vad är detta ?
Jag upptäckte igår att Eskimå har som ett sår på baktassen, sitter på vad som skulle kunna vara sidan på hälen, om det heter så på kaniner :P
man får peta bort lite päls och han har det på båda fötterna, är det något kaniner har som jag aldrig sett, eller är det nått sår av nått slag ?
nån som tror sig veta?
han är precis som vanligt och hoppar runt utan problem, och verkar inte ha ont..
ingen med en idé ?
kanske är ett "skavsår"?
Jättar ska tydligen kunna få det om dom har för tunt underlag eller nåt sånt, men vet inte hur det är med andra kaniner^^

mina kaniner har med det men det är ofarligt!
Är det mer under hälen, eller mer på sidan av den? Vad har han för underlag i buren?
#2, tänkte på det med, såg det på veterinärerna på tv en gång, fast då var det marsvin..:P
#4, mer på sidan av hälen skulle jag säga.
han har spån, och han har mycket spån, men han gräver ju undan det där han ska ligga så det spelar ju ingen roll hur mycket jag lägger in..
putt…
Jag tycker det påminner lite om "liggsår" på hundar, dom skaver då bort päls, främst över armbågarna, men ibland även hälarna. Och det är ju som våra armbågar, om vi stödjer oss på dom i allt vi gör, så blir det så även för oss. :)

min förra rex fick så efter att ha belastat sina tassar fel då han tappat känseln i sin ena tass. Enligt vet så var det sår efter att ha suttit fel och på fel underlag
Det är helt enkelt skavsår. Kan också bli sådana sår av frätskador från urin om kaninen sitter i det ofta och inte får bort det ur pälsen.
Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft
och det finns inget att göra eller ?
han har ju tillräckligt med underlag, men visst, jag kan ösa i mer, men eftersom han gräver undan det så hjälper det ju inte. =/
är det något som han kan ha ont av ? han hoppar ju gladeligen runt och ser ju inte ett dugg bekymrad ut..
prova med halm? ovanpå spånet alltså (:
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com
Så länge såret inte är öppet behöver du inte vara orolig men håll koll på det så du ser om det blir sämre. Utifrån bilden är det svårt att säga om såret är öppet eller om det har bildats en skorpa.
Min ena kanin har likadant och det hjälper inte med mer underlag eftersom de gräver bort det, som du säger, och ändå sitter på burgolvet. Min gissning är att eftersom det kommer bildas ärrvävnad där såret varit så kommer det troligen inte att växa ut ny päls på området. Och sålänge det inte är ett öppet sår är det som sagt ingen fara. Jag tvättade av sårområdet med lite desivon på en bomulltuss för att ta bort en del bakterier för säkerhetsskull. Desivon har den fina funktionen att det även torkar ut såret så att det sluts snabbare.
Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft
det var som en liten skorpa på den ena foten, men det ser ju torrt och fint ut, inte irriterat eller något.
har också funderat på att tvätta, men visste inte med vad, så det var bra att du sa det, för desivon har jag hemma :)
#11, halm säger du, det kanske är en bra idé! :)
äter dom det också ?

#13 Dom kan äta halm men det är hö som dom ska äta. Jag har spån+halm till min flüffis och det funkar superbra.