Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 683 ggr
Sirocco
0

Bitande Kanin!

Hur ska jag säga åt min kanin att han inte får bitas han gör det ej ofta men ibland.

Finns det något sätt att lära han att så får han inte göra??

Jag brukar hålla uppe han och slå han lite försiktigt med pekfingret på nosen och nosryggen.

är det farligt? att gör så?

Finns det något annat sätt?

SNälla ge mig svar och tips? det uppskattas väl

Kramar / Julia (=

[Zorro_93]
0

jag tycker inte du ska slå han på nosen.

Zvintos
0

Det beror väl kanske på anledningen till att han biter?
Vissa brukar kunna naffsa lite lätt, men det brukar jag ha överseende med.
Det är ju inget illa menat egentligen. =)
Bits de, är nog det bästa att hålla kvar handen (gärna ha tjocka handskar på sig) för att visa att man inte är rädd.

viko
0

Du kan vara bestämd och säga till han på skarpen och med sträng röst + så som du redan gör. Och när han gör nåt bra så slösar du på beröm så att han lär sig att nu har jag gort nåt bra.

Sirocco
0

Men vad ska jag göra för att berömma honom ge mig tips?.

Han brukar nog oftast bita mig när han är trött på mig och vill ha uppmärksamhet och jag kan väl inte gå omkring med vantar på händerna hela dagarna.

Han brukar oftast bita mig i benet och armen och jag får bara blåmärken så det gör inte så ont jag vill bara visa att så får han inte göra.

Kramar / Julia (=

Tina-A
0

Han biter nog för att han vill ha något, exempelt komma ner. Sätt inte ner honom när han biter, då lär han sig att det leder ingen vart. Sätter du alltid ner honom när han biter vet han ju att det är så han måste göra för att du ska sätta ner honom, då är det klart han biter för att komma ner. Han ville ju berätta det för dig.

Håll då kvar honom i famnen tills han är lugn och trygg och sätt inte ner honom för än han är lugn. Då lär han sig att om jag sitter stilla så får jag komma ner, om det är vad han vill.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Sirocco
0

Men hur ska jag då veta när han vill ner och jag har lärt han att han inte kan bita det till sig han måste ju ändå göra något tecken.

Jag brukar aldrig släppa ner han när han gör det heller.

Kramar / Julia (=

Tina-A
0

Du kan väl sätta ner honom när du själv vill? Han måste faktiskt inte bestämma det. Däremot behöver du inte gå och bära runt på honom så länge om han inte tycker det är så jätteroligt :)

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Sirocco
0

Det gör jag ej heller jag brukar låta han springa fritt i mitt rum men jag håller honom borta från kablar vi har alla i en burk men vissa ligger fritt är bara ibland rädd att han rätt var det är vid et o övervakat tillfälle biter i en sladd och får en stöt och dör.

Kramar / Julia (=