lite frågor kring tämjning
Hejsan :) det finns en kanin i stallet där jag rider. Då ägaren flyttade så skänkte hon kaninen till stallet. Papaya, som hon heter, har inte blivit så mycket hanterad förut så jag har börjat ta hand om henne sen ngra veckor tbx.Från att ha trängt in sej så långt det går i burhörnet så kan man nu klappa henne lite grann när man har satt in hö el mat :) Så jag är faktiskt ganska så "stolt" :D men nu till mina frågor; hur gör jag för att bygga upp mera förtroende, t.ex finns det några övningar m.m. ? Tror ni att hon kommer att bli så tam att man kan lyfta upp henne ngn gång ? och till sist, tror ni att jag kmr att lyckas eftersom att det finns andra som jagar henne med handen och då hugger hon och blir rädd igen.. så jag vet inte men tkr iaf att hon är den bästa kaninen hehe =D
Tror det är mycket svårare om andra håller på och skrämmer henne! Då kommer hon få svårt att lita på människor.
Det du kan göra är att fortsätta som du gör, försök att mata henne från handen med någon grönsak eller maskrosblad. Försök också locka henne fram till burkanten med något gott så hon måste närma sig dig för att få det goda hon vet att du har. Mycket prat och klappar när hon är mogen för det.
Men som sagt är det nog svårt om andra skrämmer henne..
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
Du kan mata henne med morot eller något annat gott från handen eller i matskålen (det ger kaninen tecken på att du är snäll)
Sitta och prata med henne i lugn röst.
Låta henne lukta på dig.
Klappa henne men absolut inte tränga dig på henne.

Du kanske kan sätta upp en lapp eller ngt där du kan skriva att man inte får jaga henne och varför så kanske folk förstår! annars tycker jag du ska försöka som de andra skriver!

tack för alla svar =D
- Sitt lugnt och stilla och låt henne lukta på dig och se att du inte är farlig i lugn och ro.
- Gör inga häftiga rörelser om hon verkar stressad. Var lugn när du närmar dig henne, och överraska henne aldrig med att dyka upp bakifrån.
- Sitt och tala med henne med låg o mild röst, höj aldrig rösten!
- Låt henne äta ur din hand.
- Låt henne närma sig dig, inte tvärtom.
- Jaga henne aldrig, och låt ingen annan göra det heller. Och vänta med att försöka lyfta upp henne tills hon har börjat lita mer på dig.
- Straffa henne aldrig om hon bits då det beror på att hon är rädd/stressad - detta får henne bara att bli ännu skyggare och därmed att bitas ännu mer.
Tålamod är väldigt viktigt när man ska vinna en kanins (eller vilket djur som helst) förtroende, speciellt om kaninen i fråga inte har blivit särskilt mycket hanterad av människor förut.
Lycka till med Papaya! :)
Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson
Besök gärna min blogg :)

6# tack =)
Du kan sätta upp en lapp på buren/boxen att man inte får jaga kaninen med handen osv.
Istället för att försöka gå till henne låt hon komma till dig, sätt sig i mitten i boxen och vänta på att hon kommer fram, hon blir säkert nyfiken på vad du är, visa att du inte är farlig, sträck fram handen och låt henne nosa på dig. när hon kommit nära så kan du lägga ner hande i spånet och när hon nosat och "accsepterat" att du kommer att vara där så kan du sakta, (inga snabba rörelser) höja handen lite och strycka henne försiktit på sidan, om hon hoppar undan är det bara att försöka igen, eller så kan du lägga dig "att vila" på typ ett underlag och så for hon komma att undersöka dig. Om hon inte hoppar undan kan du klappa henne försikti tills du känner att hon slappnar av,
Senare när hon börjar lita på dig lite mer så kan du försöka att lyfta upp henne, ta ena handen bakom rumpan och den andra under magen och så lyfter du upp henne, tryck henne mot kroppen ( inte så hårt ) och klappa henne, om hon hoppar undan får du accseptera det och börja om från början.
Hoppas det går bra :)

8# tack =D nu är det så att hon inte sitter i en box och så men tack för tipsen ändå, användbara ändå :D