Rexar allegivänliga?
Jag läste i någon annons på blocket för ett tag sen att rex kaniner är allergivänliga, eller det stod nog rentav att de funkar för pälsdjurallergiker. Hur som helst, ligger det någon sanning i detta? Är de allergivänliga?
ps. fråga mig inte vart pilen kom ifrån Firefox satte bara dit den utan vidare.
Kan det inte bero på hur mycket allergisk man är?
Vissa kanske klara rexar, & vissa inte.
#3 det gör det säkert, så är det ju med till exempel cornish och devon rex katter. Det jag tänkte var att jag aldrig hört detta förut, vilket man ju ofta hör när det gäller katter. Att de är "allergivänliga" på så sätt att EN DEL klarar av dem.
Sen beror det på Vad man är allergisk mot, det är inte alltid pälsen, många gånger är det urinen. Min hermelin rex har bara haft 1 kort fällningsperiod på de 4 månader jag haft honom, till skillnad från lejonet jag hade som fällde hela tiden, så det kanske ligger nåt i det att de är allergivänliga.
Allergivänlig är ett ord som ofta missuppfattas, det betyder inte allergiFRI, utan att det är lite Vänligare än andra pälstyper.
Precis, det betyder ju inte att man automatiskt tål dem i fall man är allergiskt och det är ju som du säger en helt annan sak om det är urinen man reagerar på. Jag tänkte dock på pälsen :)

Jag har rexar o dvärgvädurar o mina rexar fäller lika mkt som dvärgvädurarna. Och det där att rexar skulle vara allergivänliga är inte sant. Det beror helt på hurpass man är allergisk. Det är inte själva pälsen man är allergisk mot utan urinen, huden m.m. Rexarnas päls är i stort sett densamma som en vanlig korthår fast den saknar täckhåren o oftast har en mkt tät päls.
Så det är synd när folk som säljer rexar skriver att dom är allergivänliga o någon allergisk köper en rex. Då kan man ju bara räkna ut vad som händer med kaninen sedan. Säljs vidare. Och rent teoretiskt vill man som allergiker bli av med kaninen fort så det kanske inte hamnar i det bästa hemmet!?

Jag reagerar mer på rexar än på vanliga korthåriga kaniner.
#8 Min fäller nästan inte alls :S Dvv och lejon fäller ju tokmycket, jag tycker nästan det är äckligt, därför håller jag mig till hermelin rex.
Inga pälsdjur är mer allergivänliga än andra. Det beror på av du reagerar på. Det sägs att det finns allergivänliga hund och katt raser. För vissa funkar dem raserna. Men för många är det ingen skillanad.
Allergivänliga pälsdjur brukar fälla mindre päls. Det kanske är de? Eftersom man regarer oftast starckare under den perioden då djuret fäller ;)

Men det är väl fortfarande inte själva pälsen man reagerar på när djuret fäller utan hudavlagringar etc.

jag skaffade en rexkanin för att mamma är allergisk, hon tål honom bättre än mina andra kaniner med vanlig päls.Men min storasysters pojkvän, som inte är allergisk mot hundar eller katter. Han är tokallergisk mot min rexkanin, och får utslag så fort han vart i samma rum .
så det beror helt på vilken sorts allergi man har, om du hade tänkt skaffa och är allerisk så tycker jag du ska åka hem till en uppfödare eller någon som har rex, och testa om du blir allergisk mot den:) istället för att köpa en , och så måste du älja den direkt.
/ Anna
Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus
#11 Det jag menar med allergivänliga är inte att allergiska automatiskt tål dem utan att det finns en större chans att det går bra. Jag tål tex. inte vanliga katter men har två devon rexar som går hur bra som helst. Likaså min pappa och bror är allergiska, extremt allergiska men ingen av dem känner något från dem heller. Men det är ju så klart väldigt individuellt!
#13 jag har två blandras kaniner, detta var bara en fundering :)
Till skillnad från mig då som klarar långhåriga katter och katter med tjock päls bättre än korthår (vet dock inte hur det är med rex eftersom jag aldrig träffat en sådan).
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu