Kanin iFokus

Kanin

Etikettmat-och-utfodring
Läst 579 ggr
Pehpsii
0

Nässeltajm!

Vill bara påminna alla om att nu börjar nässlorna växa upp. Så ge er ut med en sax, handskar och en stor kasse och samla fina skott nu. Sen hänger ni det på tork och sparar till vintern när de behöver lite extra näring!

Gratis och kanongott/nyttigt för era små vänner!

www.freewebs.com/gypsymice/

http://pehpsii.blogspot.com/

[Niike]
0

Vad bra att du påminner om det! Ska faktiskt ut & göra det nu bara för det =) Om nässlorna blivit tillräckligt stora här. Tacktack! :)

emmsaaan
0

Vi har inga nässlor än :/ Fast jag har ändå ingenstanns att torka.

aliciia
0

hur gör man :) ?

Pehpsii
0

Klipp dem nära marken och ta unga, fina skott. Sen brukar jag sätta ihop dem i "buketter" med gummiband runt stjärlkarna och hänga dem upp och ner.

#2 du kan torka dem på ditt rum om du bara har relativt torrt där. Det optimala är  mörkt och torrt men det GÅR att torka typ i köket, uterummet etc också. Eller i en garderob om man vill det.

Torkade nässlor (och tistlar) är bra för hästars magar också! Jättebar att ge när gräset är "slut" på vintern

www.freewebs.com/gypsymice/

http://pehpsii.blogspot.com/

aliciia
0

jag har övertorrt, så jag kan nästan inte andas XP haha :P

okej, ska begemig ut nu :)

[Niike]
0

Jag torkade nässlor förra året till marsvinen. Dock var det inte unga skott, men det gick bra med vuxna nässlor också, dock har jag hört att skotten är nyttigare.

Jag hängde mina ute i solen på torkstället :) Då blåste det och värme så de torkade superfort, och blev väldigt uppskattade av mina små svin:)<3

emmsaaan
0

#4 Jag brukar torka rosor i min stora garderob ;) men har ändå ings nässlor…

Taci
0

#6, haha "mina små svin" ^^

Vi har mkt nässlor i stugan. Dock har jag lite fobi för dom, så jag vågar nog inte plocka några, även om jag har handskar ^^ Tönt-Linda ;P

[Niike]
0

#8 x)
I stugan? Shit, stackars er =P

emms
0

ja vet inte var det finns nässlor här :/ det ända stället jag vet ligger vid en väg och det växer JÄTTEMYCKET där. men jag kan ju inte plocka där pågrund av bilarna…

Emma

Taci
0

#9, haha men dahhhh!! ;P Runt hela ladugården då ;P Har ramlat ner i dom en gång ifrån ladugårdsdörren, o tog mig inte ut typ, så jag går inte nära igen :D