Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 590 ggr
Talismana
0

Saltsten?

Hej Hej!
Våran kaninunge på ca 10 veckor, älskar verkligen sin saltsten. Hon gnager och slickar på den rätt ofta, så jag undrar ifall det är farligt med för mycket salt för henne?

Mvh Erica

Tina-A
0

Ja, det kan det vara. Det är bättre att ta bort den helt, kaniner får i sig tillräckligt med salt från sitt foder.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Memsan
0

Jag har endast saltstenar till mina avelshonor. De andra klarar sig bättre utan.

Nicolina
0

Överskott av salt kan i värsta fall leda till njursten, så jag skulle ta bort saltstenen direkt.

[chriistina]
0

Min hona äter också saltsten i perioder. Då får hon bara ha den en stund om dagen. Men på senare tid har hon lärt sig att bara använda den lagom mycket och under brunst.

cayl
0

om det är mineralsten då? min ena hona äter jättemycket på sin. är 12 v. är det bra? får hö, grönsaker o pellets med mycket fiber i. dock är avföringen små små svarta illaluktande kulor som hänger ihop o som varar fram till 14..haha jo det e sant. sen är den som vanligt. undrar om det är nattavföringen som hon ej äter upp…kan det bero på mineralstenen??

Frihetens
0

Mineralsten och saltsten är samma sak. Salt är ju en mineral, eller hur? ;)

cayl
0

njaa mineralstenen är större om jag inte har helt fel för mig..saltstenen är väl den lilla runda..vi har en av varje o då kan det inte va samma.eller?

Tina-A
0

#7: Eller så vill djuraffären tjäna pengar? Tror inte det är speciellt stor skillnad på dom egentligen.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

emms
0

mineralsten har typ samma konsistens (stavning?) som gips ^^ men det är inte heller bra för att de kan få njursten av det med.

Emma