Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 547 ggr
PaaatyPalm
0

Hejsan :P , kom på o tänka eller undra nu när jag va o köpte hö och undrar om någon vet hur lång tid en kanin kan vara utan hö för att det inte ska leda till något skadligt ?

20 årig djurgalen moder* 

Www.windsoropalm.weebly.com

Sashhi
0

Vet inte, finns ju säkert kaniner ALDRIG får hö..

Not your mom, not your milk.

[chriistina]
0

Kaniner ska ju äta hela tiden för att hålla magen igång. Så jag tror det blir skadligt väldigt snabbt.
Men vissa har ej hö på tävlingar och så och de kaninerna överlever. Men jag skulle aldrig låta mina va utan hö längre än max en eller två timmar.
Men jag tror de blir skadligt efter ett dygn eller två. Förutsatt att de för grönsaker ist annars är det ju skadigt efter bara någon timme.

PaaatyPalm
0

ok :P va bara litte nyfiken ^^

20 årig djurgalen moder* 

[Niike]
0

#2 Jag tror inte det är skadligt efter bara någon timme. Kaniner som får vara ute i rasthage och så flera timmar mår ju inte dåligt utan hö? Inte mina iaf.

NaObie
0

#4 men dem har väl gräs att äta :O

[chriistina]
0

#4 nej, men jag skrev att de blev skadligt om de inte fick något alls att äta. Mina går också i hagarna på sommaren med bara gräs i flera timmar.
Formulera det kanske dåligt.

[Niike]
0

#5 Om det inte kommit något gräs än då? ;)
#6 Aha okej. Men jag tänkte som jag skrivit här ovan, att då det inte har kommit något gräs, så man har kaninerna ute bara för att de ska få skutta lite. Då äter dom ju inget den tiden dom är ute.

PaaatyPalm
0

Men äter kaniner hela tiden :O ? när jag är ute o går med ville ( ca 1 h) då äter han alldrig gräs :P

20 årig djurgalen moder* 

[chriistina]
0

#7 Om där inte är gräs tkr jag man ska erbjuda dem andra grönsaker eller hö. Släpper aldrig ut mina i flera timmar utan möjlighet att äta.
#8 Nej, det gör dem ju såklart inte. Men de äter annars rätt ofta. Mina äter nästan alltid när jag kommer ut, men jag har kanske gluppska kaniner ^^

Sashhi
0

Hahah, skulle tycka jättesynd om Irma om hon skulle lämnas utan något att äta, mitt lilla matvrak. <3

Not your mom, not your milk.

Quendy
0

Mina kaniner äter bara när de är hungriga. Höet blir aldrig uppätet ^^,

NaObie
0

#11 dem har kanske för mycket hö lr så är höet gammalt…

Clariiz
0

#12; Vissa kaniner äter inte så mycket hö. Två av mina äter ca ½kg om dagen tillsammans. Sedan har jag en liten herre som knappt äter något hö alls. Han sitter och knaprar då och då men han äter inte mycket alls.

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

Kristall
0

Tror inte en kanin tar så mycket skada av att vara utan hö en dag eller två… man kan ju ge annan fiberrik mat till kaninen om man har slut på hö och inte har möjlighet att köpa nytt, t.ex. mörkt bröd/gräs.

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)