Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 490 ggr
MoaL
0

Glad, glad, glad.. :P

Lustigt men sant, är att jag har och har tidigare haft massor av djur - men inte en enda kanin. Igår öppnade Arken här i Skellefteå - tyvärr väldigt dyra på många varor, som finns billigare på de andra två djuraffärerna här i stan. Dock hade de vissa bra paket-erbjudanden:
Lilla kaninpaketet - medföljer kanin, bur (100x56x45)*, höhäck, spån, ½ kg kaninpellets, vattenflaska och matskål samt skötselråd. 399:-
Stora kaninpaketet - medföljer kanin, bur (120x59x55)*, höhäck, spån, ½ kg kaninpellets, vattenflaska och matskål samt skötselråd. 499:-

*(LxDxH)

Detta är ju helt fruktansvärt för de kaniner som råkar ut för "impulsivköp" till någon som kommer att ledsna, fast själv blev jag bara helt överlycklig, när jag såg att de hade en hermelinkanin i en av de två färger som jag tycker är så vansinnigt fin. :P En liten kille på 9-10 veckor, som är svart-brunaktig (han ska väl vara svart, men han är ju ännu ung) på ovansidan och vit på undersidan. Jag tror att det kallas black & white, men jag är inte säker eftersom jag inte hittar någon bra sida med kaninfärger. Någon som har något tips??

Nu har jag vissa frågor naturligtvis, även om jag har plöjt igenom alla kaninböcker jag har kunnat finna för flera veckor sedan. :)

Vad är det bästa jag kan ge honom i foderväg? Det följde ju med lite torrfoder (pellets), men jag kan mycket väl tänka mig att det knappast är en särskilt bra pelletssort. Självklart har han även fri tillgång till friskt hö. :)

Vad finns det för något som kaniner INTE ska äta i färskfoder-väg, bortsett från de rent giftiga växterna? Jag vet även att klöver och kål kan ge gasiga magar.

Nu går min ytte-pyttiga lilla kille som ännu inte har fått något namn, i den större buren som är 120x59x55, och ser ännu mindre ut än han är. ;) Han är så fantastiskt snäll och gosig, och jag är så oerhört glad! :)

Mvh,
Moa och djuren

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Tina-A
0

Måste påpeka att buren i "lilla kaninpaketet" är olaglig och det är olagligt att hålla en kanin där. Bra att du köpte den andra buren!

Det finns ju "ren" pellets som är väldigt bra, det måste inte vara "lottie" eller "stampe" osv. Hur ser pelletsen du fick ut? Bild?

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

MoaL
0

Jo, jag vet, jag tyckte att det var jättekonstigt att de sålde en bur som bara var 45 cm hög, när det är minimum på 50.. :/ Det stod till och med i skötselrådet att minimumkrav på höjd för kanin enligt Jordbruksverket är 50 cm, och trots att de uppenbarligen måste veta om det själva så säljer de en för låg bur.
Jag älskar att ha stora burar, så det var inget svårt val, även om 55 i höjd för en hermelinkanin ser väldigt överdimensionerat ut. :) I varje fall än så länge, jag ska sätta in en hylla också så att han kan uttnyttja höjden litegrann. :)

Vilken Lottie är bäst? Jag har hört att marsvinsfolk pratar om Lottie, men mina marsvin får inget kraftfoder alls (då skulle de bara bli ännu tjockare), utan lever på hö och färskfoder. :) Pelletsen jag fick med är ganska smal och mellanbrun. Jag ska köpa Lottie idag, såg för några dagar sedan att Ica-Maxi säljer det. Jag måste ju vänja honom vid det, och blanda ned det i hans gamla foder.

Mvh,
Moa

Mvh,
Moa

[Niike]
0

Gud vad kul! Grattis till köpet! :)

Är färgen svart/brunaktig med vit mage och så, är han nog svart otter :)

MoaL
0

Tack!
Jaså? :) Har du några bilder så att jag kan få jämföra?

Mvh,
Moa

SofiaGenne
0

Grattis & vad roligt!

MVH
Sofia Genne - www.teamsl.blogg.se

[Niike]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#4 Har ingen bild där man ser Fias färg bra.. Men hon är iaf svart otter. Här är nog den bästa jag kunde hitta, på färgen :)

sputtnick_plexus
0

Grattis =)

[Niike]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Edit: Den här bilden var visst bättre:P

Framifrån!

MoaL
0

Tackar! :)

Min lillkille är mycket vitare än så på bröstet tycker jag… Hmm, snart måste jag hem och titta på honom (sitter på biblioteket, har ingen egen dator), och kanske ta några kort! :P
Finns det någon bra sida för kaninfärger? Jag har inte hittat någon än. :)

Mvh,
Moa

[Niike]
0

#9 Ja ta lite bilder så vi får se :):)

Här är en bra norsk sida! Skitsöt kanin på förstasidan! :)<33

emms
0

grattis till kaninen :D

Emma

MoaL
0

Tack! :)

Jag gör ett nytt inlägg till bilderna på min lilla kille, så kan ni kommentera hans färg där. :)

Mvh,
Moa

Mvh,
Moa