Sjuk kanin
Imorse när Chevy skulle få komma ut i sin lekhage som vanligt märkte jag att hon var slö. Eftersom jag gick upp ganska tidigt tänkte jag inte mer på det, antog att hon var trött och tänkte inte mer på det.
När jag kom upp ungefär en timme senare så låg hon och var helt slö. Hon ville inte ha morot, banan eller pellets. Kollade ifall hon druckit vatten under natten vilket hon inte gjort. Första tanken var uttorkning så jag gav henne ca 15 ml vatten med spruta och "tvingade" i henne lite gurka.
Hon blev inte piggare så jag pratade med lite kaninmänniskor. De tyckte att jag skulle ringa vetrinär och fortsätta mata henne med vatten igenom spruta och ev. morotspure.
Ringde vetrinärn som sa samma sak, och ifall hon inte är bättre ikv får vi komma in. Sålänge hon fortfarande kan röra på sig litegrann och inte verkar lida så var det lugnt.
Tänkte bara kolla ifall någon här har tips? på vad jag kan göra? Somsagt verkar hon inte lida men jag är sjukt orolig iaf.
Hoppas det inte är allvarligt!
Usch då :/ Hur är magen? (Jag antar du redan kollat men..)
Hoppas hon blir bättre snart!
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

Tack för er omtanke =)
#2: Magen känns normal, så tror inte det är trumsjuka eller så.
Nej, stakars dig :'( hoppas att hon blir bra :(
Emma
Förstoppning tycker jag det låter som.
Blanda druvsocker i vattnet som du sprutar i henne. Och massera magen litegrann och låt henne röra på sig.

Lippo var också så för ett tag sedan, åt inte, drack inte, ville inte röra på sig - ingenting!
När vi åkte in med honom till veterinären visste dom inte var det var för fel på honom. Men de sprutade in en slags vättska som fungerar som en kamelpuck ungefär så han fick i sig näring endå. Men han blev "sig lik" igen dagen efter så jag vet inte vad det var med honom igentligen.
Men vi håller tummar och tassar för Chevy här hemma! :)
Kanske förstoppning? Nu när kaninerna fäller som mest så kan ganska mycket päls komma in i deras mun när dem tvättar sig. När sky hade förstoppning åkte vi till veterinären och dem sprutde in massa vättska i nackskinnet. Sedan skulla jag med spruta tvinga i henne så mycket rapsolja jag kunde i hennes mun, villket inte var så jätte populärt. Men jaja allt gick över på ett par dagar iaf.
Hoppas att hon blir bra!

Tack för svaren!
Hon börjar må bättre nu. Hon viftade lite på öronen (normalt beteende för henne) och slickade på min arm. Nu sitter hon på min axel och ser nyfiken ut, så jag tror inte det var något allvarligt. Ska kolla om det kanske var tryck i vattenflaskan och hon inte fick ut något vatten (=uttorkning)
Men tack för era tips? och så, det uppskattas! =)