Fuktmotstånd.
Jag har gått och funderat på vad det var för fuktmotstånd som man kan måla inuti uteburar, det togs upp i en tråd som Niike hade skrivit. Jag har försökt att söka på trådar, det är dock inte så lätt när man inte vet trådens namn. Så, vad heter det?
asfalt? :)
Är sällan här så kontakt finns på http://tussilagons.blogg.se/ :)
#1: Kan vara det. Men jag har för mig att det började på F. ;)
kallasfalt kanske :P
Emma
Menar du fuktspärr som man använder i våtutrymmen såsom badrum?
Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft
#3: Ja, tack! :)
Vad är fuktspärr?
Vi ska inte använda kallasfalt i våra burar pga att det tydligen tar lång tid att torka enligt mamma & pappa. Kan man använda vanlig svart målarfärg, eller är det dåligt/farligt? Förlåt om jag snor tråden lite Hanna-, men det verkar som du har fått reda på det du ville :)
#6: Det är lugnt :-)
#6 Vet inte riktigt hur jag ska beskriva det men fuktspärr är som en sorts färg som man målar väggar och golv med innan man till exempel kaklar ett badrum. Det skapar en barriär som fukt och väta inte kan tränga igenom och på så sätt skadas inte gipsskivor och annat byggmaterial som finns i väggarna/golven.
Värdinna på Fantasy
Kallasfalt tar lång tid att torka om det är kallt ute, men om det är minst +5 C så ska det tydligen torka lika snabbt som målarfärg, så sa de åtminstone till mig på vår färghandel här!
#7 :)
#8 Aha okej.. Men kan man bara måla på det, utan att lägga något annat på? ^^
#9 Okej. Får kolla upp det.
Någon som vet om det funkar med vanlig målarfärg? (:
#10 Njae, fuktspärr är ett skydd för väta. För säkerhets skull borde man måla med vanlig färg ovanpå eller lägga på en våtrumsmatta som skyddar mot mekanisk skada.
Värdinna på Fantasy
#11 Okej :)
Va??
Tror Ni vi pratar om vanlig asfalt? Det gör vi inte, den asfalten vi pratar om är som en målarfärg som man målar i botten på buren. Undrar om Du som skriver det där ( #13, 14 15, 16 ) verkligen är seriös…
#11 - Men är det inte en massa farliga kemikalier i sådan fuktspärr som man använder i badrum och andra våtutrymmen? Jag menar om de skulle gnaga på det?

"Fuktspärr" för badrum finns i alla möjliga utföranden, men den tåler inget slitage, man kan allså INTE ha bara den på ett golv i en kaninbur, + att den är DYR.
"Vanlig färg" går hur bra som helst, om det är en "Oljefärg", men det är samma sak med den som med "Kallasfalt", för att den ska torka in ordentligt och härda, krävs minst en temperatur på +15`C, och man bör först grunda med ett tunnt lager, sen silikona alla skarvar(hörn) sen måla 2 ggr till igen.
#18 Tack för ditt svar!