Orolig över Eris...
Igår var Eris (belgisk hare på ett år) i hagen och lekte med sin kamrat Nisse (kastrerad dvärgvädur på 2 år). Skulle ta in henne för att klippa hennes klor, jag jagade henne omkring i hagen (det brukar jag annars göra). Hon började då hosta eller nysa? Hon höll på en stund, sen högg hon mig i ärmen i jackan.
Hennes ögon rinner inte och inte hennes nos heller. Jag vet inte om hon högg mig för att hon mår dåligt eller att hon kände sig trängd.
Idag så var hon kinkig och tjurig i buren, hon har aldrig varit så innan. Även om hon har brunstat eller varit skendräktig?.
Tog ut henne i hagen för hon ska springa av sig, och då såg jag att det tredje ögonlocket är framme. Ett tecken på att hon inte mår bra.
Ska ringa veterinären imorgon och boka tid för undersökning av Eris.
"…såg jag att det tredje ögonlocket är framme. Ett tecken på att hon inte mår bra."
Vill du utveckla det hela (jag vet dock vad tredje ögonlocket är) för jag har aldrig hört att det skulle vara ett tecken på att kaninen mår dåligt.
Hoppas att det inte är något allvarligt med den lilla damen.
Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft
Belgiska harar, honor, är reserverade och accepterar inte alltid en människas sällskap specielt inte under brunst. Hanarna i den rasen är dem som är mest sociala än honor. Min Daisy biter mig också och i stort sätt alla harar (honor) gör så, finns dem som aldrig låter sig vidröras. At hon hostade var pga att du jagade henne runt i hagen därmed blev hon stressad och rädd, harar har en förmåga att bli rädda oerhört lätt. Att du ser ögonlocken vara framme är fullkomligt normalt, daisy har mindre en halva sina ögon täckta med en genimskinlig tunn hinna dvs ett ögonlock och det är fullkomligt normalt.

#1 Det tredje ögonlocket brukar komma fram på de flesta djur, katter och hundar m.m när de är sjuka.
Men Hennie (Eris uppfödare) har sagt till mig att det är normalt att harar har sånt. Och att Eris börjar bli könsmogen så det är därför hon beter sig som hon gör osv.
Så jag vet inte riktigt vad jag ska göra…
#2 Tack för svaret om ögonlocken. Hade det verkligen varit ett tecken på sjukdom eller liknande hade min veterinär fått ett väldigt argt samtal nu =P
Värdinna på Fantasy
#3 hon kan komma att bli en hare som inte vill bli vidrörd och det får man helt enkelt acceptera. Daisy är könsmogen nu och inte lika charmig som hon var tidigare och det får jag helt enkelt acceptera.

#5 Tyvärr kan jag inte köpa det. En kanin som ändrar beteende sådär måste det finnas anledning till att hon beter sig som hon gör. Eris bror Helios bet Hennie, men det var för att han hade blivit stucken i benet av en geting och han hade jo ont och var ju svullen.
#6 Det är normalt för att honor (Belgiska harar) håller på så. Daisys uppfödare berättade för mig hur hon kommer bli när hon blir könsmogen så jag stod berädd på det. Marhai här på forumet har också en Belgisk Hare, hona, från samma uppfödare som är precis likadan och vill inte bli vidrörd. Harhonor är reserverade och inte lika sociala som hanarna är.

Skulle aldrig "acceptera" att en kanin betedde sig så mot mig .. Det måste man ju försöka jobba med ..

#7 Eris är den socialaste kaninen jag har, och jag har två till som inte är speciellt sociala. Eris kommer gärna fram för att bli klappad och sånt. Så jag håller inte med om att alla harhonor är osociala, det beror på individer och hur mycket man håller på med djuren!
#8 Harar är inte kända för att ha ett lugnt temperament. Daisy biter mig ifall jag jagar henne så det var nog därför Eris bet också. Ingen kanin vill ju bli jagad. Daisy har också en förmåga att slå med tassarna och det är fullkomligt normalt hos harar.
#9 Daisy kommer också fram och blir klappad men hon har sina stunder. Jag fick i alla fall förklarat av min uppfödare att honor inte är lika sociala som hanar.

#10 Jag har jagat Eris många gånger, men hon aldrig bitit mig då.
#11 könsmognad. Du sa ju att hon håller på att bli könsmogen. Hon kan sluta med det beteendet men hon kan också fortsätta.
Daisy gjorde det aldrig tidigare men gör det nu eftersom hon är könsmogen.

Skulle aldrig vilja köpa en ras som är "känd" för att vara osocial och bitig. Skulle bli så besviken om min hona började attackera.
Jag måste bara påpeka att det här beteendet inte är typiskt för harhonor..
Jag föder upp både belgiska harar och dvärgharar men tycker inte att mina honor är speciellt reserverade. Det är olika från individ till individ.
Jag har kompisar som har dvärgvädurs honor som är grinigare i personligheten än någon av mina harar någonsin varit.
Och angående Eris tror jag bara att det spökar i knoppen på henne :P (hon är nog bara skendräktig? även om hon inte betett sig så innan, beteendet varierar beroende på hur skendräktiga de är)
Sen kan de bli ganska revir hävdande om det har kommit in en ny kanin på "deras" revir.
Hoppas hon kommer ur det snart..!
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

#13 Det är jättesynd att Belgiska harar ska ha ett sånt rykte! Dagens Avel med Belgiska harar är bättre nu än förr. Eris är en underbar kanin, men det är ju synd att hon ska vara kinkig och tjurig nu.
Men jag ska avvakta ett tag, sen får vi se om hon lugnar sig eller ej. Annars får jag lämna tillbaka henne.

hur menar du med tredje ögonlocket? skicka bild på det annars :P skulle vilja se hur man kollar det :)
#17 Det är en hinna som man kan se i främre ögonvrån. Bifogar en väldigt mysko bild på min dvv Anki men man ser i alla fall hur det kan se ut.
Värdinna på Fantasy

#18: menar du det rosa som är till vänster på ögat?
#19 Helt rätt. Så mycket syns inte i vanliga fall utan jag har dragit isär huden runt ögat för att man ska se.
Värdinna på Fantasy
Du kanske skulle ta det lugnare med henne? Hon börjar antagligen bli rädd för dig eftersom du brukar jaga runt henne i hagen… Kaniner har väldigt lätt för att bli uppskrämda och stressade. Man får ALDRIG jaga runt kaninen när man ska fånga in den.
Angående nysningarna tycker jag att du borde prata med en veterinär, ju fortare desto bättre.

#21 Och hur hade du tänkt att man tar in henne? Hon går inte in i transportburen frivilligt. Jag har jagat henne många gånger utan att hon har varit aggressiv mot mig. Vill inte heller vara i hagen typ föralltid heller.
Och hon har inte nösit mer sen i förrgår.
Vet ej om det är samma på alla djur det här med tredje ögonlocket! men våran hund hade tredje ögonlocket för på båda sina ögon för ett tag sedan.. vi fick då åka till akuten två gånger samma dag! de gick bort av sig självt men vetrinären sa att det kunde vara ett tecken på att det finns nåt annat fel/sjukdom som inte syns…
vet somsagt inte om det är samma på kanin! men de skadar ju inte att ringa o kolla! :) bäst att vara på säkra sidan!
Har också en belgisk hare hona hon gillar inte heller alltid sällskap av människor men oftast gillar hon att sitta ich bara bli kliad <3