Pris.
Hur mycket tycker du att det är lämpligt att sälja en kanin för? T.ex korsning med härstamningbevis, renrasig och öronmärkt, korsning utan härstamningsbevis, renrasig med härstamningsbevis etc.
/ Cissi, medarbetare på Kanin
www.frihetenskaniner.se
Det beror ju lite på.
Vissa uppfödare har standarnpris på alla kaniner.
En del tar olika pris beroende på kön.
En del går på meriter i stamen.
En del går på ras och teckning samt färg.
En del väljer bara ett rimmligt pris som dem tycker låter bra.
Men det jag inte förstår är privatpersoner som säljer sina kaniner för 1000 kr utan tillbehör. hitta en sådan kanin på blocket här om dagen som såldes för 1000 kr utan tillbehör och den var köpt på djurmagazinet som ung.
Beror lite på faktiskt.
Jag skulle iaf ta hänsyn till ras (storlek), ålder, stamtavla/härstamning, meriter och hur pass vanlig rasen/färgen faktiskt är.
* Renrasig+öronmärkt+stamtavla av liten/mellan ras, 300-500 beroende på färg, förekomst (ovanlig eller ej) och meriter.
Sedan stiger ju priset ju större kaninen blir.
Dock tycker jag max 800-1000kr för de allra största (ex belgisk jätte) med ovanlig färg/meriter osv.
* Renrasig (öronmärkt eller ej) med härstamning alltifrån 300-700kr beroende på.
* Korsning med härstamning, 250-500kr beroende på.
* Korsning utan härstamning, ca 200-400kr.
Detta är iaf vad jag skulle kunna sälja en sådan kanin för, eller ex ge för en av dessa kaniner.

Jättesvårt att säga tycker jag. Själv kan jag betala rätt mycket för en kanin som jag verkligen vill ha! :)
En kanin framavlad för utställning och/eller avel - ca 300-600 kronor beroende på ras. Sedan är ju t.ex jättar och teddyvädurar ganska dyra. Oavsett ras och papper tycker jag att man aldrig ska sälja kaniner under 100 kronor, det skulle jag aldrig göra. Sålde mina korsningar med härstamningsbevis för 200, vilket var ganska lågt pris tycker jag.
Tycker att många säljer sina kaniner alldeles för billigt, ser hellre att man lägger ut en slant på en kanin. Vissa skriver att dom vill ha kaninen billigare för att dom inte har råd just nu - men hur gör dom ifall någon får t.ex en sjukdom = veterinärkostnader.
Tror också (men jag vet ju inte) att om någon köper en kanin för 600 kronor & tröttnar, så tror jag inte att denne bara släpper ut kaninen då, utan bemödar sig att skaffa ett nytt hem åt den. Och om kaninen blir sjuk så tror jag också att man hellre betalar hos veterinären än avlivar direkt, med tanke på att man köpt en ganska dyr kanin.
Eller ja .. nu blev detta rätt vimsigt, haha.
www.frihetenskaniner.se
Håller med Ciss.

Tycker absolut inte man ska sälja en kanin (oavsett ras, färg, kön osv.) för under 300 kr. På något plan måste man försöka visa att kaniner inte är någon leksak, utan levande djur!
Tycker man ska försöka sälja sin kanin för så mycket som bara möjligt. På så sätt tänker folk en och två gånger innan man köper en kanin, och är mer beredda på vetrinärkostnader etc. Jag vet många människor som istället för att ha åkt till veterinären låtit sina kaniner dö och sedan köpt nya "eftersom det man kan få MINST 3 nya kaniner för samma kostnad". För inte går många och köper en Birma för 7000 utan att tänka en och två gånger? Medans en kanin för 300 kr är lätt att släppa ut om man nu tröttnat. Så jag tycker att alla som säljer kaniner ska åtminstonde försöka få upp kostnaden så mkt som möjligt. Inte för sin egen skull, utan för kaninen skull. Får man in mer pengarna av kaninerna till uppfödaren kan man också ge mkt bättre saker till de kaninerna man har hemma, bara man prioriterar kaninerna.
Är sällan här så kontakt finns på http://tussilagons.blogg.se/ :)

olika för varje kanin.

Håller med ciss och Trasdockaa. Kaniner med stamtavla etc. borde ju naturligtvis vara dyrare än en kanin utan några papper eller någonting alls. Fast nuförtiden säljs de flesta kaniner alldeles för billigt.
Om priserna var högre tänker folk antagligen till en extra gång innan dom skaffar en kanin. Man går ju t.ex inte och köper en hundvalp för flera tusen, som man sen lessnar på efter en månad.
Målar och ritar porträtt på beställning.
Gör även armband och kaninselar.
Priser och info:
http://lans.blogg.se/tillsalu/
Mina auktioner på tradera:
http://www.tradera.com/finding.mvc/itemlisting?ftgnr=1175999
Jag tar 200kr för kelkaniner, både blandras och rasrena.
För tecknade utställningsbara ungar så tar jag 250-350kr, är det någon ovanlig färg så skulle jag inte ta mer än 400kr.
För helfärgade utställninsbara ungar så tar jag 300-350kr.
På dom vuxna rasrena så har priserna varierat mellan 200-400kr. Men skulle jag sälja någon riktigt bra vuxen kanin (typ champion, fast det skulle nog aldrig hända
) så skulle jag nog inte ta mer än runt 600kr.
Något man även ska tänka på när man säljer kaniner är hur mycket man själv kan tänka sig att betala för en kanin. Jag tycker inte att man ska ta mer betalt än vad man själv kan betala.
Jag tycker att 300-600kr är ett bra pris :]
Hllre betala lite är en för lite. Om man som uppfödare kanske tar 400kr, så är det störe chans att köparen tänker efter köpet mer nogrant än då det gäller en kanin som kostar 100kr. Förstår ni vad jag menar?

#10: Så tänker jag också, man tänker nog igenom det mer.
www.frihetenskaniner.se

Jag håller med vad trasdockaa har skrivit. Man tänker igenom det flera gånger om en kanin är lite dyrare och inte bara köper för att den är billig. Så var det när jag var intresserad på en kanin. Jag tror den kostade runt 500kr. Då tänkte jag igenom det bra många fler gånger än när jag tex köpte Lippo som var jättebillig till skillnad mot den kaninen men det är en annan historia.
Jag säljer mina hermelin ungar för 300:- hanar och 350:- för honor, men ska kanske höjja till 400:- för honor för det är många som är intresserade av just honor (har redan 5-6 intresserade). Men det beror på hur stamtavlan ser ut. T.ex. min belgiska hare har jätte fin stam så hon säljer jag för 450:- även om hon är 13 månader gammal. (Hon är tingad nu). Blandraser beror på vad för raser/hur många olika raser de är. Men jag har inga blandraser men mina kompisar säljer för 50:- eller 100:- men endel 200:- som är "rasrena" men ingen stam. Jag har haft en kull när jag var liten som var blandraser, och då skänkte jag bort 3 hanar så det är ju olika.

Det beror på vem man säljer till.
Jag skulle utan problem ge en kanin gratis till någon som jag vet kan sköta om en kanin, varför ska jag då ta betalt? Jag bryr mig inte om att få pengar och då kan ägaren lika bra ha pengar undanlagda ifall det händer något.
Om det är en främmande människa jag inte känner så väl så tycker att priset ska variera beroende på kanin, men inte under 200 kr.
Jag säljer kelkaniner för 400:-
Kan ta 300:- ibland.
Bra tecknade går på 500-600:-
/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin
Håller helt med Ciss och Louise.
Kaniner är ingen leksak, man ska tänka sig för massor av gånger innan man köper dem. Jag har höga priser på mina älsklingar (och även köpt mina avelskaniner för mycket pengar). Risken att jag får kaninköpare som efter tre veckor "tröttnar" eller kommer på att de är "allergiska" minskar.
Kaniner är ofta billigare än sina tillbehör! Det är helt sjukt. Jag vill få upp värdet på kaniner och därför tar jag bra betalt för mina små, inte för att jag ska bli rik för det blir man inte som uppfödare. Utan för att mina kaniner ska hamna i så bra hem som möjligt.
Har man inte råd att köpa en "dyr" kanin kommer man inte ha råd med eventuella veterinärbesök där det kostar minst 600-700 kronor bara för "grundbesöket". Varför inte istället spara ihop pengar och noga välja ut den ras man vill ha istället för att impulsköpa.
jag tycker typ imellan 400-600 skulle jag nog sälja de för (:
bättre för dyrt änn för billigt ^^
Jag tycker att man inte ska ta för lite i alla fall… sen beror det ju lite på kaninen också, om den har stamtavla och godkänd/bra teckning etc. Men ungefär såhär tkr jag:
Kelkanin (utan stamtavla, renrasig eller ej): cirka 300-350kr.
Kanin med bra ev. teckning samt stamtavla + ev. öronmärkning: cirka 400-500kr.
Vuxen kanin (över 1 år) utan stamtavla (renrasig eller ej): cirka 250-300kr.
Vuxen kanin (över 1 år) med stamtavla, ev. öronmärkning: cirka 300-350kr.
Vuxen honkanin (över 1 år) med stamtavla, ev. öronmärkning samt tidigare kull: cirka 350-400kr.
Jag betalade 60 euro (cirka 600kr?) för min dvv som är öronmärkt och har stamtavla. Det är ett helt OK pris tycker jag. Folk betalar flera tusen kronor för hundar och raskatter, då kan man åtminstone ge några hundra kronor för en kanin tycker jag..
Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson
Besök gärna min blogg :)
#20: Men då brukar ju hundvalpar vara veterinär besiktade och vaccinerade. Det kostar även mer att föda upp hundar då fodret är dyrare + att man kan inte ta lika många kullar som på kaniner. Så jag tycker inte att man ska jämnföra så.
Och kaninungar behöver inte lika mycket passning som valpar…
Håller med #21 Kaniner är betydligt mkt mindre, billigare i drift och de behöver inte vaccineras eller veterinär besiktas.. O__o jag skulle iaf. inte betala mer än 450 för en hermelin det beror ju iaf. på raser och färg och allt, men skulle absolut inte betala mer än 250:- för en blandras >.<
#21 Man kan inte ta mer kullar på kaniner, kan kan man men då är man inte så seriös. Allt beror ju på hur engagerade uppfödarna är för tid är också pengar. Jag lägger ned flera timmar om dagen på mina. Idag har jag varit ute i sex timmar, tre timmar med mina ungar för att vänja dem vid alla ljud som finns ute. Sen ytterligare tre timmar med de vuxna. Mina kaninungar kräver inte lika mycket tid som valpar men väldigt mycket ändå…Med tanke på att de inte sover lika mycket som valpar gör.
Och kaniner är inte billiga i "drift", de ska ha bra pellets (det jag köper från granngården är inte billigt och bensinen för att åka dit är inte billig…), hö är inte heller billigt om du inte har tur och bor lite ute på landet och har en bonde du kan köpa av vilket jag inte har, halm är samma som höet, spån och toalätt. Du ska ha grönsaker att ge dem varje dag och har du fler än två kaniner blir det inte billigt…De ska ha tillbehör och burarna kanske måste underhållas. Du ska också räkna in eventuella veterinärbesök du kanske måste göra = lägga undan pengar varje månad för eventuella sjukdomar eller olyckor.
Kaniner är inte billiga att föda upp, för uppfödare har ju väldigt sällan bara två kaniner utan fler.
Jag tycker visst att man ska jämföra med hundar och katter. Kan man lägga tusenlappar på dem kan man lägga några hundralappar på en kanin! Kaniner är inte leksaker, de är inte djur man byter ut när man tröttnat. Katter är också på tok för billiga ("bondkatter " pratar jag om) och de är ofta impulsköp och säljs sedan vidare eller avlivas. Samma sak är det med kaniner men man tänker inte på det då kaniner inte har samma status som katter och hundar.
Blandras eller icke, en kanin ska kosta mer än sin bur.
#23: Finns flera uppfödare som kan ta 3 (eller fler) kullar/år på honor. Tycker inte att man ska kalla dom (däribland mig) för oseriösa…
Valpar är ju som små barn som behöver passning jämt. Det behöver ju inte kaninungar… För att ha valpar måste du ta ledigt från jobbet eller ha någon som kan passa valparna dagtid.
Köper du dyr pellets så får du skylla dig själv
, men man behöver ju inte göra det. Jag köper 25kg för ca 145kr, och det är ett jättebra pellets som jag (och kaninerna) är nöjd med.
Grönsaker behöver man ju inte ge dom varje dag.
Under mina 9,5 år som kaninägare har jag bara behövt varit till veterinären 2 gånger. Ena gången gick det på ca 420kr, andra på ca 150kr. Jag sticker inte dit för "minsta lilla", utan det mesta har jag klarat själv här hemma med olika saker.
För mig i månaden går foder + strö på ca 400 kr för ca 30 kaniner. Sedan köper jag hö var 3 månad ca, och nu senast köpte jag 31 balar för 500kr, dela det i 3 mån, så blir det ca 170kr. Så för mig kostar 30 kaniner 570kr i månaden.
Och jag skaffade aldrig mina med tanke på att tjäna pengar, tycker att folk ska kunna köpa kaniner billigt så att dom har råd med mat, bur, veterinärkostnader o.s.v.
Tycker som sagt fortfarande inte att man ska jämnföra hund och kanin, det är en sådan stor skillnad mellan dom! Du har i regel mer nytta av en hund än en kanin, ifall du inte föder upp kaniner för slakt/skinn. Och det kostar mer att ställa ut hundar, 250kr än för kaniner som det kostar 65kr för.
En bur kan ju hålla mycket längre än en kanin…
#24: ja, 30 hundar skulle säkerligen kosta bra mycket mer i månaden än 570:-. Hehe :)
Visst att hundar inte behöver hö eller halm men deras foder är dyrare. 1kg kan lätt kosta över 100kr, beroende på vilket foder du köper. Blir ju förstås billigare ju större mängd d u köper. Tittade snabbt på internet på purina pro plan, som inte är det dyraste fodret, 560:- för 15 kg. Sen äter dom mer än kaniner som ska ha bara någon msk pellets om dagen.
Veterinärkostnader för hund och katt brukar också vara dyrare än för kanin. Försäkrar du din hund kan du få ut 40.000, en kanin runt 10.000 vad jag sett.
Hundar och hundvalpar behöver tillsyn och sällskap på ett helt annat sätt än kaniner. Att bara spendera 3 timmar om dagen, eller bara 6 timmar om dagen, med din hund skulle anses som djurplågeri. Spenderar du 6 timmar om dagen med din kanin anses du som underbar kaninägare som är såå mycket med sin kanin. Hundar kräver tid på ett helt annat sätt.
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
Även om man bara har EN kanin så ska man endå ha lite pengar för veterinär IFALL det händer något, jag hade t.ex. bara någon kanin, och en av dom skulle få en kull, men det blev bara en döds född unge (trodde vi) så dagarna gick och efter ca 4-5 dagar började det lukta och det låg en till unge i kaninen som började komma ut men den kom aldrig ut och vi såg att hon hade ont så vi åkte mitt under natten till veterinären och ringde akuten och det gick oss på 2000:- Så man behöver ju pengar även om man bara har någon kanin men det är ju sällan man behöver betala så mkt. Jag har annars aldrig behövt åka till veterinären (förut kastrering + en gång som jag skulle kolla om det var skabb och det blev gratis).
Jag har enbart varit hos veterinären med två kaniner under hela mitt liv som kaninägare. Båda kaninerna åkte in för avlivning just för att den ena fått tarmvred och den andra andningsbesvär. Totalt kostade det mig 700 kr för att avliva båda två.
Jag har tre kaniner nu som enbart går på 300 kronor var tredje månad och veterinärskostnader har det inte uppkommit några. Tar man hand om kaninen på rätt sätt osv så får den ett långvarigt liv och förhoppningsvis fritt från sjukdomar.
#23 en bur till en kanin kan kosta allt mellan 200-1500kr och kostar kaninen 400kr och buren 200kr så kostar kaninen mer än sin bur men jag tror ingen skulle betala 2000kr för en kanin om man hade en bur som kosta 1500. Så jag tycker inte man ska säga att en kanin ska kosta mer än sin bur för i så fall skulle en uppfödare får reglera priset beroende på vad köparens bur kostade och hur dumt låter inte det. =D
Min ena bur kostade 1200kr när den köptes och kaninen i sig som har den kostade 350kr, jag hade aldrig köpt kaninen ifall han kostat 2000kr. Bättre att ha en dyr och lyxig bostad till kaninen än att ha en billig och sketen bur till en dyr kanin.

Myran kostade 750 kr, men sen finns det bara ett par få havanna teddyvädurar i Sverige. Då jag köpte henne var hon (och hennes syskon) de första svenskfödda havanna teddyvädurarna.
Mina ungar kostar mellan 500-600 kr. Skulle vilja ta mer, men det är min första kull och det viktigaste är att de får bra hem. Hade jag fått någon havanna skulle jag inte tvekat på att sätta ett pris på 700-800 kr.