Lejonhuvade Dvärgvädurar
Födda 2008-03-11.
Yatzyz Beaumont: Svart hona (troligen teddy). 150:-
Yatzyz Bugatti: Viltgrå hona (utan man). 150:-
Yatzyz Bentley: Svart hane (lejonhuvad). 200:-
Mamman svart/gul japantecknad, lejonhuvad dvärgvädur.
Pappan blå järnchinchilla, lejonhuvad dvärgvädur.
Övergångsfoder, skötselråd, härstamningsbevis och bettfelsgaranti ingår.
Finns utanför Enköping.
Transport till Enköping kan ordnas.
vad ligger enköpning :)?
Hur kan man säga teddy, utan man och lejonhuvad när de är korsningskaniner? Är de inte helt enkelt bara korsning mellan lejonhuvad och dvärgvädur?

Mellan Uppsala och Västerås kanske man kan säga.
Hjälpte det?
#3 aa ^^ för långt dock :/ och så tror jag inte jag hinner fixa bur etc.
#2 lejonhuvad dvärgvädur är en godkänd ras.
- Mvh Emma

Föräldrarna är lejonhuvade dvärgvädurar. Det kan bli ungar utan man då. Teddypälsade ploppar också upp ibland.
Mitt mål är enbart lejonhuvade, men eftesom rasen precis är godkänd så tar det tid innan dem blir bra.
Visste inte att det var en godkänd ras.

Man kan inte veta allt!
Är bara nyfiken, hur ser en blå järnchinchilla ut?
Har suttit och funderat på det här nu… Måste det inte finnas en rasstandard att gå efter om det är en godkännd ras? Jag menar att de inte ser lika dana ut.
Det finns en rasbeskrivning till lejondvv.
/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin
Hur lyder den då?
Rasen finns listad på skafs hemsida.
Dvärgraser
Dvärgvädur
Dvärgvädur Lejonhuvad
Lejonhuvad Kanin
1,41-1,90
1,41-1,90
1,31-1,70
Dvärgscheck
1,21-1,80
Hermelin
0,81-1,30
Dvärghare
0,71-1,30
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

På min hemsida finns en bild på pappan som är blå järnchinchilla. Titta under Mina kaniner
#14 superfin färg!
#13 Men det är bara vikten på raserna. Finns det ingen ras beskrivning någonstans? Det måste det ju finnas för att man ska kunna kalla det för en egen ras, eller?
#16: Ja, den blev nyligen godkänd och rasstandard finns. Vet inte var? Men det finns. Är iaf samma som för dvv, som jag fattat det, men den ska ha man.
Men en korsning mellan dessa båda raser kan ju inte bli som en renrasig dvv.
Säg att du har en speciell ras av något djurslag. Då finns det en skriven rasstandard som annvänds vid bla utställningar. Men om du korsar två raser kan de se ut som vad som helst. Som i detta fall: Vad hamnar den utan man tex?
#18: Det är inte jag som skrivit standarden :) Det är i alla fall en egen godkänd ras, vet inte riktigt hur dom gör med den eller hur det exakt är tänkt… Men det är en ras.

#18: Ja, det finns en rasstandart. Vet dock inte om den ligger ute på någon hemsida än eftersom att rasen är såpass ny, men den har funnits med i Kaninuppfödaren.
/ Cissi, medarbetare på Kanin
www.frihetenskaniner.se

Den ska se ut som en dvärgvädur, det enda som skiljer är pälsen, den ska ha man!
Men vad händer då med de ungarna som inte har man?

Händer? Ja, dem blir utan man, och ser ut som vanliga dvärgvädurar.
Självklart! Men… om du fortsätter att avla så blir det ju inte bra i slut ändan.

? Förstår inte..

Man kan inte räkna med att det blir perfekta djur med en gång. Det är ett projekt som jag inte räknar med att bli färdig med i år. Man får sålla bland avkommorna och plocka ut dem som man tycker är bäst. Ett steg i taget.
#24, jag antar att man helt enkelt inte avlar på de utan man, eftersom de ska ha man, det är ju det som skiljer de från vanlig dvv :) De lär ju säljas som kel/hoppkaniner, som alla andra kaniner som inte är utställningsbara :)

Precis!
Lycka till med letande av de rätta hemmen, förresten! Glömde ju skriva de förut (;

Tackar!