Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 476 ggr
WingsofDestiny
0

parning?

Daisy och Måsis har för första gången hälsat på varandra idag och det gick jätte bra. Båda var hur snälla som helst mot varandra. Nu undrar jag ifall man kan para en Lilla Tysk Vädur med en Belgisk Hare?

Kombinationen blir ganska rolig och risken till en japantecknad belgisk hare unge är stor men jag är bara nyfiken på den frågan.

Daisy fyller 1 år den 17/6.

Skulle det gå tro?

Frihetens
0

Ja, det skulle gå. Frågan är varför du tar kullen? :) Hoppning?

WingsofDestiny
0

#1 Jag har inga planer på att para Daisy med Måsis utan bara spekulerar men om jag skulle para henne med honom så är det för att båda skulle ge en intressant kombination av ungar och för att båda ska föra vidare sina underbara temperament då både Daisy och Måsis är oerhört sociala och lugna.

Dock vad jag har hört så ska man inte para honor när dem blir 1 år och Daisy fyller ju 1 om 2 månader därför är jag ganska skeptisk om den parningen och lite rädd över att något skulle gå fel med Daisy vilket jag absolut inte vill.

WingsofDestiny
0

Hur många ungar får en hona ungefär vid första kullen?

Är det vid 1 års åldern man måste sluta para en kaninhona?

WingsofDestiny
1

putt

[Niike]
0

#3 Väldigt olika.
Nej, man slutar inte para t ex en avelshona vid ett år. Men man ska gärna para innan ett år, men det funkar även efter. Dock är det risk för större komplikationer ju äldre honan blir.

WingsofDestiny
0

usch, jag vet inte om jag vågar para Daisy =(. Eftersom jag är så noga med henne och hon är en utställningskanin så vet jag inte om jag törs med tanke på hennes ålder. Hon har aldrig haft en kull tidigare.

Jennie104
0

6# Det går nog bra ska du se! ;)

Frihetens
0

Det finns ju ingenting som säger att EXAKT den dagen då kaninen blir 1 år kan den absolut inte få ungar längre, utan snarare där omkring. Vet flera som parat 1-2 åriga honor utan problem, men då ska hon ha bra kondition.

WingsofDestiny
0

Jag vet inte om jag törs bara =S
Daisy är min älskling och om något skulle gå fel skulle jag bryta ihop, skulle vara kul att ha ungar efter en sådan fin tjej som henne men jag vet inte.

[Niike]
0

#9 Det går oftast bra. Hon är ju inte ens ett år, och förmodligen i bra kondis också (?) :) Förstår att du tycker det skulle vara grymt kul!=)

Elina.
0

Att ta en kull innebär ju alltid en viss risk. Jag har tagit ett flertal kullar, och det har faktiskt hänt för mig att det gått snett, och honan avlidit. Dock går ju de flesta födslar bra, man behöver ju inte slita håret av sig av oro för att något ska gå snett, men man bör ju vara medveten om riskerna.

Om hon har så fint temperamente, så kanske det skulle löna sig att ta en renrasig kull? Belgiska haren är ju inte precis känd för att ha ett bra temperamente, så kanske det skulle vara värt att föra vidare ett bra temperamente till kommande generationer av belgiska harar ifall du bestämmer dig för Att ta en kull.

WingsofDestiny
0

#11 jo jag har funderat på det men jag har enbart en Belgisk hare så det finns ingen hane att para henne med och ska hon paras föredrar jag att jag själv känner hanen hon paras med för att veta att det blir en lyckad PARNING och vill därmed inte para henne med någon annans hare. Jag är mycket mån och rädd om Daisy så att jag känner hanen är ett krav för mig.

[Niike]
0

#12 Har du ens kollat efter har-hanar? :) Det kan ju vara värt att göra det. Kanske finns det någon lämplig, inte alls långt ifrån dig, som du inte vet om. Du kan säkert åka och hälsa på, kolla hanen och så innan du bestämmer dig. Tror även det blir lättare för dig att "bli av" med renrasiga harar, än korsningar om de inte är avlade för hoppning.

WingsofDestiny
0

#13 som jag skrev tidigare måste jag känna kaninen dvs känna mig bekväm med den och veta hur den fungerar temperamentsmässigt och sådant sker ju inte över en dag eller att enbart titta på en hane utan man måste äga den själv för att avgöra det.

[Niike]
0

#14 Aha då förstår jag hur du menar :)