Bättre?
Nu blir det en lite konstig fråga! (;
Men har ni tagit bättre hand om era kaniner (och allt som hör till) sen ni blev medlemmar på KIF? Isånafall, hur då? Vad har förändrats?
Har era föräldrar, pojkvännen eller kompisarna kommenterat något om det? T ex. frågat varför det är så viktigt att göra så & så, som man inte gjorde förut?
Berätta berätta:D
Ja, absolut. Jag har lärt mig otroligt mycket som gör att jag nu tar hand bättre om mina kaniner än vad jag gjorde förut.
Jag tänker mer på att dom också är levande varelser som behöver rastas & få utforska världen. Visst rastade jag mina kaniner förut, men jag kan erkänna att jag var inte lika noga med att dom skulle få komma ut varje dag.
Jag har även lärt känna kaninerna på ett annat sätt. Jag kan ha Niike lös på gården, vilket jag aldrig hade vågat om jag inte lärt känna Niike på det sätter som jag gör nu.
Jag tänker även till innan köp, t ex med Alpha. Hade jag inte kommit in på KIF kunde det ha blivit vilken hona som helst. Nu hittade jag den franska väduren, och kontaktade en seriös uppfödare.
Förut har familjen tagit lite kelkullar på dvv'ar & korsningar, utan stamtavla. Inte nu längre, när jag förstått vad det kan ge, t ex bettfel.
Familjen tycker jag har blivit tokig. Mamma suckade när jag prompt ville byta till pellets istället för havre, & undrade varför det skulle vara bättre, när kaninerna har klarat sig på havre så länge x)
Jodå :) När jag blev medlem här 2006 hade jag ju precis (typ) skaffat Ping Pong och Lollipop, jag hade då inte alls nån aning om vad som väntade med kaniner :P. Pga min okunnighet har båda nu TVÅ hakpåsar som jag aldrig kommer kunna få bort de är inte heller lika mysiga och lugna som andra kaniner (detta är inte enbart mitt fel då jag nu vet att föräldradjuren inte var speciellt trevliga). Detta problemert jobbar jag ju dokc med varje dag och nu på senare tid har allt börjat gå 110% frammåt! :)
Utan KIF hade jag aldrig lärt mig så mycket som jag kan idag, och jag hade nog aldrig skaffat mina Lejon.
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com
Absolut! Jag kommer ihåg att jag knappt gjorde något med mina kaniner. Jag lixom visste inte vad jag kunde göra med dem. Jag tog ju han om dem och så men ja.. det är lite svårt att förklara. Nu har jag lärt mig än massa om kaniner, och mer finns det att lära från en sajt som denna :)
Ja men gud ja!
Det är ju jättenyttigt att ha ett forum där man kan diskutera allt som har att göra med kaniner, en del saker trodde man att man kunde, men så får man höra någon annans sätt att se på saken och då får man helt plötsligt ett bredare synsätt och ser flera möjligheter.
Jag tycker att man lär sig något nytt nästan varje dag!
Sedan inspireras man ju av alla andra här hela tiden också! När man ser en gullig hoppfilm eller får se vilka fina hinder nån har byggt eller om man får höra om något mysigt någon gjort tillsamans med sin kanin så smittar ju det av sig så klart!
Absolut! När jag blev medlem här hade jag bara en kanin (Channie). Hon var inte alls social för att jag inte höll på med henne särskilt mycket, jag visst liksom inte. Jag kunde inte ens lyfta henne. Nu är hon lugnet själv och älskar människor, hon kan enkelt lyftas men sprattlar ibland, men inte jättemycket.
Fick även upp ögonen ännu mer för fler kaniner, så då skaffade jag en till och lite senare en till.. ^^
#5 Precis :)

Självklart!
T.ex så har jag fått veta att saltsten inte är allt för bra, och det kommenterar pappa ( " Varför ska du ta bort den för? det står ju i djuraffären att alla smådjur måste ha saltsten blaa " )
Och t.ex att kaninen kan se i 360 grader, att det fanns jättemånga andra spännande raser! Dem enda raserna som jag visste om var typ hermelin & dvärgvädur :S
Sen har jag lärt mej så mycket mer om teckningar och färger genom alla underbara artiklar, bilder och trådar :)
Ojdå, nu skrev jag om vad jag fått reda på mer än själva huvudfrågan xD svar: Jag tar hand om Mulle mycket bättre nu, än om jag inte skulle hittat hit!
Tack för allt underbara KIF :)
Japp, har lärt mig otroligt mycket här, och det har höjt mitt kaninintresse! :)
#8 - Det där med saltsten visste inte jag heller om, precis som Du skriver så litar man ju som nybörjare blint på vad de "prackar på en" på djuraffären. De hävdar med bestämdhet att de inte ska/får/bör vara utan satsten, men efter att diskussionen varit uppe här ringde jag och frågade en veterinär och hon läste för mig ur deras skötselrådsbok för kaniner att det absolut inte är bra för kaniner att ha saltsten, främst hannar som ganska snabbt drabbas av njursten, och faktiskt kan dö av det!
Men jag fattar inte hur det kommer sig att De som arbetar på en zooaffär inte vet en sån grundläggande sak, det förvånar mig verkligen!
Nej. Jag har alltid tagit hand om mina kaniner på bästa sätt då det hör till vid djurägandet. jag blev medlem på KIF just för att träffa andra kaninägare som delar samma intresse och för att kunna hitta nya fina kaniner att köpa. Men som alla vet så är jag extremt noga med mina djur vilket också dem från jourhemmet såg idag som kom hem till mig för att hämta fyra av mina råttor. Jag följer mentaliteten "live on less then you earn" och sätter därmed mer pengar på kaninerna än vad jag gör på mig själv plus att jag prioriterar min tid så kaninerna får sina 4-6 timmars sällskap dagligen.
Min kille har sagt till mig att jag är extremt noga och sen har han också sagt att han gärna vill kunna hålla på med kaninerna också men jag tillåter honom inte förrän han har lärt sig om kanin skötsel och hantering. Innan dess för han klappa och titta på kaninerna men ABSOLUT INTE bära dem.
**Absolut!
**Jag har alltid tagit hand om min på bästa sätt efter min akundskaper, men har utvecklat mig hela tiden. Jättemycket av min såkallade kundskap av kaniner har jag fått härifrån. Speciellt då det gäller kullar, har aldrig haft något men vet grunderna. Och det är ju en bra början. Men Flera saker som jag aldrig skulle kunna ha fått reda på. Har även fått min kundskap från Kaninhopapren 2. Världens bästa kanin bok. Har lärt mig flera raser och mer teoretiskt om kaniner. Men det är en fråga som jag aldrig har fått ett klart svart på. Ser kaniner i färg/svart vitt? eller hur ser dem? När jag har fått svar på den fårgan så är jag jättenöjd ;)
Jag har inspereats av många. Förrut tyckte ajg abpsolut inte om hermeliner. Men efter att ha läst om dem här så måste jag ge med mig och säga att dem är riktigt fina. :) Men Holländarna är såklart fortfarande en vinnareen .
Det bästa av allt är nog att jag har träffat så många roliga och trevliga männsikor, både på msn och på kaninträffen :')
Mitt kanin intresse ökar också mer med min "kundskap". :)
Tack gode Tina att Kif finns :D
OH YEAH !
jag har lärt mej känna massa kaninfolk <3 _Mickis<3 Clara <3
_jag har lärt mejj massa kan inte sätta fingret på vad :P
men jag har lärt mejj fruktansvärt mkt <33
Tack Tina För Att DU Finns <3
Tänk på att frågan är om ni har tagit bättre hand om era kaniner, inte om ni lärt er nya saker ;)
#14 om man lär sej saker tar man väll vara på det :P eller jag gör, om man lär sej att en kanin inte ska ha saltsten, så tar man ju bort den, dvs. tar man bättre om kaninen :P
#15 - Håller med, tycker de två sakerna hänger ihop! =)
#15, #16 Ja, såklart det hänger ihop:) Men nu skriver typ många att jag har lärt mig det & det, men frågan är ju om man tar hand om sin kanin bättre & hur man gör det, t ex rastar den mer. Och jag vet att man rastar den mer för att man har lärt sig det, men det var inte vad man lärt sig som var frågan. Förstår ni hur jag menar? :)

Oja, jag tar hand om mina kaniner mycket bättre sedan jag blev medlem på kif! Jag har skrotat alla saltstenar som kaninerna hade förut, jag fyller på höet dagligen, jag borstar de när de behövs och jag har köpt bajslådor ;D _Edit: Jag har lärt mig mycket mer men jag kommer inte på allt just nu.
_#1, haha! Min mamma fick typ spader när jag ville byta pellets. Hon ba, "men det är ju ingen skillnad" och jag ba, jo det är det visst :P
#18 Haha! Min mamma bara "Vi har haft massor med kaniner och alla har klarat sig superbra på havre! Varför ska vi byta till något svindyrt foder som bara tar mer plats?!" xD Vi har nämligen havre till hönsen också, så kaninpellets skulle innebära en tunna/hink till vid fodertunnorna;)
#19 vi har 4 stycken fodertunnor. 1 till kaninerna, 1 till katterna, 1 till råttorna, och 1 till fågeln. Kommer dock utökas med 1 till när vi skaffar hund.

#19, hihi! Ja dom tycker väl vi låter helvrickade som vill byta till något dyrare xD
#20 Vi har 5 st stora tunnor + en hink. Havre, fårfor, betfor, värpfoder, solrosfrön + kaninpellets. =P
#21 Ja xD haha!

T.ex så har jag fått veta att saltsten inte är allt för bra, och det kommenterar pappa ( " Varför ska du ta bort den för? det står ju i djuraffären att alla smådjur måste ha saltsten blaa " )
Samma här! min L pappa och min mamma komentera det hela tiden och att det stod att man skulle ha det
Sen så lärde ju Bejja mig att man inte ska ge sin kanin gnagarblandning
Också att man inte ska vara med sin kanin samma dag man får hem den (Jag var med Jappo hela tiden då))
Jo jag tar hand om jappo mycket bättre nu än då!

Mjo, jag tror det. Var ett tag sen jag blev medlem, och höll på mkt med Kaninhoppning och träffade massa kunniga kaninägare då. Men ja, jag måste ju faktiskt lärt mig nått :)