Hopptävlings frågor
Jag har lite frågor om Hopptävlingar…
- Får man vara med 1 gång utan att vara medlem, för att testa?
- Är det gratis att vara med för att testa?
- Finns det regler? Såfall kan ni väll säga nån ? ;)
Tack på förhand
1. I våran klubb tror jag att man får vara det. Då finns det en miniklass där det inte delas ut några pinnar eller nått och häjden är bara 0-15 cm :) Men de kanske inte är så i alla klubbar.
2. Vet inte, kolla med klubben.
3. Jodå, visst finns det regler. Te.x så får inte kaninen hoppa hindren i oordning, Inte gå före kaninen o inte starta innan domaren sagt till. Det är bara några regler ;P

1. Ja det får man , men bara en gång
2. I stockholms kaninhoppare kostar det 10kr för att prova.
3.Ja det finns jättemånga regler, en är att du inte får smacka och rycka eller putta kaniner för mycket.
Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus

vi har en tävling som heter mini (rak,krokig) och där behöver man inte vara medlem..
läs det där uppe..
Att man ska typ styra med handen inte med kopplet och om kaninen hoppar tillbaka (det hindret som den har redan hoppat) så blir man diskfaleridserad (vet inte rikigt hur man stava det)

Då jag är utbildad domare inom SKHRF så kommer jag bara svara enligt SKHRFs regler.
1. Ja, detta kallas provstart och där du normalt sätt fyller i din klubbtillhörighet ska det stå PROV, därtill räknas provstarten som en start utom tävlan. Du kan alltså inte få pinne i den klassen.
2. 5-10 kostar det normal sätt
3. Det finns gott om regler, det är därför jag finns. Som domare är det min uppgift att se till att reglementet följs. På SKHRF finns reglerna tillgängliga för nedladdning.
/ Domar-Elina
Svarar även om du redan fått svar ^^
**Får man vara med 1 gång utan att vara medlem, för att testa?
**I det flesta klubbar får man detta, men inta alla.
Men från och med i år måste alla klubbar ha med miniklassen där hindrena är max 20cm höga och max 6 hinder på banan. I denna klass får du tävla hur många gånger du vill utan att vara medlem. Oftast delas rosetter ut men inget annat pris.
Är det gratis att vara med för att testa?
Nej, ska du testa en gång i lätt brukar det kosta 10-20kr. Och samma i mini (här).
Finns det regler? Såfall kan ni väll säga nån?
Det finns så himmla många. Mejla den närmaste klubben och be att få köpa ett reglemente. Om man sätter in pengar på deras PG så brukar de kunna skicka det.
Jag tror reglementet ska ligga på SKHRF hemsida nu också…

Finns ett reglemente. Det brukar ligga uppe på de flesta föreningars hemsida, annars kan du ju kolla SKHRF.
/ Cissi, medarbetare på Kanin
www.frihetenskaniner.se

Eller om du tävlar för KAF får du kolla KAF's kaninhoppares hemsida.
/ Cissi, medarbetare på Kanin
www.frihetenskaniner.se