Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 410 ggr
emmsaaan
0

Problem att gå i sele

Min lilla Myra kan inte gå i sele. Själva selen har hon ingenting emot, det är bara det att hon inte gillar att jag kommer så nära. Jag har nu förlängt kopplet och det funkar mycket bättre!

Men sedan till det svåra - hur får jag upp henne? Direkt när jag kommer nära så springer hon iväg. Jag sätter mig ner och försöker ta det så lugnt som möjligt, utan att dra i kopplet alls. Hon är inte alls svår att ta upp ur hagar eller så, bara när hon är i sele… :/ Och lös kan jag inte ha henne, hon springer iväg.

Jag ska träna varje dag med selen nu, så förhoppningsvis så blir det bättre. Men tips? är välkomna ;)

[chriistina]
0

Jag är faktiskt så "elak" mot mina kaniner att jag helt enkelt håller kopplet stilla så de inte kan springa iväg när jag ska ta upp dem.
Har samma problem med Pakk, såfort selen e på och han ska upp så springer han iväg. Dock går han ju nästan alltid lös men ibland när selen är på så.

emmsaaan
0

#1 Så gör jag med Uzza. Men jag vill lära Myra på ett "snällt" sätt. Jag testade att hålla i kopplet en gång så att hon inte kom iväg men hon fick rent av panik så det gör jag inte igen…

viko
0

Vilket slags sele har hon? Bong eller H?

emmsaaan
0

Hon har bogsele.

viko
0

Efter som hon har bogsele så är det nog ingen fara om du försöker dra i koplet, men om hon får panik så får du ju släppa efter kopplet (Det drar inte så mycket i halsen bed bogsele)

[chriistina]
0

#5 Men man ska ju aldrig dra i kopplet eller selen. Kanske inte det du menar, men det låter så illa. Ska man stanna en kanin med kopplet så ska man bara hålla det stilla och spännt. Går kaninen mot en blir det slappt men gå den mot andra hollet tar det emot. Kanske det du mena. Men ville bara skriva det…

sara-ek
0

Med tanke på att kanin ska tycka att själva selupplevelsen ska bara rolig så ska man nog undvika att dra i det. Själv så har jag vant min genom att bland annat gå i flexi koppel. Då sitter jag i mitten av gräsmttan och har då flexikopplet ute som en långt snöre. Till sist så brukar han även bli nyfiken på mig.

emmsaaan
0

Jag har ett flexikoppel just nu + ett töjbart koppel för att få det så "mjukt" som möjligt ifall att det skulle rycka eller nåt.

Ska träna lite imorgon, får se om det blir bättre :)

flisan93
0

Har samma problem med Frallan:( det är jobbigt men jag kämpar på, har prövat massor men inget funkar. Har tänkt på att låta det vara. det är inte ett så stort bekymmer…fast man vill ju att allt ska gå bra till

WingsofDestiny
0

Har samma problem med Diva men jag gör som #1 fast innan jag tar upp henne så klappar jag henne och då lägger hon sig ner platt på marken och sen tar jag upp henne.

annaforsgren
0

hmm.. undra varför det blivit så. du kan ju leda henne in i ett trångt utrymme, t.ex en liten vrå, sedan plockar du upp henne.

Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus

flikkan
0

Så gör mina också när vi är ute och går i skogen, på ängar osv….  Jag tror att det är för att dom antagligen inte vill lämna skogen! Asså, dom vill inte "hem" riktigt än :P  

(Hoppad du förstår)

jees94
0

Nisse gör också så…..

Frihetens
0

Har lärt mina "the hard way". Hade en kanin som jag var jätteförsiktig med och det gjorde att han hann reagera på att jag var påväg liksom.

Myran hade jag inget problem med. Antingen är hon bara snäll eller riktigt korkad. Mio däremot springer iväg. Då håller jag bara i kopplet tills han inte kan springa mer. Tillslut fattar han att han bara kan gå en väg och det är emot mig.