvh,
Moa
#13 En grossist kan ha Vilken ras? som helst vare sig det är Belgisk Jätte eller Hermelin men oftast kör dem med dvv eller löwen.
Jag skulle typ säga Ddv/Hermelin. fast jag är inte så bra på det dära.

jag tycker han ser ut som en dvärghare.. de är smala och små:)
Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus
Nu när ändå den frågan är uppe så jag är också tveksam över om min kanin verkligen är en dvv så kan nån bara kolla och se den är liksom större än andra kaniner jag sett. Min kanin är till höger om min kompis kanin till vänster fast den till vänster är en lejonhuvad kanin.
Jag funderar på om min verkligen är en dvv och inte Vädur bara?
Kramar / Julia (=
#17: Finns inget ras som heter Vädur. =)
Det finns dvärgvädur, meissner vädur, lilla tysk vädur, engelsk vädur och fransk vädur (har jag missat någon?).
Väldigt svårt att avgöra om det är en dvärgvädur med den lilla bilden.