OT - Jag är så less...
Nu är jag less och grinig på skolan och min mentor. För er som inte vet vad mentor är så är det en klassföreståndare.
Ända sen jag började på den skolan, Önnestad så har min mentor varit emot mig hela tiden. Liksom, för det första hon sa inte till mig att det var prov förräns nån dag innan, så jag misslyckades med det provet. Jaha, sen ska jag ha två prov på samma dag - jippie! Detta hände i ettan.
I tvåan, började hon ringa hem till mina föräldrar och pratade om arbetsbidrag, dvs att arbetsgivaren får bidrag för att jag jobbar för honom/henne. Hallå? Jag gick bara i tvåan, och hur kan man veta då vad man ska göra efter skolan? De tror ju att man ska ju jobba direkt efter skolan, tänk om jag skulle plugga vidare, när de kommer med såna här erbjudande.
Dessutom hade mina föräldrar sagt nej, men de ska bara fortsätta och prata om den där hjälpen. Iallafall min mentor.
Nu, jag har gjort en kurs som heter Hjullastare och godshantering. För att få förarbevis på hjullastare så ska man ha gjort ett teoretiskt prov och tre praktiska. Jag har gjort teorietiska och ett praktisk prov. När jag kom dit den sista dagen, så trodde jag skulle göra min två prov som är kvar.
"Tyvärr, jag tror inte du kan få förarbeviset idag. Bara om du fick mer tid för att träna hade du fått den! Men gå till din mentor och fråga om du får mer tid." Jaha, så jag gick till min mentor och pratade med henne. Hon svarade: Jag tror inte du är mogen för sånt ansvar och det kostar för mycket pengar för låta dig att ta förarbeviset. Du kan ju ta den nästa år ju.
Jaha, så jag ska punga ut ca 10.000 kr ur min egen ficka? Ja, det är lätt att säga så när man inte har dem pengarna. Och jag har ju varit där varje lektion med, har till och med visat intresse för den kursen.
Det var ju en tjej, hon misslyckades med teoriprovet, men hon fick sitt förarbevis. Och det var en annan tjej, som hoppade in mitt i kursen, som också fick sitt förarbevis.
Det är så jävla orättvist! Jag tycker jag inte har fått den hjälpen jag behöver eller den tid att köra. Så alla som har läst den kursen har klarat förarbeviset men utom jag!
Men mentorn har ju lovat att hon skulle prata med han som höll i kursen. Jag är så orolig… för hon kommer bara säkert att förstöra för mig!
Och jag har inte ens fått chansen att göra dem två proven som är kvar! Skolan får så jävla massa pengar för att jag går där, då ska jag ha förarbeviset med!
Ja, om ni förstår så är det bara fråga om tid innan de får reda på vem som blir utan beviset (dvs mig) och de kommer att ge sig på mig. För det är jag säker på.
Så jag tycker min mentor har lycktas bra med att förstöra min gymnasietid… Och jag har en mentor till, men han har varit sjukskriven nästan hela tiden.
Och jag har pratat med rektor och skolverket om den människan, men inget händer. Prata med kuratorn är som att prata med en vägg, typ.
Jag är trött på allt som har skola att göra om ni förstår vad jag menar.
Det blev visst långt inlägg, men jag är massa ledsen och vill skriva av mig. De som orkar läsa mitt hela inlägg kommer att få en guldstjärna!

Läste allt, stackarn.. Skulle bli helt förbannad om jag va du.. Tycker verkligen synd om dej ''(
Fy vilken dålig stil av lärarna och att inte rektorn eller skolverket gör något åt det, men så är det ju, dem skyddar sina lärare så gott det går. Själv gick jag snabbt igenom min tid i gymnasiet då jag var lärarnas favorit av någon underlig anledning.
oj då! verkligen en dålig mentor. Fortsätt kontakta rektor + skolverket + kanske någon annan också? De måste ju göra något åt det! Hoppas det ordnar sig.. Låter verkligen inte kul!
Är det du lr dina föräldrar som ringt till skolverket och pratat med rektorn? Det hjälper endast om dem pratar med dem, vuxna lyssnar på vuxna och om din rektor är en man så skicka din pappa och inte din mamma. Män har en förmåga att enbart lyssna på män.

herregud! :O

Dålig mentor!

#4 Skolverket kom till skolan för göra interjuv med några elever och jag fick chansen att prata med dem. Och jag gjorde det, men sen vet jag inte om de snackade med rektorn eller ej.
Jag har verkligen ingen aning varför hon gör såhär mot mig. Men jag har verkligen fattat att hon hyser agg mot mig…
#7 ring till skolverket istället. Att dem kommer till skolan för intervjuer är enbart pga att dem vill hålla koll på hur eleverna trivs dvs göra en muntlig enkät/utvärdering.
Jag förvånas egentligen inte, då jag och mina föräldrar varit i tvist med dom flesta som sitter högre upp i kommunen (Sollentuna), och dom är ena riktiga grinsubbor (ursäkta uttrycket) hela bunten. Jag vet egentligen inte riktigt vad du kan göra, eftersom våra tvister har varit under grundskolan, men du kanske kan försöka få tag i någon på skolverket så du kan förklara hur läget är?
Håller tummarna för dig, tjejen! Om inte annat kan du kanske byta skola?
Fan vilken pissmentor du har ;O

#9 Uhm, är inte sugen på att gå tre år till. Liksom det är 43 dagar kvar till studenten. Frågan är om jag orkar tills dess.

Gud! :/ Finns det ingen möjlighet att byta mentor?
#11 universitetet och högskolan är inte kul och lärarna är väldigt hårda. Gillade man inte lärarna i gymnasiet kommer man inte gilla lärarna på högskolan och universitetet. =D Bara ett tips? ;)

#12 Nej, den möjligheten finns inte.
usch det kan inte va kul att ha det så :(
Emma

#14 du får tänka på att det är bara några sketna dagar kvar tills studenten, bit ihop och kämpa på. Slutet är nära och det är ju inte skoj att gå nått år till för att du inte orkade dom dagarna. gör ditt bästa!
Påminner lite om min lärare i sjukvård (hade henne i 2 ämnen till).
Av någon anledning verkade h*n inte riktigt tycka om mig.
Hade 2 kompletteringar och ett prov jag skulle göra för att hamna i fas med de andra.
När jag gjort provet och lämnat in ena kompletteringen, så frågade jag om det var allt som behövde göras.
"Jaadå, det är det", sa h*n.
Sen hade h*n samtal med alla i klassen om hur vi låg till, 2 veckor innan studenten.
Ja, då kom det ju fram att h*n tyckte alla mina inlämningar var lite tunna och egentligen skulle göras om.
Tack för den passningen, tyckte jag!
Hade ju inte en suck att hinna göra om allting på mindre än 2 veckor!
Så det slutade med att jag fick IG som slutbetyg i den kursen.
Var på rektorn om detta, men rektorn höll läraren om ryggen.
Vilket betyder att jag får plugga upp ämnet på komvux (sätter in min fot på min förra skola igen!).

Hoppas det blir bättre!

Sketna lärare. Jag ska försöka få nån annan mentor…

Jag funderar på att prata med rektorn, men han är nog upptagen….
#20 Men rektorn är väl ändå till för att göra eleverna till lags? Om han har mycket att göra, så får han la helt enkelt ta sig tid med dig trots allt.
Om jag kunde så skulle jag komma och skälla ut dom rejält. :P

Jag har pratat med honom och han sa att han inte kunde göra så mycket. Och jag skulle inte döma min mentor för hårt, för att det är "hennes" sätt att visa väl. Väldigt konstigt sätt.
Och det är flera stycken som blev underkända på kursen, men får beviset. Jag känner inte tillsfreds ändå, men jag kan inte göra så mycket mer…

ALLT som ingår i en kurs, och som följer ett chema till ett fast pris ska hållas.
OM du har blivit antagen till en kurs, så är både tid för träning och prov utsatt, har inte denna tid följts, så är det kursledarens fel, inte ditt! Begär kursavgiften tillbaka, och hota med en stämning, om det inte blir en förlängning!
Min kille läste din historia och han säger du borde prata med kommun eftersom skolorna ägs av kommunen så länge den inte är privat och dem kan hjälpa dig få ordning på skolan och din lärare. Det är bara att säga till dem att du har blivit kränkt och orättvist behandlad. Stå på dig tjejen och gå till kommunen så blir det ordning på det ska du se =). Lycka till.

#23 Jag har inte betalt något för kursen.

#25: Jo, det har du!!! Både engagemang och tid av ditt liv, tid som inte kommer tillbaka, på en kurs som du har blivit godkänd att gå, baserad på dina tidigare betyg/resultat!

Jag ska nog försöka få en av kompisarna gå med på att anmäla skolan till skolverket…
#27 bra ide