Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 509 ggr
Majsbecka
0

Frågor :)

Nu kommer jag snart att skaffa en till kanin och jag har kommit på lite frågor som jag hoppas att nån av er kan svara på :D

1. När kan han kastreras? hur många månader?
2. Vad ska holländare ha för storlek på selen?
3. När blir dom könsmogna?
4. Brukar de gå att sätta ihop en hona som har varit själv i typ ett år och en kastrerad hane i samma bur?
5. Hur gör man om man har två kaniner i samm bur med maten? tänk om en av dom äter upp allt? x'D

Lans
0

3. Tre månader tror jag=

5. Mata dom när en är utanför buren är väl kanske lättast? (:

http://lans.blogg.se

Målar och ritar porträtt på beställning.

Gör även armband och kaninselar.

Priser och info:

http://lans.blogg.se/tillsalu/

Mina auktioner på tradera:

http://www.tradera.com/finding.mvc/itemlisting?ftgnr=1175999

tellusniner
0

jag kastrerade mina förra hanar när de va 5månader, har för mig att veterinären sagt minst 5mån till mig då.

kaniner blir könsmogna efter 3mån (är inte säker men har läst det.)

min hona ville absolut inte ha sällskap av en annan kanin, så det har nog med hur honan är..

jag har två av mina hermeliner i samma bur, de äter ur varsin matskål. lite kul men dom har varsitt hörn som dom gillar och där är deras egna matskålar.

Granmor
0

1. Man kan kastrera absolut tidigast vid 4 månaders ålder.

2. Vet inte

3. Ca 3 månader, men olika på olika individer.

4. De är helt olika, men oftast ja. Dock ska inte hanen släppas in på honans revir, utan antingen i hanens bur eller på neutral mark.

5. Tja, antingen om dem kan komma överens om en matskål och ska ha lika mycket mat, eller så kan man ha två matskålar i buren eller så får dem mat var och för sig utanför buren.

KvirrZ
0

1. 5-6 månader
2. jadu, jag gissar på medium? ^^
3. runt 3 månader
4. Beror på honan, min Fiffi tex kunde jag sätta ihop med Isaac hur lätt som helst pga att hon inte är det minsta revirhävdande.
Men en hona som vaktar sin bur kan ha svårare att acceptera en hane.
5. du får väl kolla lite vissa gånger när dom äter, äter båda liksom ^^ Mina sitter brevid varandra och käkar pelletsen ur samma skål och de sitter lika länge till pelletsen är slut :)

- Mvh Emma

Majsbecka
0

Okej tack ^^

NaObie
0

4. du får räkna med att d kan bli lite tjafs i början då dem ska bestäma vem som ska va "ledare" så ha koll på dem i början,,går ofta snabbt över iaf för min kaniner…

Quendy
0

5. En av dem blir alltid lite tjockare xD Men det går bra endå, kom bara ihåg att dubbla maten om det är 2 kaniner :)

viko
0

2-Jag tror att holändare kan ha medium,men jag är inte säker. Men det bästa är om du mäter magen+halsen och sen frågar Rabb-it.

4-Ja,det går, jag har själv sutit ihop 2 av mina (honor) men du får räkna med att det blir lite tjafs i början, som sakt. det bästa är att det får titta och nosa på varandra(men bara egenom galler) och sen när du tycker att det är lite kompisar (igenom gallret) så kan du släppa ut det tillsamans i en Hage först (så det kan springa iväg om de tycker att den andra är läskig). och så får det gå där någar dagar tills du tror att det är sams. men på naten så är det bäst att ha det i olika burar tils det är sams(efter som du kanske inte har koll på det,i början)

5-Jag ger maten i en och samma skål och sen får det äta tills maten är slut (Ibland kanske det kan bli lite fuskit)  

Så här gör jag med mina kaniner, när det skall bli kompisar.

Miss_Kanin
0

5= ha två olika skålar såklart :P

KvirrZ
0

#9 det är inte såklart.
och en av kaninerna kan iaf äta upp all mat om den skulle vilja.

- Mvh Emma