Teddydvärgvädur
Här kommer en pik till er med Teddys, särskillt uppfödarna, för jag är så ledsen för allt jag hört om just Teddy.
Teddydvärgvädur kan man inte se som en ras, dessa som avlar på dem avlar på Wienertecknade för det mesta och har inte hittat någon som har färgaveln seriöst som vill satsa på att få rasen godkänd i Nordiska standarden. Och varför avlar man på sånna?
Jo för det är de ända materialet som finns, vilket är otroligt synd.
Det största materialet för Teddysar är Zobel och Vita, men ni ska veta att de förstör så mycket för er Avel! Ni som säger att ni avlar seriöst på rasen? Vad ser ni som seriöst? Avla fram kelkaniner till alla kanin.ifokusar och barnfamiljer eller avla på något ni vill se som ras?
Teddydvärgvädurar är en ras med mycket päls, de har päls överallt, från mage till huvud, hihi och de är sött det kan jag själv hålla med om, särskillt Anna Forsgrens lilla Xtra som följt med som maskot på tävlingar. Men ni som föder upp / planerar och föda upp, har ni tänkt på konsekvenserna? En dubbelmannad eller teddy kanin som har päls i ansiktet, när de börjar öppna ögonen så växer dess päls in emot ögonen! Kaninungar är otroligt känsliga och särskillt ögonen och ett hårstrå kan förstöra SYNEN på kaninen. Även ögoninflamation är otroligt vanligt, och jag kan komma till exempel. ja!
En kanin kan leva i massa år, upp till 10 år men de finns dom som blivit äldre, ja. Du som planerar att köpa en sån kanin eller kanske säljer/planerar att börja sälja sånnahär kaniner ska ta en tänke ställare. Vi pratar om levande varelser, djur som kommer leva i 10 år kanske. Är det värt att avla på dessa djur? En defekt som är framavlad för deras söthet, inte på sundheten.
Om vi tänker oss hundvärlden för er som är inolverade, sjuka raser som endast avlas för att bli perfekta för enns tycke och rasstandarden, kan ni tänka er om kanske 5-6 år hur de kommer bli i kaninvärlden?
Jo teddydvärgväduren kommer vara en av de sjukaste raserna, tråkigt men sant.
Ni gnäller om Engelska vädurarna för att de är djurplågeri med deras långa öron, ta då en titt på vad för djur ni har hemma.
Detta var allt från mig, och jag vet att jag kommer få pikar tillbaka men jag berättar och ger en tankeställare.
TACK för att de finns några seriösa uppfödare på Kanin.ifokus, OCH TACK för att världens bästa Martina (Vi är typ släkt, örms :P) är moderat här. Martina du är den som passar som moderat, hihi :)

Intressant läsning, Ellinor.

Jo, men de jag skrivit har också riskerat avstängning på Kanin.ifokus eftersom en moderat har fluffkanin, höhö
Intressant läsning, jag har länge funderat över om det kan bara vara underbart med tex. så mycket päls på en kanin. (:
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

Intressant läsning Ellinor :)

Tror knappast att du skulle bli avstäng för det? ;P

#5: Tror inte jag heller, här ska vi ju kunna diskutera! :)
/ Cissi, medarbetare på Kanin
www.frihetenskaniner.se

Bra skrivet. Har också funderat en del över det där faktiskt. Visst teddydvv är jätte söta, skulle gärna haft en själv. Men det är ganska sjukt att rasen blivit framavlad. För som du säger så är det ju pga utseendet och inte sundheten..
Målar och ritar porträtt på beställning.
Gör även armband och kaninselar.
Priser och info:
http://lans.blogg.se/tillsalu/
Mina auktioner på tradera:
http://www.tradera.com/finding.mvc/itemlisting?ftgnr=1175999

det är bra det du tar upp:) och jag är medveten om det du säger, fast jag skaffat en teddydvärgvädur. men är angorakaninen så mycket bättre?..de finns de kaniner i utställningsvärlden som också har dåliga sidor:/
Teddydvärgvädurar har också en fördel att ha huur underbart temperament som helst!:) det är nog därför många är intresserade av rasen.
Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus
Intressant läsning tycker jag också.
Har en fråga angående din sista rad, hur du tänkt och varför du formulerat dig som du gjort.
_"Martina du är den som passar som moderat".
_Jag tolkade det som att hon är den enda som du tycker passar, men vi är flera som jobbar med den här sidan och jag vill säga att alla passar minst lika bra. Men det var kanske så du menade? Är det något jag tycker väldigt illa om är det när man plockar ut en människa i gruppen och kallar den bättre än alla andra/eller gör tvärt om, plockar ut en människa ur gruppen och kallar den sämre än alla andra. Fast det var kanske inte det du gjorde?
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Förlåt Tina.. Hihi är något flummig i natt också så vet inte varför jag skrev de, du kan gärna ta bort det så disskuteras resten ist bara.
Anna: Angoror har inte päls i ögonen och de som har dessa kaniner är inolverade kaninmänniskor som vet vad för jobb de kräver eftersom alla som har en sådan kanin vet mkt väl att pälsen växer såpass mycket. Angora är väldigt fint avlad på de sättet och har en väldigt fin seriös linje av uppfödare, verkligen uppfödare som satsar på att jobba med en ras och inte bara till kel.
Visst är de trevliga kaniner (Elli älska xtra) MEN konsekventerna är så stora, och jag skulle aldrig kunna tänka mig en kanin som inte är sunt avlad. Och folk väljer dem inte för tempramentet, för de fick såpass många raser som är trevliga och sunda, är super glad att Martina har fått igång en Holländare mani för dom är urgulliga och snälla och även sunda!
En fluffig kanin är söt, och det är därför man köper sån kanin.
Likaså om man ska köpa en vanlig dvärgvädur, man väljer ju det man tycker är sötast i färgen (de flesta iaf) inte hur de är i temprament. Eller vad tycker ni?
Just nu går det en otrolig otrevlig mani om inavel inom hoppningen och även trådar här har funnits, vet en tråd om att man inte ska avla kaniner med okänd släkt bla. Och de som kommit med detta är just sånna som har dessa kaniner, så tänk efter på vad ni själva har för djur innan man går på samma sak.
Kan inte annat än att hålla med dig elli.

Väldigt intressant må jag säga. På många olika sätt. Svårt att bemöta, ja - när du inte är så insatt i rasen som jag. Du förstår nog inte hur mycket jobb de flesta teddyuppfödare lägger ner på sina ungar. Detta är en ras som fått beröm för sitt underbara temperament, och det ska varenda uppfödare ha cred för. Finns en jäkla massa trevliga avelsdjur inom den här rasen att man blir helsåld! :)
Angående färgaveln håller jag helt och hållet med! Hade samma diskussion med AnnLou under LU, och hon berättade att hon tyckte att det var tråkigt att nästn varenda teddyvädur bär på blåögt. Jag vill gärna ha fram havanna, men har upptäckt att Myrans kull är den enda om man bortser från AnnLous Kaffe-kull som tyvärr är wienertecknad. Jag älskar dock wienertecknat och skulle inte bli ledsen om jag fick någon sådan i en kull!
Varför avlar vi då på teddyvädurar? Ja, av precis samma anledning som de som avlar på Sverigehararna t.ex. - för att få fram en ny ras. Att teddyvädurarna bär på så mycket blåögt kan vi tacka tyskarna och holländarna för - det är inget som vi har blandat in här i Sverige.
Ang. ögoninflammationen har du inte riktigt rätt. Teddyäduren har inte mer päls än normalhårade kaniner under tiden de öppnar ögonen. Många får inte teddypäls förren de blir 4-5 veckor så de har inga som helst problem med att öppna ögonen. Däremot kan de ha problem senare, speciellt med babypälsen som är ganska tjock och "ullig". Då är det uppfödarens ansvar att se till att ögonen hålls rena. Jag klipper t.ex. min runt ögpnen, och baddar med lite vatten om det ser irriterat ut. Har inte haft några som helst problem med mina :)
Ska man köpa en teddyvädur ska man tänka till - orkar man med all vård som pälsen innebär? Jag ska se till att varenda köpare jag har vet vad det innebär att äga en teddyvädur. Det är mycket pälsvård, klippning o.s.v. för att den ska må bra! Sedan har även ägaren ett ansvar som den får i samband med köpet, och det kan man inte klandra uppfödaren för, sålänge uppfödaren varit stenhård med hemmet!
Kan även ta upp "Pudelkaninen" (rex/teddy) här, eftersom jag läste på Kanin-net att du var intresserad av att börja med dem:
Dessa kaniner har krullig teddypäls, vilket innebär att deras päls är mycket tjockare än vanlig teddypäls. Denna päls kan tillochmed täppa igen ögonen helt och hållet om man inte klipper runt ögonen. Det krullar sig hit och dit och överrallt. Dessutom är dem krulliga redan som ungar, och det är dubbelt så stor chans att en sådan kanin får ögonproblem n att en teddyvödur får det.
Sammanfattning: Det är du som ägare som gör din kanins framtid. Är du mån om kaninen, så ser du till att den slipper ögonproblem, d.v.s. klipper och baddar och ser till att kaninen mår bra. Precis som med alla andra raser :)
Tack för ordet :)
// Tilda

Cred till Tilda ^^

#13 Tack! ;) Känner att jag borde försvara denna ras lite eftersom jag fått så j*kla mycket skit och det kan vara skönt med lite uppmuntran ibland!
Har kontakt med uppfödare över hela Sverige och känner ingen som har haft problem med ögonen hos sina teddysar. Det känns lite som om man gör en höna av en fjäder här ..

#12 Åh, du skriver så otroligt bra :)
Skrev först ett inlägg som var över 2 A4 långt, men insåg att det här inte var rätt sätt att förklara på, i en text på en diskussionssida. Jag ber dig istället ringa mig på 073-997 36 10 och så får du helt enkelt komma hit istället så får du se va det är du pratar om. Eftersom du tyvärr verkad ha dragit en hel del förhastade slutsatser istället för att ta reda på hur det verkligen ser ut :)
Så du är så välkommen så! :) (folket här på kif vet att jag inte bits, så är ingen fara ;) )
Är sällan här så kontakt finns på http://tussilagons.blogg.se/ :)
#16 Väldigt bra inlägg, håller med.. Go louise!
Sajtvärd för Australian Shepherd.ifokus!

#16 Hur snäll som helst!

#16 Meh, jag ville ju läsa de där 2 A4:orna. ;) Nejmen, det bästa vore väl ifall hon fick se med sina egna ögon hur det ligger till!

16# Bra skrivet! :)
12# Jag läste allt, Jätte bra tilda!
Hej .. Jag är en tjej som har köpt 2 st teddysar och jag tycker att många klagar på just rasen Teddy . Lixxom nästan alla kaninraser som finns har ju blivit framavlade på något sett , iaf vad jag har läst . Tex . Dvv (dvärgväduren) (vad jag har läst) korsade dom världens största kaninras med världens minsta kaninras .. :O Vet ej om detta stämmer och jag tål kritik . Men jättebra artikel iaf Ellinor ! Det var bra skrivet iaf .. :) Fast det e nog bara så jag tycker (om teddyn) eftersom jag har 2 själv och enligt mej så är den världens sötaste och gooaste kaninras ! ^^
#21: Inte exakt världens största och minsta kaninras, men nästan så. =)
Dvärgvädur kom till genom att det korsades hermelin med fransk vädur.
Tysk jättescheck och belgisk jätte är 2 större raser, dvs större än fransk vädur.
Hermelinen i sin tur är inte världens minsta kaninras heller, dvärgharen är den minsta. =)
Så ska man hårddra det, så korsade de den 3:e största kaninrasen i världen, med den näst minsta kaninrasen i världen. ^^
Först parade de en hermelinhona med en fransk vädurshane, vilket inte gick särskilt bra.
Sen gjorde de tvärtom, dvs parade en hermelinhane med en fransk vädurshona.
Det funkade fint och första dvärgvädurskullen var född. ^^

Matilda: Onödigt att hoppa på mig för något jag tagit upp på en annan sida, vad som gäller pudelkaninerna så har jag inga planer på dessa efter att ha pratat med uppfödare.
Sen har du väl inte haft någon kull på dessa? Du har ju lxm bara haft Myran och sen Mio ett tag.
Sen kanske du ska se lite på färggenetik innan du tror att man parar Havanna + Havanna och där har vi bebisar och kolla lite på andra kandidater med färgblandning.
Louise: Jaså det har jag? OK! Det jag pratar om är kunskap då jag varit hemma hos folk med ungar som är fluff, träffat uppfödare av bla lejonhuvade (som även fått flera dubbelmanade och en som nu avlar på teddysar) och har utbytt erfarenheter. ÖGONPROBLEMET tar jag upp eftersom jag läst på och pratat med många om det. Och ögonproblem, det hade väl du med i en kull? Ögoninflamation? .. Jag har då aldrig haft problem med ögonen på mina korthåriga kaniner..
Aveln: Jag vet att DU har skrivit och pratat om att du vill ta tag i det där med färgaveln och tummen upp till dig, du är nog den största teddy avlaren just nu och de är kanon om du vill satsa på det.
**Det värsta som fått mig att ogilla teddysar är väl nog ****** som hade budgivning på sina kaniner, sålde toviga kaniner mm.
Nu har jag fått tillbaka pikar från er, och de visste jag när jag skrev detta så jag riskerar hat från alla medlemmar på iFokus som har dessa kaniner. Det går som en trend och grupptryck, likt chihuahua, oh hon har en teddy jag vill också ha! Sikket skit, släng er i backen ni som ser LEVANDE varelser som det. Vi pratar om riktiga djur, och vem vet om några år kanske ni inte vill ha kvar dem för att ni tröttnat och låter mamma mata dem, vem fan ska ta hand om deras päls?**
Så tack för mig.
Kan hålla med om det här med att man inte har budgivning på kaniner, absolut inte, och har fan man kan sälja kaniner i så jävla dåligt skicka som vissa…. gör.. och jag vet precis vem du menar (I think..) och jag håller med det gör jag verkligen… Så dåligt skicka som vissa kaniner var i.. Men vad har det med att göra att du inte tycker om teddysar..bara för vissa missköter sina kaniner så betyder det inte att "vi" andra uppfödare gör det..
Jag är väldigt noga med pälsvård och ögon vården..Håller alltid koll på så att kaninerna äter ordentligen os.v..
Men man ska fan inte ha kanin om man inte tar väl hand om dom, men jag förstår inte, vad har det med teddys ögon och päls att göra?
Det finns faktiskt dom som VERKLIGEN tar hand om sina kaniner och sköter pälsen jäkligt bra. Jag vet flera stycken som verkligen bryr sig om sina kaniner..
#23 "Jaså det har jag? OK! Det jag pratar om är kunskap då jag varit hemma hos folk med ungar som är fluff, träffat uppfödare av bla lejonhuvade (som även fått flera dubbelmanade och en som nu avlar på teddysar) och har utbytt erfarenheter. ÖGONPROBLEMET tar jag upp eftersom jag läst på och pratat med många om det. Och ögonproblem, det hade väl du med i en kull? Ögoninflamation? .. Jag har då aldrig haft problem med ögonen på mina korthåriga kaniner..
Aveln: Jag vet att DU har skrivit och pratat om att du vill ta tag i det där med färgaveln och tummen upp till dig, du är nog den största teddy avlaren just nu och de är kanon om du vill satsa på det."
Men lilla du, varför säger du att du pratar om kunskap om att ha varit hemma hos folk med ungar som är fluff på andra raser, om sen skriver du ett inlägg om teddyvädur, när du inte varit hos folk som har teddysar. Förutom EN som du varit hemma hos nu. Men om du varit hemma hos DEN personen, och hon har dåligt avlade kaniner, varför drar du då alla över en kam? Det är som om jag skulle säga när jag var hemma hos en viss dvv uppfödare i vintras (inga namn nämnda) och hon hade ögoninfektion på de flesta av hennes kaniner, och dessutom något pälproblem som jag dock inte vet vad det var (antagligen något kvalster). Och därför har ALLA dvärgvädurar problem med ögonen och pälsproblem, så det så! För om en har det… då måste ju alla ha det eller hur? För en uppfödare representerar alla? Visst är det så? Haha, nej som sagt, kom hit och hälsa på innan du drar förhastade slutsatser om en ras du inte vet tillräckligt om.
Japp jag hade ögoninflammation på en kull i höstas. Min första kanske jag ska nämna, på x antal kullar på teddyvädur. Och bara för att du inte har haft det på dina korthåriga kaniner betyder att korthåriga kaniner inte kan få det menar du? För jag menar att innan teddyväduren kom så fanns det inga ögoninfektioner på kaniner? Nej gud, nu måste du faktiskt tänka igenom dina argument lite hurru.
och sen sist men inte minst aveln. Ja jag vill färgavla, för att gör vi inte det kommer vi inte vidare med teddyvädur. Vilket innebär att jag pratat med ute christoph (den som arbetar störst med frgavel på teddyvädur i holland) men däremot har jag ärligt talat inte råd att åka och hämta där än. Att betala 2500 per kanin (och inte hämtar man bara en kanin åt gången direkt) är inte helt vad många klarar av som inte jobbar o har bra ekonomi. Och jag är absolut inte heller den största uppfödaren jag har bara 5 stycken teddyvdäurar, medans det nuförtiden finns över 15 stycken i sverige som har över 5 stycken. Den som just nu har allra flest tedydvädurar i sverige är färjbacka (www.teddyvadur.se).

okej elli
Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus

Jag är väldigt noga med pälsvård och ögon vården
men ska de vara så? Att man ska bli tvungen att vakta kaninernas ögon så de inte förstörs? Det låter ju inte sunt. En kanin är ett djur som bott i det vilda förut och när man avlar måste man ju tänka lite på det, kommer den här kaninen kunna överleva utan min vård? Vi pratar om levande varelser! Kom ihåg det, man ska inte ha kaniner för ens egen vinning, utan också tänka och se till att de är en frisk kanin.

#12 & #16: Bra skrivet.
Ellinor: "Angoror har inte päls i ögonen och de som har dessa kaniner är inolverade kaninmänniskor som vet vad för jobb de kräver eftersom alla som har en sådan kanin vet mkt väl att pälsen växer såpass mycket."
Nu ska jag inte dra alla över en kam, men det är klart att vissa som har teddysar kanske inte riktigt vet vad dom gett sig in på, men det finns ju även folk med angoror som inte heller vet vad dom gett sig in på.
Även om en uppfödare inte tagit hand ordentligt om teddyns pälsar & haft budgivning tycker jag inte att du ska ogilla rasen, för det är ju inte kaninernas fel - det är ju uppfödaren som gjorde fel.
Det finns uppfödare av dvärgvädurar, hermeliner, franska vädurar etc. som inte heller riktigt tagit hand om kaninerna så som de bör tas hand om. Men jag ogillar inte t.ex dvärgvädurar för det, utan jag ogillar personen som inte tagit hand om dem.
www.frihetenskaniner.se

Jag kan säga att du EllinorK uppnår inget genom att vara otrevlig mot folk…

Ja Ciss du har helt rätt, men Angora, de hamnar oftast hos en vuxen, inte hos snorungar som inte vet vad dom ger sig in på.
Och det är så sant, visst kan man hata någon person, men hon visade ju vilken jävla MANI de finns på dessa djur. Vilken hets lxm.

30# Hur vet du att alla är såkallade Snor ungar?! :S Det finns faktiskt SERIÖSA som fattar vad de ger sig in på! Sluta vara så otrevlig!

Jag kan säga att du EllinorK uppnår inget genom att vara otrevlig mot folk…
Okej tkr du det, men detta är diskution.
Ellinor: "Angoror har inte päls i ögonen och de som har dessa kaniner är inolverade kaninmänniskor som vet vad för jobb de kräver eftersom alla som har en sådan kanin vet mkt väl att pälsen växer såpass mycket."
Har du haft angora? avlat på dem? det har jag hurru. Och de senaste jaghade har mer päls på huvudet än vad 3 av mina teddysar har nu ;) Och de som har angoror är absolut inte involverade kaninmänniskor och vet vad för jobb som krävs. Vad har du för belägg och utredning som säger det? Vad har du gjort för undersökning av alla i vrlden som har angora som säger att alla dessa människor visste hur mkt pälsen växer?

Hur vet du att alla är såkallade Snor ungar?! :S Det finns faktiskt SERIÖSA som fattar vad de ger sig in på! Sluta vara så otrevlig!
Det är så jag uppfattar det, men visst alla är inte Snorungar.

#30: Köper man en teddyvädur ska man veta vad man ger sig in på, men så är det med alla kaniner. Och ang. "inte hos snorungar som inte vet vad dom ger sig in på" - så ja, visst finns det teddyvädurar som kanske inte har det så bra, men det finns andra kaniner som inte heller har det så bra och man ska inte klaga på rasen för det. Det är inte rasens fel - det är personen som tar hand om den som har gjort fel.
Som uppfödare & säljare bör man kolla upp hem noga, oavsett Vilken ras? och kanin det handlar om. Är det en långhårig kanin bör man vara extra noga med att berätta om pälsvård etc. innan köp.
Jag tycker fortfarande att det inte är rasens fel. Hamnar kaninen i ett mindre bra hem är det FORTFARANDE inte rätt att hata rasen för det, det är ju säljarens & köparens fel, kaninen är ju bara en kanin.
Sedan finns det väldigt, väldigt duktiga personer med teddyvädurar som verkligen vet vad dom gett sig in på, som tar väldigt bra hand om kaninerna, tar hand om pälsarna, borstar kaninerna etc, duktiga uppfödare som kan sin sak. Man ska inte dra alla över en kam, bara för att någon haft budgivning och toviga pälsar betyder inte det att alla teddyvädursägare tar hand om sina kaniner så.
www.frihetenskaniner.se

Har du haft angora? avlat på dem? det har jag hurru. Och de senaste jaghade har mer päls på huvudet än vad 3 av mina teddysar har nu ;) Och de som har angoror är absolut inte involverade kaninmänniskor och vet vad för jobb som krävs. Vad har du för belägg och utredning som säger det? Vad har du gjort för undersökning av alla i vrlden som har angora som säger att alla dessa människor visste hur mkt pälsen växer?
Jag har personligen själv inte haft Angora, Nej. MEN jag har varit väldigt delaktig i Angora aveln hos en kompis som hade 20 Angoror. Visst jag har ingen backup på vilka som har Angoror.
Det är ju helt sjukt om man måste tex klippa håret runt ögonen på kaniner för att de inte ska få problem med ögonen, lika sjukt med kaniner man måste klippa pälsen på med jämna mellanrum, samt kaniner som lätt får tovor pga att man inte borstar dem. Varför tar man fram sånna raser? Nu menar jag inte bara teddyväduren, utan även andra raser/korsningar.

Jag ska inte blanda mig i er diskussion, men håller med att om att mycket päls tillför inte kaninen något som den behöver, alltså individen.
Samma sak tycker jag om de Engelska vädurarnas öron. Tycke och smak går ju inte att diskutera, men inte är kaniner hjälpt med så långa öron.

Man ska inte skylla på rasen utan den som har teddyväduren!
Jo visst finns det oansvariga personer som itne vet vad det ger sig in på men OM det skulle vara så att man föder upp teddyvädurar så kan man ju skicka med ett papper det det står om pälsvården!
Men det är inte rätt att hata rasen för att den är tovig för att uppfödaren skickat den till fel hem! och Ang _Ja Ciss du har helt rätt, men Angora, de hamnar oftast hos en vuxen
_Varför skulle Angoror hamna mest hos vuxna och inte hos ''snorungar''? Teddyvädurar verkar ju bara hamna hos ''snorungar'' enligt dig!

Många är ju emot teddyväduren & dess päls, men angoror får ju också problem med pälsen ifall man inte sköter den. Samma med teddyvädurar.
www.frihetenskaniner.se

Tack för all Backup, dessa som hållt med mig, Martina, Elina samt Andreas är uppfödare och även kunniga och äldre än många här, tack!
#37 Du hade ingen backup på vilka som har angoror = alltså kan du inte säga något om vilka som har angoror. Jag håller med dig självklart om att man inte ska avla på en ras som har problem. Men du har på din bild en dvärgvädur? Och jag antar med det att du har dvärgvädur? Dvärgväduren avlas för att få så kompakt huvud som möjligt som du kanske vet, vilket ger upphov till käkfel, som sedan blir bettfel av proportionerna i käken. Men det är väl okej det, eftersom DU har ju den, och så pass många har dvärgvädur. Det är lätt att se allt utifrån ett visst persektiv på andra, men svårare att se det samma hos sig själv. Sen att ha budgivning är ju helt åt helvete fel, men alla som känner mig och har pratat det minsta om teddyvädur med mig vet vad jag har tyckt om den uppfödningen sedan start.
Får jag bara fråga vem som måste klippa runt sina kaniners ögon för att de inte ska få ögonproblem? :O För det har jag då aldirg behövt göra med skuttisar här hemma! Nala, Snowball och Snövit har inte tillräckligt med päls för att det ska kunna bli något runt ögonen för mkt alls, Bellas päls står rakt ut och samma med oboys, visst ser de ut som små punkare de två, men pälsen kommer iaf aldrig in i ögonen :)
#42: Och vad menar du nu? "Tack för all Backup, dessa som hållt med mig, Martina, Elina samt Andreas är uppfödare och även kunniga och äldre än många här, tack!"
Jag förstår inte riktigt. Menar du att alla andra har fel och är okunniga? Just för att dom inte tycker precis som du? Och att dom som tycker som du gör, dom har rätt?
Nu gör du mig verkligen förvirrad igen. Förklara gärna.

Jag har teddyvädur och det har aldrigaldrigaldrig kommit in päls i ögonen. Jag var jätteorolig för att det skulle göra det men pälsen står liksom "rätt" ut.
#39 Det du sa Anders fick mig att fundera lite… finns det egentligen någon Avel på kaniner just nu som tillför den något? dvs individen? Någon rasavel som gör att det är enklare för den kaninen att leva? Jag menar vi avlar ju inte fram angoran för att kaninerna där brukade frysa och vi ville vara snälla och ge dem lite mera päls. Och det är ju inte bättre för dvärgvädurarna själva om de har en korrekt teckning eller inte. Fast iof vet vi ju inte heller kaninernas tankebanor, kanske föredrar de att vara röda istället för vita ;) Nej men vore kul om man kunde komma fram till någon sorts Avel som faktiskt är för kaninen i fråga, och inte för människan. För aveln är för oss människor, eller? Förstår du hur min tankegång? :)
#45 jag håller med dig Tina där med, vad menar hon? Jag menar, det kan väl endå inte vara så att hon uppriktigt menar att vi andra är korkade för att vi har en annan åsikt än henne?

#47: Intressant läsning! Bra skrivet.
www.frihetenskaniner.se
Lång päls nära ögonen ger kaninen ett förminskat synfält. Päls som lätt tovar sig gör att kaninen kan få väldigt ont om den inte blir borstad tillräckligt ofta. Varför avlar man fram sånna kaniner?
#50: Teddydvv är inte den enda kaninen med dåliga förutsättningar, finns ju många raser som är framavlade som kanske inte är ultimata för den egentliga kaninens välmående. Typ som angora och engelsk vädur.

#50: Varför avlar man fram angoror som måste klippas regelbundet för att må bra?
www.frihetenskaniner.se
#52: Bra fråga, det är lika sjukt att avla på teddyvädurar som att avla på angoror. Får bara hoppas på att inte fler raser som dessa blir upptagna i den nordiska standarden.
#50 Det där är nog en alldeles för djup fråga för att ställa här, utan borde ställas i ett diskussionsforum angående etologiska och psykiska undersökningar på människa. För frågan är inte varför vi vill avla fram en ras som måste tas hand om, jag menar då borde vi ju inte heller avla på människor, de kan ju inte heller de ta hand om sig fören de är långt upp i åldrarna. Kanske har det med vårat sätt att vi VILL ta hand om något, för skulle vi inte vilja ta hand om dessa djuren med juvenila drag som behöver oss, hur skulle människan då kunna finnas? För att följa darwinismen. Förstår du vad jag menar med att det är djupare än för att diskuteras ytligt på ett kaninforum? :)
#53 Fast då måste vi ta bort aveln (eller åtminstonde göra om rasstandarden) på dvärgvädur med. För som det ser ut nu så är huvudet (åh jag håller med om att det är så juvenilt och sött) otroligt felavlat om man utgår från den normala huvudformen. Vilket leder till att man måste ifrågasätta vart lagen drar sin gräns med. Man får inte avla på djur med defekter som ger kaninen lidande. Men en kanin som får fram betfel och för kompakta huvuden, som ger defekta ungar? Här kan man självklart också se stor skillnad mellan sverige/holland/tyskland.
#54: Inte klarar kaninungar heller av att ta hand om sig själva direkt efter födseln, de behöver sin moder i början av livet, precis som människan. Dessutom så utvecklas kaniner mycket fortare än människan.
När det börjar komma fram kaninraser som är beroende av människans omsorg hela livet för att kunna må bra, ja då börjar utvecklingen gå åt skogen.
Fast iof vet vi ju inte heller kaninernas tankebanor, kanske föredrar de att vara röda istället för vita ;)
hehe, mina tänker så (a) Förlåt, men i allt seriöst snack var jag tvungen att få skratta lite ^^
#54 Jag formulerade mig kanske inte tydligt nog, menade inte att ta människor som ett exempel för att de inte heller kan klara sig själv. Utan visa att vi etologiskt sätt vill ta hand om sådant med juvenila drag som behöver oss. Eftersom OM VI INTE skulle vilja det skulle vi heller inte ta hand om våra ungar = vilket skulle leda till att våra gener inte kom vidare = den genern raderas sakta ut och tas över med de generna som VILL ta hand om ungarna :) Inte någon jämförelse med att ungar inte klarar sig själva.
#57 Klart man måste få skratta lite med ju Christina ;)

Varför säger ni att teddysar inte mår bra? Om jag får fråga … Rasen är ju känd för sitt underbara temprament och dom lider inte av att ha så mycket päls om man sköter dom, vilket en normal funtad människa gör. Varför upprepar du då, EllinorK, att det inte är bra för dom att ha så mycket päls? … Det är ju likadant som vi människor måste klippa luggen för att kunna se, det är bara det att kaninerna kan inte göra det själva. Eller hur? :)
Jag har personligen aldrig träffat en teddy irl, men jag ser ju på bl.a trasdocka's, kvirrZ och friheten's kaniner att dom mår allt annat än dåligt! Tvärtom :)
Frågan är nu inte hur lätt allt ska vara, frågan är inte hur fel ni som inte vet tycker hur det är. Det viktiga är att uppfödarna vet vad dom gör och att dom är seriösa, och att kaninerna mår bra och är snälla. Och det ÄR dom. Planera in ett studiebesök och återkom när ni vet vad ni snackar om, är mitt råd.
/Mimmi.

#23 Jag har inte hoppat på dig? Trodde du ville ha pudelkaniner så jag tänkte bara förklara hur det är med dom :) Nej, jag har inte haft teddyvädur sålänge men du har inte ns haft en enda, och ändå tror du att vet mer. Vill du höra något intressant? Det gör du inte!
Och ja, jag vet precis hur man får fram havanna, tackar för det. Men jag vill helst inte ägna mig åt syskonparningar, eller para med kaniner utan härstamning, :)

Dessutom ser mina kaniner utmärkt med en tofs på huvudet och då kommer inte heller pälsen i vägen.
Kan även ta kort på Myrans öga så ska ni få se att pälsen från huvudet inte växer in i ögat utan som en båge över ögat. Ska se om jag kan få ett bra kort på det :)
Jag har inte teddydvv så jag har ingen personlig erfarenhet om att deras päls skulle vara bra eller dålig för dem. Självklart att det finns vissa kaniner som kanske får päls som växer in i ögonen, men det tror jag är en defekt som finns i alla raser, inte bara fluffiga. Jag har en fluffig kanin, Schneewittchen, och hon har aldrig haft päls som vuxit in i ögonen. Visst, hon är inte teddydvv så jag har fortfarande inte personlig erfarenhet av rasen. Bara av en fluffig kanin.
Jag tycker man kan avla på rasen, bara de djur man tar kullar från inte har problem med inåtväxande päls, vilket jag tror är ärftligt. Det är samma sak som med tex bettfel, att man avlar inte på en kanin med bettfel. Det föds ibland en och en annan kanin med defekt, och kommer alltid att göra. Men om man inte avlar vidare på den kaninen så kan man undvika att fler föds med problem av en viss defekt.
Detta var bara några tankar… Jag försvarar ingen, jag tycker bara att det är löjligt att peka ut en speciell ras som osund, när det finns andra raser också som har andra problem.
Ha det bra alla i vårvädret!
Kramar/Carro
Jag tror att vi helt enkelt kan inse att vi avlar för våran egen skull, spelar ingen roll vad man avlar för kainras. Holländare som dvärgvädur som hermelin som teddyvädur. Ett djur som lider och har en defekt ska man helt enkelt inte avla på. Och som sagt, alla som vill komma härifrån kif får gärna komma och se att mina kaniner gör allt annat än lider ;) Jag ska även försöka ta mig iväg till nästa kif-träff och ta med mig gänget :) Det är oberoende av ras om en kanin mår bra eller har ett bra hem. Utan det beror helt enkelt på ägaren som gör det bästa för sin kanin.
#64 Jag skulle jättegärna vilja hälsa på dig och dina fluffisar
De är så underbart vackra :) Kommer du ner till Smålandsträffen som nog blir av på sommarlovet? :)

Mkt bra skrivet! Teddydvärgväduren motsvarar alltså kattvärldens t.ex Perserkatten som brukar ha otroligt svårt att andas pågrund av att några uppfödare tyckte att det var sött att nosen satt långt upp. Samma sak eller?
#65 Nämen du är så välkommen så om du kommer förbi sthlm något! Det finns en channs att jag kommer ner med dem till skåne faktiskt! :) Ev kommer jag jobba på hven i sommar, och då ska jag bara vaccinera hela bunten o sen kommer jag bo där ett tag, och då skulle jag nog kunna ta ledigt en dag o åka o träffas ;) Men dock kan jag ju då inte ta mig hur långt bort som helst, eftersom jag då inte kommer ha bil tyvärr, men försöka ska jag! :)
#66 lägger till: eller tex schäferhundarna som avlas med sneställd rygg för att följa SKKs standard och därmed får schäfrar höftledsproblem. Alla raser har sina deffekter, finns ingen ras som är perfekt oavsätt djurart.

Tack för all Backup, dessa som hållt med mig, Martina, Elina samt Andreas är uppfödare och även kunniga och äldre än många här, tack!
Vad vill du få fram? Att alla andra är okunniga eller sånt? Alltså, visst gör Martina bra jobb som Medarbetare, men de andra medarbetarna gör lika bra jobb som Martina.
Ska du inte gilla mig för jag har en angorablandning? För du verkar ha något emot alla som äger/föder upp fluffkaniner….

#69 Ja, hon har något emot alla som har "fluffkaniner". Inklusive dem som gör allt för att de ska må bra. Iallafall har jag förstått det så ;)

#70 Jaaa, hon kanske inte gillar dem för de kanske är ondskefulla i hemlighet. Vem vet, de kanske ska ta över världen med sitt söta utseende ;D
#66 Fast teddyväduren har inte några fysiska defekter, däremot vanlig dvärgvädur ett växande problem med bettfel på grund av att man avlar på mindre och kompaktare kranium. Här kan du läsa mer om bettfel. http://www.kaninhem.se/BETTFEL.htm
#71, snacka om o göra narr av en person, då.. Precis som Ellinor har påstått att alla dom har teddysar är onda o satan själva, som ni verkar tro.

#73 Vem har sagt att jag gör narr av nån? Förlåt att man skämtar ^^
#74, jag sa det just. Tycker att säga "hon kanske inte gillar dem för de kanske är ondskefulla i hemlighet. Vem vet, de kanske ska ta över världen med sitt söta utseende ;D" är att göra narr av henne, men det kanske bara är jag då.

#75 Jaha, men det var inte menat att göra narr av någon. Isåfall ber jag om ursäkt :)

Och ni tycker att Ellinor är otrevlig? höhö^^
Hur som helst är ju även dvärgväduren rätt sönderavlad. Precis som många hundraser och kattraser även är. Själv tycker jag det är rätt sjukt att avla efter nån slags "rasstandrard" som n¨ån har bestämt. Vilken ras det än gäller. Rätt tecknade, å feltecknade, å 95poäng hit och dit. Hermeliner hade väl även problem i början med att föda sina ungar eftersom dom var för småa själv? (har för mig att jag läst det, inte helt 100% säker^^)
Tänk om man skulle tänka så när man skulle skaffa barn också. Nu måste jag hitta en blond blåögd avelshane till mig med bra utseende och höga poäng och fin stamtavla, så vi får små fina renrasungar^^
Sen sticker jag på utställnign med mina ungar. 95p? ja då behåller jag den och har kvar i familjen! Bruna hårstrån? Nej då går han inte å ställa ut. Säljs som kelunge!
Priser och info:
#77, haha blev tvungen o skratta lite åt det sista xD

#78 haha, ja men erkänn att de är lite sjukt de där med utställning å Avel ?;P (är iofs själv sugen på att börja föda upp dvärgharar,,öööh)
Människor borde egentligen ha lite mer ordning på hur man får skaffa barn. Bara sånna som är friska och inte har ärftliga sjukdommar å har bra temperament :D haha. fast de skulle bli rätt sjukt
Priser och info:
#79: Det naturliga urvalet med att den starkaste överlever har ju blivit helt rubbad med oss människor. I "vanliga" fall dör ju svara djur och de med sjukdomar, medan människor fixar massvis med mediciner och tabletter och hjälpmedel till de människor som egentligen skulle dött.
Inte för att det är dåligt med mediciner!! Utan det var snarare en tanke.
#77 Jag håller med till 100% och kunde då verkligen inte låta bli att skratta ^^, Men det svårta är helt enkelt vart man ska dra gränsen för allt, men så är det ju hela livet :)
Ska jag vara ärlig så är alla sånna här diskussioner helt onödiga! Folk är inte oseriösa bara för dom inte tycker just som en person… Men få ha olika åsikter, det är okej, så om du nu inte tycket om teddysar så behöver du inte ha det, men det finns seriöse personer som föder upp teddysar eller har dom som kelkaniner, så är det bara.
Sen finns det alltid oseriösa personer som har djur också, och det är skit, rent ut sagt, och vad man än gör att att förhindra det så är det omöjligt, tyvärr.
Jag vet många uppfödare som nekar till köpar för dom inte passar som kaninägare, där är ju väldigt bra, men vad tror ni då att dom som ska köpa gör? Jo, dom går ju bara till någon annan och köper.. så lätt är det att få tag i just kaniner..
Sen varför skulle teddy må sämre för dom har mycket päls? Okej, kanske är det så att risken för ögoninflammation ökar, men vad jag vet är det inte speciellt vanligt. Och pälsen växer ju inte heller som vissa tror in i deras ögon, utan ut.. rakt ut.. och många sätter upp sina teddysars päls i huvet så dom kan få se lite bättre :)
Och dom är kända för sitt extremt lugna temperament. Jag tror inte att vissa kaniner (ofta hoppkaniner, inte på hopp till er som har det..) har inte alls lungt temperamet, och är allmänt sitrriga och blir lätt stressade, bara för dom ska kunna hoppa snabbare.. tror ni att kaninerna mår så himla bra av det? Är det bra att avla farm "sånna" kaniner tex.? Varför skulle teddyns päls vara värre än vissa kaniners temperament? Temperamentet är ju det alldra viktigaste tycker jag iallafall!
Jag orkar inte ens kommentera. Tycker det är så onödigt att starta trådar och diskussioner om saker man inte ens är insatt in eller vet något om. Det som Louise säger om dvärgvädurarna dock- det är tragiskt och otroligt hemskt för där hjälper det inte med en toffs så har man löst problemet.
Jag bara ler åt att teddysarnas päls skulle växa inåt, det är något jag fått höra då och då men bara av personer som inte ens haft rasen. Jag vet inte om en enda uppfödare eller ägare till en teddy som har varit med om det "problemet".
Det är som Hanna skriver temperamentet jag vill åt, det är det jag anser vara viktigast.
Mer tänker jag inte skriva för det här är bara komiskt. Men jag håller med Louise, Tilda och Hanna till 100%!
#82 Ännu ett otroligt bra inlägg!
#82: Det är ju sjukt att avla fram kaniner som tex har minskat synfält pga pälsen, eller något liknande (lätt får tovig päls, bettfel pga huvudform osv). Varför stöder man aveln av sånna raser? Bara för att vissa tycker de är "söta"? Snälla individer hittar man av Vilken ras? som helst. Det finns massor av raser/korsningar som är kända för sitt goda, lugna temperamente, teddyväduren är långt ifrån den enda.
#85 Jag har haft de flesta raser och ingen ras har varit lika lugn och jämn i temperamentet som teddydvärgväduren.
Det är ju mer sjukt att avla fram kaniner som ska ha så breda och ihoptryckta huvuden att deras bett ofta blir fel? Eller varför avla fram som Hanna skriver stirriga kaniner bara för att de ska vara bättra på att hoppa, vem har sagt att hoppning är särskilt bra för kaniner? Alla raser har något man kan tracka ned på.

#82 Jättebra skrivet! Håller med om temperamentet. Jag har stött på många raser som har lika underbart temperament som Teddyväduren!
Och många hoppkaniner är ju jättevimsiga och stressade .. En teddyvädur på hoppbanan är ju totalt orädd och coollugn och vill ju mest kolla lite närmre på det där saftiga maskrosbladet en bit bort. Kan inte sluta skratta när jag tänker på Myrans korta, oframgångsrika lilla hoppkarriär. Domarna blev nog allt lite kära i henne ändå ;)
#86: Hur många djur har du haft av varje ras då? En eller 2 individer avslöjar ingenting om hur en ras vanligen är till sättet.
Egentligen är det ju inte det, bara en liten procent får ju bettfel pga huvudform, medan så gott som alla teddyvädurar riskerar att kunna få tovor och får minskat synfält.
Hoppkaniner ska ju absolut inte vara stirriga, vad skulle det löna till? Och stressade kaniner är då inte önskvärt, de vägrar ofta och river ner hinder efter hinder, om de vågar hoppa. Dock har jag tyvärr nog hört att det avlas en hel del på hoppkaniner med (mycket) dåligt temeramente.

#85 Jag avlar hellre på en kanin med ett problem som man kan lösa genom att sätta upp luggen i en tofs, än en kanin som har 3 meter långa öron som den själv trampar på. Eller en kanin som har så trubbig nos att den knappt kan äta. Eller en kanin vars ägare endast bryr sig om att den ska se snygg ut, så att den själv är stressad och aggresiv.
#89: Varför inte välja en ras/korsning som inte har något av dessa problem?!
#88 Min mamma hade en väninna som var kaninuppfödare och där hon bodde då jag var liten fanns det massor med uppfödare. Så de kaninerna jag har erfarenhet av är, hermeliner (många mer än 20) dvärgvädurer (otroligt många runt 50), belgisk jätte (runt tio), Gotlandskaniner (runt 15), fransk vädur (runt 7) + en mängd olika hoppkaniner som min kompis när jag var liten hade. Gör det mig kvalificerad till att tycka att teddydvärgväduren av de här raserna har det enligt mig finaste temperamentet?
Det visar tyvärr hur lite du vet. Alla teddydvärgvädurar riskerar inte att få tovor eller minskat synfält, av mina åtta teddydvärgvädurar har jag endast en som har extremt jobbig päls och mycket, hon kräver mycket tid. De andra ser bra och fyra av dem har päls som inte ens tovar sig.

#90 Vad jag menar är att det finns rasen som har det mycket värre. Teddyvädurens lilla "problem" (som inte ens ÄR ett problem eftersom pälsen INTE växer in i ögonen) fixas lätt. Upp med luggen i en tofs bara så ser den precis lika bra som alla andra kaniner. Tovor får de bara om man inte borstar dem.
#91: Borstar man dem inte alls så riskerar många nog att få tovor. Alla kaniner som har lång päls i ansiktet får minskat synfält.
Men 7 raser är inte mycket, om man räknar med alla godkända raser i norden. Visst får du tycka att teddyväduren är en trevlig ras, men som sagt så finns det djur prima lynne av alla raser.
#92: Teddyvädurar låter ju mer som leksaker än som levande djur..
Jag har då aldrig skrivit att pälsen skulle växa in i ögonen? Om det var riktat till mig då. Det är ju helt onödigt att avla och ta fram djur som har/får/lätt får problem av olika slag, varför bojkottar man inte all sån Avel, istället för att stötta den då de är så "söta & snälla"? Det finns andra raser/korsningar som har minst lika bra lynne.

#94 Leksak? Haha^^ hur tänker du då?
Okej, då var det någon annan som skrev det. Jag har teddyvädurar för att jag älskar rasen, precis som du älskar holländare, för det gör du väl? Varför har man annars kaniner? Och jag vill inte ha någon annan ras/korsning bara för att det finns människor som inte tycker att teddyvädurar är värda att kallas för ras.
"Det finns andra raser/korsningar som har minst lika bra lynne."
Och du har träffat många teddydvv så du kan påstå det?
Har själv träffat många olika raser och ett antal av varje ras men kan nog inte hitta många raser där lynet är så genomgående bra som hoss teddydvv:en.
#95: Nu handlade det ju inte om att man borde undvika att stöda (bla.) teddyvädursaveln pga att de enligt vissa inte borde kallas för ras, utan om något helt annat.
Kaninens skönhet sitter inte i rasen. Hade holländarna haft problem som gjorde att de kunde få tovad päls/minskat synfält eller liknande om människan inte blandade sig i och gjorde något, så hade jag inte hållit på med rasen.

#97 Så vad handlar det om då!? Jag fattar verkligen inte varför ni inte kan stödja denna ras, som INTE har minskat synfält om man sätter upp luggen i en tofs. Det tar 3 sekunder, seriöst. Och pälsen ska man vara noga med att borsta, då slipper man tovor. Det är mer jobb än med andra raser, men det är det värt till 1000%!
Du snackar hela tiden om att vi inte kan säga att teddyväduren har bättre temperament än andra raser, för att vi inte träffat så många kaniner och blabla. Då undrar jag om du ens träffat en teddyvädur? Av ren nyfikenhet.
Jag ids inte skriva mer, jag skriver ju för blinda ögon och det tror jag många med mig anser.
#93 Visst måste man borsta sin kanin några gånger i veckan. Men helt ärligt att lägga ned fem minuter varannan dag (en del färre en del mer beroende på ålder och pälskvalité) är väl inte mycket? Ägare till teddysar som tar sig den tiden ser jag som mer seriösa än ägare till andra kaniner som inte ens kan ge sin kanin den tiden, bara för att de har en kort päls som inte kräver borstning…
Kaniner med lång päls har inte automatisk minskat synsätt, vad har du fått för dig det?
Och som Tilda frågar, hur många teddydvärgvädurar har du haft? För man måste äga en teddydvärgvädur för att uppleva dess enorma lugn och fina lynne.
#99, fast jag tycker inte man kan säga att man måste äga en teddydvv för att uppleva dess enorma lugn o fina lynne. Man måste ha haft många teddysar isf, annars kan det ju lika gärna bero på individen o inte rasen.
Det finns ju dessutom långhårs katter och hundar, ska dom inte få finnas då heller bara för man måste borsta dom.. det va nog något av det dummaste jag har hört..
haha tänkt människor som har västa svårt att kamma upp sitt hår och får "tovor" i det, eller kanske ha luggen för ögonen :P
#98: Ja, det har jag faktiskt.
Ja, jag har påstått att man inte kan säga att teddyväduren har bäst temeramente, men jag har aldrig sagt att de skulle ha ett dåligt temeramente. Jag säger ju inte heller att holländare har det bästa temeramentet bara för att jag tycker att de har ett mycket gott temeramente. Jag har inte träffat alla godkända raser i den mån att jag skulle kunna säga att holländare är den lugnaste & snällaste rasen. Teddyvädur är inte heller någon godkänd ras ännu, så då borde man ju säga att "korsningar har ett mycket gott lynne", vilket inte alls behöver stämma så bra. Temeramente är så individuellt att man inte riktigt kan utnämna en ras att ha det bästa temeramentet, för alla har ju inte samma definition på "gott lynne" heller.
Ang. borstning, min kanin har hur mycket päls som helst och jag behöver bara borsta igenom hennes päls ca 1-2 ggr i veckan och hon får aldrig tovor i den! En ska som jag och tror dom flesta teddyuppfödare satsar på är ju pälskvaliten!
#100 Nej det är sant, Jag menade mer att man måste ha ägt en teddydvärgvädur man kan inte ha träffat en och sen uttala sig om den. men hur många teddydvärgvädurar har Elina ägt då? För att kunna uttala sig om den och påstå "Det finns andra raser/korsningar som har minst lika bra lynne."

#102 Nej, men du säger att det finns raser som har lika bra temperament som teddyväduren. Och det kan du säga för att du träffat såå många teddyvädurar eller?
Det mest ironiska är att de som klagar på rasen har 0 erfarenhet av den. De som HAR erfarenhet av rasen klagar inte ett dugg. Låna in en teddyvädur på foder i några veckor och SEN kan du berätta vad du tycker.
Man ska inte sitta och uttala sig en massa om en ras man inte ens ägt, vad grundar du dina tankar på? Det du läst? Det du hört? Det enda man kan lita på är ens egna erfarenheter.
#105 Tack, det är precis det jag menar!
#105 Klockrent Tilda! <3

#82: "Jag tror inte att vissa kaniner (ofta hoppkaniner, inte på hopp till er som har det..) har inte alls lungt temperamet, och är allmänt sitrriga och blir lätt stressade, bara för dom ska kunna hoppa snabbare.. tror ni att kaninerna mår så himla bra av det? Är det bra att avla farm "sånna" kaniner tex.?"
Måste bara säga att hoppkaniner oftast inte är lättstressade & stirriga. När det kommer till hoppning handlar det inte utan om att vara snabbast, utan om att ha minst fel. Även om man är jättesnabb men har 12 fel, så kan man inte vinna. Har man däremot 0 fel & var lite långsammare så är det ju större chans.
Stirriga och lättskrämda kaniner river oftast hindrerna. Säger inte det ganska mycket? ;)
www.frihetenskaniner.se

#105: Jättebra skrivet.
www.frihetenskaniner.se

#108 Fast trots det är det ju vanligt med hoppkaniner som är stressade. Det kanske inte är något man vill få fram, men det finns.
Ja, det lönar sig nog ingenting till att vara delaktig i denna diskussion längre, den leder ingen vart och skapar bara stridigheter. Någon feltolkar det man försöker säga och sen feltolkar man något annat själv. Vissa slår dövörat till (utesluter inte heller mig själv ifall någon tycker jag gjort det) och andra ser saker endast ur sin egen synvinkel. Nej, många diskussioner här på kif spårar ur, kanske det beror delvis på att åldersgrupperna är så utspridda? Om någon hade något ärande till mig de ville ha svar på, vänligen pm:a, ring eller mejla, det känns som om det bara spårar ur mer och mer genom att skriva i denna tråd.

Ni som påstår att pälsen växer in i ögonen, har ni varit med om det då eller? har ni sett hur pälsen växt in i ögonen? på mer än 1 eller 2 kaniner?om inte: varför sitter ni då och är så himla säkra på att ni har rätt om det?!
Ni vet att fakta inte alltid är rätt, inte alltid säger sanningen. Utan ibland måste man uppleva saken för att kunna vara helt säker, och jag är 100 på att ni som påstår dessa saker inte äns varit med om det, i verkligheten.

#47: Japp, jag är med…
All Avel är ju för människans lystmäte, den enda Avel som är okonstlad är väl köttproduktionen(sett från kaninens synvinkel) *nu får jag väl på fan för det här*.
Jag menar om inte individen lider i sitt liv, utan mår som den ska, så är det väl den enda uppfödarformen som är OK.
Nu är jag inte insatt i just detta, man kanske försöker få fram en "Belgien Blue" där också, även om det är en mutation och inget som är framavlat.
Just som du säger om DVV:s käkparti, så har jag varit emot det från början, och hade svårt för att vänja mig vid det utseendet på dem. Det har gått över nu, men det beror på att jag har en Dvv med den "gamla" huvudformen.
Och även om jag ställer ut en del av mina kaniner, så är det bara en del av mitt mål med min uppfödning, huvudtanken är igentligen att dela med mig av den glädjen jag har/får av mina Dvv.
Nu blev det kanske lite OT, men men…

Kanske ett väldigt onödigt inlägg, men jag har just nu 6 st teddydvärgvädurar (håller på att köpa in ungefär 6 st till) och känner bara WHAT? när jag läser vad som har skrivits.. Att pälsen skulle växa in i ögonen? Att man inte borde avla på rasen? Hur kan personer med knappt någon erfarenhet av rasen komma med något sådant?
Även om jag håller med om att aveln på både hundar, katter och kaniner har sina dåliga sidor.
Jag har aldrig varit med om något problem med varken ögon eller dålig sikt på något sätt. (Förutom då en unge hade fått en litet höstå i ögat och var aningen irriterad). Om ni kikar på min hemsida, "Kaninerna" så ser ni att jag har flera som har mycket päls i ansiktet och jag kan garantera att ingen av dessa någonsin har haft något som helst problem med ögoninflamationer eller andra problem orsakade av mycket päls. Borstar man dem regelbundet så blir det inga problem, vilket jag Alltid informerar mina köpare om. Skickar Alltid med infohäfte med tips? och råd och de tycker jag är varje uppfödares skyldighet!
#114;Håller med!
Med vänlig hälsning,
Jenny

tror inte pälsen är något problem. Men jag har ju ingen så vad vet jag :P Själv ser jag egentligen inte dt söta i teddyväduren :P