Kanin iFokus

Kanin

Etikettbur-och-aktivering
Läst 4103 ggr
Tixy
0

Alternativa burunderlag?

Smartot herself (jag med andra ord) har kommit på att hon är dammallergiker, eller ja.. Jag har vetat det länge, men jag trodde inte att jag reagerade på underlag. Men smådjurspellets dammar (iaf när det är slut i påsen och man ska trycka ihop den), halm dammar, spån dammar…

Eftersom jag bor i lägenhet och då kommer ha buren i mitt rum så kan jag inte riktigt "offra" mig för kaninen.

Vad kan man då ha som burunderlag? Man ska väl kunna ha som jag har i råttburen nu, att jag har en hundpläd över hela, och en hörna med pellets där dom kan göra sina behov?
För er som undrar så är jag inte kaninägare än, men har planer på det till sommaren. ^^

Frida
0

En toalettränad kanin kan mycket väl ha en filt eller liknande som burunderlag och toaletten fylld med pelleterat papper (s.k. Toa-lätt).

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

Tixy
0

Ah, vad bra :)

Följdfråga - prisuppgift på bra hö?

WingsofDestiny
0

#2 beror på vart man köper det och vilken stad du köper det i. lantmännen har olika priser på sitt hö beroende på vilken stad man bor i tex här kostar höt 99 kr för en hel säck.

Tixy
0

#3 Illa.. Vad är det för säck då? 5 kg, 10 kg? ^^

Jojsan
0

#4 Där jag bor är det en 110L säck på granngården för 99kr.

RosaGosa
0

#4 har du mäjlighet så köp hö av en bonde… är absolut billigast. går att lätt packa om höet antingen i svarta sopsäckar eller ikeakassar.

tycker att hö som säljs i affär till kaniner är furktansvärt dyrt!

Tixy
0

#5 110 liter? Man kan väl inte riktigt räkna hö i liter? ^^

#6 Tyvärr har jag ju inte det, om jag inte köper upp mig på hö när jag är hos min kompis som jag då köper ungen av, som bor på landet.. Hmm, får kika runt lite här omkring. :)

[chriistina]
0

Håller med om de tips? du redan fått. Att ha en filt eller matta och sen bara en toalett med toa-lätt eller liknande är det bästa om man inte klarar damm. Men man kan ju lägga tidingar i botten också, eller rivet papper. Man kan köpa det i jätteförpackningar för hästar på vissa ställen.

[chriistina]
0

#7 Många ställen som säljer hö i större säckar mäter i liter och ej kilo. Lite riskabelt för man kan få väldigt olika mängd. Men ja, så gör de.

Tixy
0

#8-#9 Ah, fina fisken. Egentligen är det rätt sjukt att dom mäter i liter. ^^

Thumper-KG
0

#2: 55:-/bal

liee
0

min kanin har och har alltid haft flisfilt, lätt å tvätta å billigt att köpa. bodde i en mini etta när ja köpte han å insåg att spån å sånt luktar så kom på det, och veterinären säger att om dom äter det är det inte farligt för det trådar sig inte

Hemi
0

Vore ju praktiskt med matta eller filt som botten i buren, har börjat funder lite på det jag också, men är det verkligen ok? vill inte kaniner ha något att gräva och krafsa runt i?

WingsofDestiny
0

#4 här är det också 110L för 99kr.

Thumper-KG
0

#13: Jo, det vill de…

SagaoAlfred
0

Jag har en filt till Theo och det funkar hur bra som helst.

#14 & #15 De kan ju gräva i toaletten (jag har tex. en kattlåda till Theo) eller så kan man fixa andra grejer de kan gräva i om de har det behovet. Om inte annat så tar jag ut Theo lite nu & då och då får han ju gräva då.

liee
0

Min kanin som har filt, gräver ibland runt med filten, så brukar ha en filt ja slänger i hörnet som han kan greja med å en som ligger påå botten, å sen som #16 säger så har de låda å sen måste de ju få komma ut ibland. . .

Jonaflax
0

Någon som provat strimlat papper från dokumentförstörare som material i toalådan?

Sånt kan man få från något kontor, eller bank t ex. Men jag vet inte hur det funkar.

**Besök mina kaniner på hemsidan och i bloggen. **

malinroth
0

som de andra säger så visst kan man ha pläd eller filt, har det till en av mina två kaniner. Lilo fick dock för sig att man fick kissa på den så jag tog bort hennes… Sen kanske du måste kolla upp så att du inte är allergisk mot hö eftersom det också kan vara rätt allergifrmkallande och så, men det har du säkert tänkt på tänkte bara tipsa annars :)

Jojsan
0

Om man ska ha matta eller filt eller något liknande, vilket är det bästa med tanke på att kaninen troligtvis äter på den..?

Tixy
0

Tack för svaren! :)

#19 Jag har ju nu praktik på en gård med framförallt hästar, men även kalvar, får, grisar och kaniner. Alltså håller vi på med allt möjligt, men jag märker att det är just halm och spån jag reagerar på, hö kan jag hålla på med hur mycket som helst utan minsta reaktion. :)