Låna ut hane?
Ni som har hanar som ni lånar ut till andra honor. Tar ni betalt och varför/varför inte?
På min hemsida har jag rätt tydliga priser (tkr jag). Men fick mejl nu i eftermidags från en som absolut inte fatta varför man ska betala för att få låna en hane. Och speciellt inte en som varken kan hoppa eller ställas ut (min hermelin).
Jag tar själv betalat för att det känns som honans ägare är mer seriös då. Det är inte för att tjäna pengar eller så utan jag vill helt enkelt inte bidra till att man bara parar kaniner utan att tänka. Betalar man för att få para med min hane har man antagligen tänkt lite innan.
Men denna människa fick inte in detta i huvudet och slängde ur sig en del otrevliga kommentarer. Sen spärra jag mejladressen.
Men ja, intressant fråga och ni får gärna svara :)

Du gör helt rätt.
Vill man ha något, så får man betala, så enkelt är det…
Så funkar det innom annan Avel också, "språngavgifter" har alltid funnits.
Hundfolket brukar ta en valp som avgift…
En unge eller värdet av en unge har jag alltid kört på och det har fungerat toppen :) Men detta gäller då till kullar med minst 2 ungar i, får honan färre ungar får hon para om, men ägaren får aldirg pengarna tillbaka om hon ångrar sig så klart. Är det någon jag inte känner skriver jag kontrakt, det gör jag inte när det är någon jag känner och litar på.
Är sällan här så kontakt finns på http://tussilagons.blogg.se/ :)

Helt rätt. Klart man ska ha betalt om man lånar ut sin hane! Hade jag lånat ut någon av mina hanar hade nog jag gjort som Trasdockaa. En unge eller värdet av en unge. Tycker det känns rätt lagomt.
Målar och ritar porträtt på beställning.
Gör även armband och kaninselar.
Priser och info:
http://lans.blogg.se/tillsalu/
Mina auktioner på tradera:
http://www.tradera.com/finding.mvc/itemlisting?ftgnr=1175999
#1 #2 #3
Jo precis, tänker som er alla. Och ja jag tar ju priset av en unge.
Men vissa verkar tyckte det är fel och skulle vilja höra deras kommentarer, men de verkar inta vilja skriva :P För jag vet dem finns här.
Jag har ju min åsikt vad som är rätt och fel som ni men det är ändå alltid intressant och höra hur andra ser på det som ser på det på ett annat sätt (rörigt).
Har inte lånat ut någon hane ännu, men skulle jag göra det blir det nog som Trasdocka, att jag tar en unge eller priset av en. =)
Jag tycker man ska få betalt för att låna ut sin hane! Men ger ju ändå något och då ska man ju få nått tillbaka själv, antingen att man får en unge ur kullen man har lånat ut till, eller priset för en unge! Sen är det sin sak om man lånar ut och in mellan uppfödare för då får man ju nått tillbaka ändå :) Men tycker absolut man ska ta betalt för det.. iaf :P
Kanske lite onödigt att jag skrev typ samma som alla andra (a)
Sajtvärd för Australian Shepherd.ifokus!
#5 Okej (:
#6 Det gör inget om du svarar samma ju :) Det e ju ändå din åsikt.
Men de flesta här verkar ju ta priset av en unge, eller en unge då. Men sen har jag sett vissa hoppuppfödare tar en viss summa per unga som lever vid 8 veckor. Och priset de tar per unge beror ofta på hur duktig hanen är. Har ni några åsikter om detta?
Själv tycker jag det är aningen rörigt och inte orkar fundera på (a)
Har aldrig lånat ut en hane, men om jag skulle låna ut Biggles (vilket kan bli aktuellt om han får bra resultat på utställning) så skulle jag nog ta priset av en unge. (eftersom jag inte vill ha nån mer kanin just nu, speciellt inte en BJ, är nöjd med dom jag har =P )
#7 Jag har funderat lite på det med som hoppuppfödare gör, men jag tycker det är alldeles för krångligt och sen tycker jag det är lite riskfullt att folk ska betala i efterskott ärligt talat. Har ingen bra erfarenhet av det tidigare, jag vill ha alla pengar innan honan åker :)
Är sällan här så kontakt finns på http://tussilagons.blogg.se/ :)
#7 jag tycker bara det känns dumt att göra så, och får man inte betalt direkt så vet man ju heller inte om man kommer få några pengar eller inte. Mycket krongligare också, själv tycker jag det är bättre att ha ett fast pris och gå efter det och sen får man självklart omparning och det inte blir något eller ungarna blir dödfödda os.v. men bara alla är överens så spelar det ju ingen som helst roll..
Sajtvärd för Australian Shepherd.ifokus!
#8 #9 #10 Okej.
Jag har själv faktiskt aldrig tänkt på detta innan då jag aldrig sett problemet i det. Och de som lånat mina hanar har jag känt. De va först när denna (okända) människa mejla och va intresserad jag börja tänka på det. Ska man låna ut till folk man inte känner vill man ju ha klara regler. Och jag vill ha samma regler för alla men långa kontrakt känns så onödigt "/ Folk kan ju inte bevisa de parat/inte parat sin hona med sin hane x-antalgånger.
Vore lättare om man hade honor :P hehe