Mask?
Båda mina kaniner är smala. Den ena är jättesmal, Äckligt smal! Kan det vara mask? Jag erkänner att jag blivit slarvig med att rengöra buren.
Det kanske kan vara det..?
De skulle kunna vara det. Ofta om de har mask är de runda runt magen med smala över ryggen.
Men kolla över fodret. Får de lagom mycket hö och pellets? Kolla även i buren efter små vita maskar.
Hej! Smutsiga burar kan leda till mask ja. Vad för hö ger du dem? Har de fritillgång?
En kanins utfodring ska vara 90 % Hö (självklart alltid fritillgång) och sedan resten övrigt (som pellets/grönsaker mm) men en kanin kan även bara leva på Hö om man så tycker det. Mina kaniner äter enbart Hö samt grönsaker just nu och kommer såsmåningom börja få 2 matskedar pellets utav Stampe - som är ett väldigt fett foder men otroligt drygt och bra, särskillt för mig som har hoppkaniner som gör av med "fettet" väldigt snabbt.
Om du vill se efter om det verkligen är mask så rekomenderar jag att köpa kitpaketet "Kolla Masken" som finns på de flersta Apoteken. Det är inte rekomenderat att avmaska i förebyggande syfte då de kan bli ressistenta mot detta då.
Apoteket har även de bästa avmaskningsmedlet för djur, och Axilur för hund & katt rekomenderas till kanin. De finns både i flytande & tablettform. Jag har prövat båda och gillar tablettform bäst då man ger detta engång varje dag i tre dagar och är snabbt.
Om du tål att se hur mask ser ut, så ta en titt på www.pippiadolfs.se där finns de en bild på detta under skötselråd på just en bajsklutt med mask på. Dock behöver kaninen inte ha mask som syns för att ha det.
Mask brukar kunna krypa kring bajshålet ibland när de har det, så vänd din kanin på rygg och kolla om du ser nått äckligt som går runt där.