Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 1372 ggr
jojag
0

avelfrågor.

Om en hona har ungar eller ska föda, kan det vara jobbigt eller stressande för henne att vara i samma rum som en/flera andra honor eller hanar?

Vad är bättre att ha i buren när honan har ungar, matta eller spån?

Om mattan är lite pissad på..?

repekka94
0

Du ska ha spån och ett tjockt lager halm på ja det kan vara mkt stressande för en hona att föda i samma rum..

jojag
0

När jag menar matta i buren så menar jag inte i bodelen där ungarna ska födas utan utanför bodelen.. Om det gör något att det är en matta där eller är det mycket bättre med spån.

#1 Så man bör inte ha flera födande honor i samma rum + andra hanar..?

repekka94
0

Nejj det blir lätt stressigt =/

emms
0

ja tycker du ska ha spån för när ungarna kommer ut så bajsar och kissar de väll överallt och det kanske inte blir så mysigt med en matta då ^^

Emma

jojag
0

#3 ok.. Men folk som har stora uppfödningar då, de har nog inte kaninerna långt ifrån varandra när de föder och har ungar, eller..?

MarHai
0

Spån och halm är bäst.

Det beror på hur kaninerna sitter. I min kaningård har jag flera honor med ungar, och ingen blir stressad av de andra.

/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin

Elina.
0

#2: Honan kan vara i samma rum som andra honor/hanar.

Lans
0

Själv har jag ju just gått å dragit ut en till hane till min hona som just fött. Stackarn,,borde nog haft henne i mitt rum ist (: De är nog säkert rätt stressande med flera kaniner i samma rum kan jag tänka mig.

http://lans.blogg.se

Målar och ritar porträtt på beställning.

Gör även armband och kaninselar.

Priser och info:

http://lans.blogg.se/tillsalu/

Mina auktioner på tradera:

http://www.tradera.com/finding.mvc/itemlisting?ftgnr=1175999

jojag
0

#7 ok.. krångligt när många säger olika.. Men det beror säkert lite på individen också?

#5 Även sen då ungarna börjar gå ut ur boet? Tänkte spån kommer jag ha. Men "fastnar" de inte i halmet eller något liknande..?

#4 Det förståss, det tänkte jag inte på. Blir nog spån då.

skanorskaniner
0

Jag har mina honor i samma rum som alla andra kaniner. Det är där de är vana vid att vara. De kan ju även bli stresade av att blir flyttade.

Jag har spån och sedan halm i mina burar.

Thumper-KG
0

Uppfödare har flera kaniner i samma rum hela livet, honor som hanar, så lever de även i sin koloni i vilt tillstånd.

Spån i botten 10 cm halm ovanpå.

Clariiz
0

Mina bor ju i fackburar, men ingen blir stressad av de andra (:

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

[Emma_93]
0

när min kaninhona fick ungar så hade jag spån och halm :D

jojag
0

Ok det verkar som om många tycker spån och halm. Tack, då vet jag det. :-)

Det verkar inte som om man måste ha kaninerna i separata rum heller då, tack för det svaret också! :-)

Har lite fler frågor:

Kan en kaninhona som är dräktig vara ute och skutta lika mycket som hon brukar när hon inte är dräktig? När ungarna är födda, hur är det då?

Hur länge kan ungarna vara utan mamman (t.ex. när mamman är ute och motionerar)? Beror väl på hur gamla ungarna är men skriv gärna vid t.ex. 1 veckors ålder, 2 veckors, 3 veckors osv.

När är första gången man kan ta ut kaninungarna ur mammans bur och ut på gräset?

Många frågor.. Hoppas nån vill och kan svara!

Thumper-KG
0

#14: Det bör hon bestämma själv om hon vill ut och springa, man bör alltså INTE tvinga henne med sele & koppel.

Samma efter en födsel.

Mamman diar ungarna 2 ggr/dag när du inte ser det, och vill hon lämna boet, så väljer hon det själv, men hon brukar hålla sig i närheten.

Ta ut kaninungarna bör man inte göra alls, förren efter en månad, då det är viktigt att de känner trygghet i boet.
Men efter ca 4 veckor börjar de själva gå på upptäcksfärd:

Undantag finns som alltid…

jojag
0

#15 ok tack för svaren!

Har hört att man ska ge honan saltsten när hon ska föda, hur länge ska hon behålla den?
Det är ju inte bra med saltsten vanligtvis så man vill väl inte att kaninen ska ha den för länge..

Thumper-KG
0

Så länge hin diar ungarna bör hon ha saltstenen

jojag
0

ok.

Ännu en fråga, vet att jag frågar mycket men det är väl bara bra att veta mycket? ;-)

Hur mycket mer mat ska en hona få när hon har fått ungarna? Olika på raser antar jag.. Dvärgvädur?

[Eichan]
0

Fri tillgång brukar de flesta köra då vad jag har hört..

jojag
0

#19 blir inte honan överviktig då? speciellt om man har en hona som älskar mat..

Thumper-KG
0

Jo, men kanske en skål om dagen, är den tomm efter ett dygn, så håll igen lite…

jojag
0

#21 ok.

Jag antar att när ungarna ska födas om några dagar bör man ge lite extra mat också? Födningen är väl ganska jobbig för mamman och hon kanske behöver lite extra energi då?

MarHai
0

Nej, man ska inte öka fodergivan innan ungarna är födda.

Solbackens kaniner

jojag
0

#23 Inte ens ge lite extra samma dag som ungarna bör komma?
Är det inte jobbigt med förlossningen?

MarHai
0

Dom klarar det.

Solbackens kaniner

jojag
0

#25 ok, tack för svaret.

jojag
0

Man ska alltså öka pelletsen när ungarna har kommit? Alltså samma dag?

jojag
0

Är det väldigt viktigt att diande honor har saltsten?

[Wera]
0

När vår hona fick ungar så var det en anna hona alldeles bredvid och hon fick också ungar efter några veckor.. det gick jätte bra ^^

Thumper-KG
0

#28: Nja, "väldigt viktigt" är det väl inte, men de kostar en tia, så varför chansa att de ska få brist på något, och börja käka på ungarna istället…

jojag
0

#30 ok

Hur länge ungefär tar det för en hona att föda en unge? 

Brukar honorna föda ungarna utanför boet och sen bära in dem i boet eller brukar de föda i boet?

jojag
0

*putt*

MarHai
0

För Anki tog det knappt 10 minuter att få 7 ungar.
Se min video.

Solbackens kaniner

jojag
0

#33 Oj, vad fort.. Men brukar det ta längre tid?

Brukar honorna föda ungarna utanför boet och sen bära in dem i boet eller brukar de föda i boet?

MarHai
0

Som sagt, se videon.
Dom föder i boet.

Solbackens kaniner

jojag
0

#35 Ja, men jag tänkte om det är vanligt att de föder på ynka 10 minuter.. Ok.

Tina-lin
0

#36 En del föder fortare än så, så tio minuter är inte särskilt kort tid, det är väl normalt skulle jag säga om jag tänker tillbaka på mina egna kaniner…

Thumper-KG
0

#31: Nej, kanihonor bär INTE sina ungar, har en unge ramlat ur boet, så är risken att den fryser ihjäl…

Anledningen till detta är att kaniner igentligen bygger sitt bo i en håla i marken..inga ungar ramlar därför ut.
Men när vi människor sätter in bolådor, och de föder där och nån unge följer med honan ut ur boet, har hon ingen instinkt att bära in den igen..

Därför är det viktigt med höga kanter, alternativt att ingångshålet sitter högt uppe på bolådan.