Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 400 ggr
MoaL
0

Rastas med marsvin?

Hej allesammans!
Jag har ju ganska nyligt fått hem en helt underbar liten krabat (som är lika omöjlig att hitta på ett bra namn åt). Enligt vad jag tror så är detta en liten kille, och vad jag har läst mig till ur alla böcker det har gått att få tag i, så blir könsmogna hanar inte särskilt trevliga mot t ex andra kaniner (förutom honor) eller marsvin.

Nu är det så att jag har börjat rasta kaninen tillsammans med Molly och Polly, och till min stora glädje så vågar mina annars så fega marsvin röra på sig när kaninen är med. Tidigare brukade de mest sitta i ett hörn och panikbajsa, även om de är världens goaste i famn. Nu undrar jag ifall denna underbara lilla kille kan rastas tillsammans med marsvinen även i framtiden, eller om han kommer att vara otrevlig mot dem?
De går alltså inte i samma bur och ska heller inte göra det, utan det är golvtid det är frågan om. :)

Tack så jättemycket på förhand!
Mvh,
Moa

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

[Niike]
0

Har du koll på dem är det väl ok ! :)

Taci
0

Det tycker jag absolut att de kan! Kollar du bara så det inte blir nåt bråk eller så, o de trivs ihop så är det ju bara o låta dom rastas tillsammans, tycker jag :) Det är ju stor skillnad på att låta dom bo ihop, o rastas ihop :)

Taci
0

Känner dessutom marsvinen en trygghet då kaninen är med, så är det ju toppen! Ville bara tillägga ;P

MoaL
0

Tack för era svar! Oj så bra, då får jag bara hoppas att han håller sig i nackskinnet och förhåller sig trevlig och go. :) Molly, det av mina två marsvin som är mest undergivet, blev störtförtjust i kaninen och sprang efter honom och skulle putsa honom hela tiden, haha. :P Och både Molly och Polly är helt klart mycket, mycket tryggare när kaninen är med. De bajsar knappt någonting när han är där, bara några små kluttar. Tidigare när de var ensamma kunde de lägga av säkert minst tio-femton stycken vardera på extremt kort tid. :)

Mvh,
Moa

[Niike]
0

#4 Mina marsvin är likadana (med bajsandet) xD Jag får väl ta in kaninerna och se om det går bättre.. (a)

MoaL
0

Ja, du kan ju prova. :) Jag blev glatt överraskad över att jag inte behövde städa upp lika mycket. ^^

Mvh,
Moa

Taci
0

Väldigt knasigt förresten, jag hade för ett par år sen ett par marsvin som hette Molly o Polly också ;DD O den ena av dom sprang också efter Berit, min kanin, då dom var på golvet tillsammans, o blev mkt mer aktiv. Konstigt det där :)

MoaL
0

Ja, marsvinen tycker väl att kaninen är jättespännande. :) Min Molly gör då det. Polly är lite mer skeptisk, men då är hon också oerhört dominant. Kaninen är dock helt klart accepterad och godkänd.

Mvh,
Moa