Kanin iFokus

Kanin

Etikettmat-och-utfodring
Läst 3860 ggr
[Niike]
0

Blött gräs

Blött gräs är ju farligt för kaniner, då det jäser i magen och kaninen får trumsjuka.. Stämmer?

Men i det vilda, då äter ju kaninerna blött gräs. Men dom får väl inte trumsjukan eller något.. Är dom bättre anpassade, eller varför är det så?

MoaL
0

Varför skulle det vara så farligt med blöta grönsaker överhuvudtaget (jag vet, diarré-pratet), eftersom som sagt vilda kaniner och harar äter regnvått gräs och regnvåta grönsaker?

Det har inte att göra med att vi människor nojar så mycket över att något har hänt någon enskild kanin, och så har alla tagit fasta på det och börjat torka grönsakerna? Om man alltid ger fuktiga grönsaker bör det väl knappast vara någon fara, eftersom kaninernas (eller marsvinens) magar är vana vid det.

Bara funderingar, eftersom jag alltid har gett mina marsvin nysköljda grönsaker utan problem, trots att folk nojar massor över att man ska torka dem först så att de inte blir lösa i magen. Det är ju bara vatten, liksom det de dricker ur vattenflaskan.

Dock vet jag inte ifall blött gräs jäser. Varför skulle det göra det, om det är alldeles fräscht?

:)

Mvh,
Moa

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

emms
0

#1 Så tänker jag typ med. Det blandar sig ju ändåså i magen ^^. Men jag har aldrig gett nåt vått eftersom alla skriver att man inte ska det :P

Emma

MarHai
0

Vilda kaniner är vana med det. Tamkaniner som sitter i bur och får komma ut då och då kan bli sjuka.

/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin

MoaL
0

Om man alltid ger fuktiga grönsaker och kanske även nyvattnat gräs, så bör ju deras magar vara vana vid det, inte sant? Liksom man inte ska byta foder på en gång, kan man inte förvänta sig att magen ska tåla andra förändringar på en gång. Jag odlar eget gräs och ger min kanin och mina marsvin varje dag, liksom de naturligtvis även får grönsaker. :)

Mvh,
Moa

Thumper-KG
0

Alltså!!!! Vi kan börja med "ordets mening".

När man säger "Blött gräs", eller "blöta grönsaker", så menas "FÄRSKA", alltså gräs som innehåller vätska!

Våra kaniner lever på "torrt hö", och "tort foder(pellets)". Ger man en tamkanin "blött gräs" så kan den få trumsjuka, för att "blöta grönsaker" är kraftigare än torra.

En liten mängd i början, sen öka på med mer….sen kan man släppa dem på "grönbete"…

MoaL
2

Blött gräs är en sak, färskt gräs är en annan. Vill man mena färskt gräs, så säger man färskt gräs och använder rätt ord. Ordet "gräs" betyder gräs. Torrt gräs, kallar man hö, och använder därefter den benämningen. Svårare än så är det väl inte.
Sedan tycker jag väl att man ska ge färska grönsaker och färskt gräs varje dag. Det tycker jag hör till den goda skötseln av djuren. Om inte annat så ska de i varje fall få grönsaker varje dag.

Mvh,
Moa

Mvh,
Moa

LJfoto
0

Håller med #3

[Niike]
0

Jag pratar om blött gräs, gräs som blir blött då det regnar.

#1 Jag har hört att det jäser i magen. Men då borde ju "torrt" gräs, och då menar jag inte hö, jäsa när kaninen dricker vatten eftersom det kommer i kontakt med gräset i magen.. Eller så kanske det inte fungerar?

Thumper-KG
0

Nää, det är som jag skrev…

Om du tror på #6:, så skulle man inte kunna skölja sallad och ge till en kanin…

[Niike]
0

Aha okej :)

MoaL
0

#9 Vad i hela världen menar du? Var har jag skrivit att JAG tycker att man inte kan ge blöta grönsaker? Kikar du in på marsvin.ifokus så torkar många av sina grönsaker på grund av diarré-risk (de torkar dem inte, utan de torkar av dem med papper/handduk), vilken jag inbillar mig att de gör av överdriven noja. Sluta svamla om att jag tycker si och så, läs igenom det jag har skrivit lite noggrannare nästa gång.

Sedan är blött gräs blött, färskt gräs färskt, och torrt gräs torrt och därmed hö. Sluta rätta andra när det är du som använder konstiga uttryck. Även trådskaparen menade blött gräs, inte färskt. Acceptera då det.

Och de flesta vet väl att man inte ska köra på och ge färskt gräs helt obegränsat när kaninen/marsvinen inte är vana vid det.

Mvh,
Moa

Mvh,
Moa

BuffaloHorizon
0

"Vilda kaniner äter så klart blött gräs och det är helt naturligt. Det blir ju detsamma i magen som om kaninen hade ätit torrt gräs och sedan druckit vatten. Men om kaninen inte äter direkt från marken utan man plockar gräs åt den ska man bara lägga in så mycket i buren som den äter upp på en gång. För om det blöta gräset blir liggande så börjar det snart jäsa och då blir det farligt för kaninen. " - Skullebo

http://www.skullebo.se/osf.html

Det är alltså farligt ifall gräset får ligga och jäsa och kaninen sedan äter det inte när den äter det direkt.

Tina-A
0

Eldbarn: Diare-prat? Jag tror snarare att folk oroar sig för trumsjuka (dödligt).

Trumsjuka

Orsak: Felaktig utfodring, t ex med rödklöver eller kål i stora mängder. Trumsjuka uppträder lättare hos ungar, som inte har hunnit skaffa sig det vuxna djurets rikhaltiga tarmflora.

Sjukdomsbild: Uppsvullen buk genom jäsning i magen och tarmen. Oro och tandgnissel av smärta, kaninen slår med bakbenen, andnöd (magen trycker på lungorna), dålig blod-cirkulation. I värsta fall kan magen eller tarmen brista eller djuret kvävas. Om trumsjukan får utvecklas ordentligt är den dödlig!

Behandling: Vid första tecken ska foder och strö tas bort. En dags fasta utan något foder alls, inte heller hö. Fri tillgång till vatten. Tre till fyra gånger om dagen ges en till två tsk kumminte. Koltabletter eller -pulver binder gaserna. Försiktig massage av buken samt en tesked kaffe till vuxna djur och en halv tesked till ungdjur. På andra dagen lite hö och mycket vatten.

Viktigt: Om symtomen inte upphör på andra dagen måste veterinär kontaktas. Om symtomen är starka redan 1:a dagen måste veterinär kontaktas direkt, då kraftig trumsjuka lätt leder till döden. Då trumsjukan verkar ge sig utfodrar man med fint hö och bryter sedan successivt till den vanliga foderstaten. Var hela tiden noga med att kontrollera avföring och beteende, då det kan ta lite tid innan magen kommer igång igen.

Unga kaniner drabbas lättare då deras mage och tarm ännu inte hunnit anpassa sig till den tarmflora som vuxna kaniner har. Speciellt kaninungar som skiljts tidigt från sin mamma löper risk att drabbas.

Trumsjuka kan uppstå vid snabbt foderombyte, vid utfodring av gasbildande foder som t.ex. rödklöver och kål, eller vid mögligt foder. Det kan även uppstå i samband med infektionssjukdomar. Sjukdomen är mycket plågsam för kaninen och den kan leda till döden inom ett par dagar. Maten jäser i magen och bildar gaser som gör magen uppsvälld. I värsta fall kan magen eller tarmen brista och kaninen dör, eller så kan kaninen kvävas.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

MoaL
0

Nej, vad jag har hört om fuktiga grönsaker så är det prat om diarré, inte trumsjuka. Marsvin SKA ju ha grönsaker exakt varenda dag i och med C-vitaminbehovet. Trumsjuka nämns bara tillsammans med till exempel för stora mängder kål, klöver och andra växter/grönsaker som bildar gaser, och att man ska vara försiktig med att ge dessa, speciellt om marsvinet är ovant.
Ingen på marsvin.ifokus har någonsin pratat om att blöta grönsaker (fuktiga, sköljda i vatten) kan ge trumsjuka, inte som jag har läst i varje fall.

Mvh,
Moa

Mvh,
Moa

Tina-A
0

#14: Detta är inte marsvin.ifokus?

MoaL
0

Nej, naturligtvis vet jag det, men det är därifrån jag har fått det, även om jag inte håller med.

Mvh,
Moa

Tina-A
0

#16: :) Jag tror som många att det inte är någon fara så länge man vänjer kaninen vid det väldigt långsamt. Men som #12 skrev börjar det blöta gräset efter ett tag att jäsa vilket kan leda till trumsjuka.

Fnyan
0

Jag sköljer alltid grönsakerna jag köper i affären innan jag ger dom till kaninerna, men de är för att få bort om det har kommit något på dom när dom fraktas, men jag vet inte om dom är så blöta när mina kaniner får dom, måste kolla imon : P

Tina-A
0

Att skölja grönsakerna gör inget. Man bör skölja för att få bort att möjligt skit som kan finnas på.

Thumper-KG
0

Tack Tina, jag orkade inte själv! *suck*