Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1104 ggr
Tindra1
0

Klippa klorna!

Idag tänkte jag klippa klorna med dem andra gångerna har gått jätte bra men sist så råkade jag klippa typ fel, så jag är rädd att jag ska göra igen.. Kan inte nån visa en bild på ungefär hur mkt in man ska klippa elr nått

Jetaime
0

Klipp bara precis lite grann av klom och klipp lite oftare istället, så ska det inte vara några problem :)

Tindra1
0

#1 ok ;) tack

Clariiz
0

Jag gör som #1 :) Klipper lite och ofta.
Dock hjälper inte det på tanterna, de lyckas ALLTID sprattla till PRECIS när jag knipsar, så nästan varje gång klipper jag i pulpan, vilket jag tycker är väldigt läskigt..

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

[Niike]
0

Har din kanin mörka eller ljusa klor? Det är såå mkt lättare om det är ljusa, för då ser man precis var man ska klippa (ett par mm från pulpan).
Fia har mörka klor så henne har jag klippt i pulpan några gånger, + att hon sprattlar lite vilket inte gör det lättare precis..

Tindra1
0

#4 Det är lite olika några klor är mörka och några ljusa..

Rajamaja
0

#3 Ett bra tips? är att använda en stor badhandduk att vira in kaninen i när man klipper klorna, om de är väldigt sprattliga. Jag gör det med mina och de vet då om att de inte kan sprattla till eller försöka smita iväg. Väldigt bra metod faktiskt. Vira dock inte åt för hårt, och se alltid till att kaninen har huvudet lite utanför så den får luft. Sen är det bara att låta kaninen ligga på rygg, då går det snabbt och smidigt och man får tid på sig att klippa klorna lagom mycket. Lätt fixat :)

liee
0

på tal om klor, nått tips? till mig som har jätte problem med att klippa buzters klor, handuk funkar inte å han vägrar ligga på rygg, å min kille tycker synd om han så han vill inte hålla fast han LOL

Tindra1
0

#7 Jag brukade sätta nått för min kanins ögon så hon inte skulle se, det funkar för mig :P (det mesta iaf)

liee
0

8# de ska ja testa. . . men ja har hört att alla kaniner tycker om å ligga på rygg e de nått man ska lyckas vänja dom vid eller e hoppet ute för att lyckas =) tycker ja har försökt å försökt men han får panik

Tindra1
0

#9 har också hört det men tindra skulle få panik!

liee
0

ok då e de inte bara min som vägrar =) jaja vi får komma på egna knep medans de andra smidigt lägger över dem på rygg å klipper =)

Fnyan
0

min är ganska lugn fast när man ska trycka till då sprattlar han så man får ha snabba reflexer så man inte klipper i pulpan ''/ de har hänt 2ggr ''/

Zvintos
0

På Pelle blir det inga problem alls att klippa klor, då de är vita.
När jag ska klippa klor på Alma, som har mörka klor, använder jag en ficklampa och lyser igenom klon så pulpan syns.
Då vet jag exakt vart jag ska klippa och inte. =)
Har henne självklart inlindad i handduk, blir smidigare på det viset.

Noa-Nisse
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

kaninen tycker om att ligga på rygg när den känner sig trygg i din famn. man kan inte lägga kaninen direkt på ryggen och to att han/hon ska gilla det. utan man får ta det i etapper.. jag tror säkert din kanin kommer gilla att ligga på ryggen när du vänjt den vid det.

när jag klipper skalmans klor ligger han i min famn på rygg och det går alltis jättebra, men jag vippar ändå in honom i en handduk för jag brukar alltid klippa tänderna före klorna och då måste jag ha handduk! ;)

såhär kan han ligga ien halvtimme och bara slappna av! =) det är mysigt

Medarbetare på Hundar.ifokus

Salish
0

När jag klipper Sotis klor kan han inte ligga på rygg, då sprattlar han, men annrs gillar han attt ligga på rygg fast när jag klipper får han halvligga. Hur klipper du tänderna? Måste inte en veterinär göra det?

Noa-Nisse
0

#15, nejdå det kan man själv göra =)

Medarbetare på Hundar.ifokus