Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 3894 ggr
Mari
1

Knölar på kinderna??

Märkte för ca 1 månad sedan att min kanin hade som sår på ena kinden, trodde han lyckats rispa sig på nån av kvistarna som jag lagt in i boxen.

Kände på honom nu igen ikväll alldelens nyss och då var det flera små knölar på båda kinderna!! Det ser ut som nå svart som håller håren ihop så det blir som knölar/klumpar längst ner vid huden :S Känns jättekonstigt och ser konstigt ut.
Kan ej ta någon bild då min kanin är vild så det var ett under att han satt still så jag hann se det svarta/mörka vid huden.

Tänkte att det kanske är nått som alla kaniner har så jag kollade på de andra 3 kaninerna. De andra 2 hanarna hade likadant, det var bara den franska väduren som hade större klumpar på sina kinder.
Honan hade bara ca 2 knutar på ena kinden.

Har de lyckats få nå parasiter eller nå liknande? Har haft kaniner i allafall minst 14 år och har aldrig märkt något av detta, inte så att jag har tänkt på det.

Det är inte morrhåren jag tänker på nu :P

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Mari
0

putt

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

aliciia
0

ring vet ? /:

WingsofDestiny
0

om han har knölar på kinderna så har nog tänderna blivit för stora och skapat varbölder vilket kräver operation. Eller så kan det vara så att han har grova hårsäckar vilket man inte kan göra något åt eller så kanske han har skabb då får dem knöl/svarta sårliknande sår på huden. Ring vet..

Mari
0

#2 Ja får jag inte svar här vad det kan vara så beställer jag tid hos vetten :)

Vill mest bara veta först om kaniner ska ha knölar sådär eftersom alla våra har det :P

Är era knölfria på kindera?

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Mari
0

#3 Bölder är det ej, det är liksom pälsen som har klumpat ihop sig som små tovor eller vad man ska kalla det.

De andra 2 hanarna har likadant och honan har någon knöl på ena kinden.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

WingsofDestiny
0

mina har inte det. Men det kan vara skabb och skabb sprider sig fort mellan djur.

WingsofDestiny
0

#5 kan du inte ta bild?

Mari
0

#7 Jag tror det är rätt omöjligt då min kanin är väldigt sprättig, det var ett under att jag kunde hålla i honon och kontrollera.
kan ju försöka ta bild på de andra kaninera MEN det sitter ju långt ner i pälsen så det blir nog svårt att få en bra bild av det hela

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Mari
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ritade en skitsnygg bild i photoshop ;)

Alltså de tappar inge hår, är lika tjockpälsade som vanligt, de där mörka knölarna längst ned på pälsen sitter som berg för jag försökte rycka lös en för att se närmare vad det var. Verkar som det bara sitter på pälsen och inte på självaste skinnet men det var svårt att se.

Alla kaninerna är utekaniner, fast de bor i ett stall.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

WingsofDestiny
0

#9 jag tror jag vet vad du menar, testa med att göra rent där och kamma igenom det med en kam. En av mina kaniner hade så och det visade sig att hans päls klibbat ihop sig, tog ett tag innan jag fick i ordning på det.

Mari
0

#10 Hur gör man det på en kanin som inte går att hålla i famnen :P

Får alltid linda in honom i en stor handduk när klorna ska klippas. Finns det något speciellt man kangöra för att de ska bli lite lugna en stund?

Läste lite om skabb nu och då tappar de ju päls och det mjällar.

det är ju konstigt att alla kaninerna har sådär också :S

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

WingsofDestiny
0

#11 kan vara medfött också dvs så att pälsen växer ihop och snurar sig kring sig själv.

Mari
0

#11 Ja det kan de ju :) Konstigt att det visar sig nu när kaninen är snart 4 år bara :) Den yngsta av dessa blir 1 år i sommar. Den älsta hanen tror jag blir 8 och han har inte haft dteta förr vad kan kan minnas

Vad kan man göra rent med?

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

WingsofDestiny
0

#13 vatten

Myrra
0

Min belgiska jätte har också sådär som du beskriver, han gillar att jag faktiskt försiktigt rycker bort det, liksom masserar loss dom!

Är en helt ofarlig åkomma, som sagt, bara päls som klumpat ihop sig! Brukar kunna lukta lite konstigt av själva tussen man tagit bort.

[Niike]
0

Sådär har Niike också! Pälsen har korvat ihop sig lite längst ner typ, och det är på kinderna. Fast Niikes är inte svarta tror jag, får kolla lite närmare ikväll.

Hanna-
0

Zorro har också så. Vet dock inte om de är svarta, får titta närmare ikväll.

Mari
0

Skönt att höra att fler har det :)

Men tycker fortfarande att det är konstigt att det uppkommit så plötsligt och på alla kaninerna mer eller mindre :S

Kan inte ni med lugna och snälla kaniner försöka ta bild på de ihopkrovade pälsarna så jag får se om det är samma sak?

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Myrra
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här kommer ett rätt dåligt kort på min kanins pälsknölar!

[Niike]
0

#19 Niikes är något liknande, dock inte lika stora tror jag.. Jag kan inte dra bort dom, får inget "grepp" om dom. Kan försöka ta kort på hans kind senare, om det blir bra skärpa.

Myrra
0

#20 Jo, de här pälsknölarna jag tog kort på är nog större, de kommer från en Belgisk Jätte. Synd att jag har så taskig kamera,blev så dålig skärpa.

Om du vill ta bort dom så ska du gå längst ner mot huden på kaninen, där kommer du att känna som en kant runt hårtoffsen knip åt med naglarna runt kanten,sen är det bara att försiktigt massera loss den! Lycka till!

[Niike]
0

#21 Jag har försökt, men det är verkligen jättevårt =/ Finns inget att ta tag i typ.. Får försöka igen ;)

Mari
0

#19 Tack sådär ser det ut fast det är mörkare längst ner där håret sitter fast.
Går inte att få bort på min kanin då jag ej får vara i hans ansikte.. han är nämligen väldigt svårt att hålla på med.

Ska man låta de vara eller bör man försöak få bort dem?

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Tappsveden
0

Så har två av mina ninisar med…

[chriistina]
0

En av mina tre hanar har också sonna. De är helt ofraligt. Fått förklarat för mig någon gång varför vissa hanar har mer och andra mindre, men glömsk som man är… minns jag inte ett dugg av det. Dock inget att oroa sig för och man han ta bort de som är lösa om man vill men annars ramlar de av själva.

[Niike]
0

#23 Alltså jag tror inte det gör något om han har kvar dom. Dock kan ju tovor i pälsen göra ont på kaninen, och det här är ju nästan som små tovor.. Men Niike verkar inte ha ont av sina :) Men jag kanske ska försöka dra/klippa bort dom sen för att se om det kommer nya igen.

Keligast
0

Dumle´ har oxå sånt på kinderna, men där nere är gult. Fast han har en knöl på hans kind så det kan vara det, men inte på båda :/ skall testa massera bort dom.