Hjälp!
Våra två dvv som är 11 veckor (honor & syskon) började ikväll bråka så att pälsen flög åt alla håll. Dem luktar varandra i bakdelen och sen ryker dem ihop. Vad ska vi göra ? detta är första gången som detta händer. Vi har en extra bur, tycker ni att vi ska dela på dem över natten eller har ni andra förslag?. Tacksam för snabbt svar.

Tycker verkligen att du ska sära på dom! Det är honor antar jag..?

ja det är honor, men den ena stunden ligger dem och slickar varandra och nästa så bråkar dem som sagt. kommer de forfarande att vara ''vänner'' fast än man särar på dem på natten?
Är inte detta ett tidigt betende och hur länge varar det? just nu är de i samma bur och det är lugnt.
vissa djur går helt enkelt inte ihop. de kanske alltid kommer att vara så.
Emma
Jag skulle sära på dem direkt. Inte värt risken, det kan gå riktigt riktigt illa :/
Det brukar ju bli så vid könsmognad.. Men det är de nog för unga för att vara redan nu. Fast, dom är ju snart 3 månader väl? Har för mig att vissa raser blir könsmogna vid ca 3 månader.
Så det kan ju bero på det.
Personligen hade jag särat på dem under natten, och låtit dom träffas i morgon igen.

ja de är 11 veckor och det är lejonhuvade dvv hur länge bukar detta vara? ( könsmognaden ) Och vad ska vi göra när vi är på jobb/skola. ska de vara inne i sina burar tills vi kommer hem ?
#6 Alltså, de blir ju könsmogna.. Det är inget som "försvinner". Men när de blir könsmogna, så får de väl vissa instinkter och så :) Ingen aning om när de lägger av med det.. Är ju inte säkert de någonsin funkar tillsammans igen, tyvärr. Men de kan även göra det.
Ha inte kaninerna tillsammans då ni inte är där.

kan det möjligt vis vara något annat slags betende tror du? dem nosar varandra i bakdelen sen ''jagar dem varandra i en cirkel'' så att håret flyger. hinner inte se om de biter varandra eller vad dem gör. vad tror ni innan vi sätter dem i två burar
#8 Mina honor gör så mot varandra nu för tiden om de får träffas. Tror det beror på att min frasse precis blivit könsmogen.
Jag tycker hur eller hur att ni ska sära på dem.

gomorron ! det var en lugn natt i buren. var i samma bur. kl8 imorse så luktar den ena den andre i baken och så sprang dem runt runt o jaga varann i buren. den ena har ett litet bett i örat o den andre i nacken..usch ! vet inte vad vi ska göra!! kan inte ha 2 burar i köket. omöjligt! just nu är den ena ute och den andre i buren. den som är i buren o som brukar börja vill bara komma ut. sitter o gnager på gallret. den andra gör glädjeskutt utanför..haha!! hjälp mig!
#10 Det är tyvärr det man får räkna med om man skaffar två kaniner som dessutom är honor. Det bästa är att skilja dem åt innan skadorna blir allvarligare.
eftersom att de redan har skadat varandra så tycker jag verkligen att du ska sära dom.
- Mvh Emma
Ni borde sära på dem innan dem börjar slåss på blodigt allvar och börjar ha ihjäl varandra (även det kan förekomma).