Kanin iFokus

Kanin

Etikettfärger-teckningar-och-raser
Läst 1703 ggr
[Niike]
0

Rödögd

Det kanske är jag som är ute och vimsar.. Men finns det bara vit rödögd? Inte typ svart rödögd, eller så? Rysk kanin är ju dock rödögd, men den har väl vit kropp, och det bruna på den berodde på enzymerna?

/Maja

Frida
0

Haha, ja det där med enzymerna stämde. Kul att någon tar åt sig information snabbt och enkelt (?). Brunfärgsanlaget finns i kaninen och styrs av ett speciellt enzym, men grundfärgen är ju vit så det du säger om dess röda ögon stämmer nog. Men det är gissningar från min sida. Har inte sett en kanin med röda ögon som har annan färg än (mycket) vitt.
De röda ögonen är ju en egenskap där iris saknar pigment. Färgade kaniner har ju pigment i sig och borde således ha pigmenterade ögon. Men selektiv Avel kan kanske få fram färgade kaniner med röda ögon?

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

Elina.
0

Kaniner i färgen lutino har röda ögon.

[Niike]
0

#1 Jodå, jag fattade faktiskt det du hade skrivit om "Ryskarna" och deras teckning. Tack för den infon =) Vore häftigt med rödögt på andra färger också :)
#2 Lutino?

Frihetens
0

#3 Lutino liknar viltgul, fast, ja, det är ju en helt annan färg :P Och så har de röda ögon..

Zvintos
0

Såhär ser en Lutino ut.

[Niike]
0

#4 Ok!
#5 Tack! Häftig..

Men så alltså har Lutino inget pigment i ögonen?

Frida
0

Röda ögon = inget pigment
Blåa ögon = lite pigment
Bruna ögon = mycket pigment

Värdinna på Fantasy

[Niike]
0

#7 Aha. Intressant (: Gröna ögon då?

Jetaime
0

Det finns rysstecknade kaniner, dom är tecknade men ändå rödögda.. iförsig har dom typ blåaktiga ögon med röd pupill, men om jag inte minns helt fel så räknas dom som rödögda?

[Niike]
0

#9 Om du läser tråden.. så ser du att vi diskuterat det lite ^^

Frida
0

#8 Jag satt faktiskt och funderade på den saken när jag skrev det inlägget och konstaterade att jag inte minns riktigt. Om det var mer eller mindre pigment än blått eller samma men andra faktorer som styrde. Så jag låter frågan stå öppen tills någon annan som vet kan svara så det inte blir något dumt felaktigt svar från min sida. För det är ju inte bara mängden som styr. Som allt annat är det många faktorer som spelar in =)

Värdinna på Fantasy

[Niike]
0

#11 Okej :)
Men är det MÖJLIGT att få rödögt på andra färger? Typ svart? Någon som vet? ^^

Jetaime
0

#10 svarade på det första inlägget, va inte det okej?

Frida
0

Tänk vad bra det kan vara med Wikipedia ibland: ögonfärg. Där finns även en länk så man kan läsa om melanin som är pigmenten det hela handlar om.

Värdinna på Fantasy

[Niike]
0

#13 Klart det är OK :) Men förstår inte vad du menade.. Tyckte det var precis det vi hade diskuterat. Men du kanske menar något annat?

[Niike]
0

#14 Tack!

ciss
0

#12: Haha, en svart kanin med röda ögon. Typ djävulskanin tycker jag. Säkert häftigt & så men lite läskigt, haha ;)

/ Cissi, medarbetare på Kanin
    www.frihetenskaniner.se

[Niike]
0

#17 Haha, tufft^^ Värsta mördarkaninen!:o Fia skulle klä bra i rödögt xD

Frida
0

#17 & 18 Här har ni en bild på en djävulskanin wannabe som på bilden aggerar bokstöd till mina pärmarFlört

Värdinna på Fantasy

L8sson
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

hehe vad man lärde sej om röda ögon ^^

jag har ju 2 med röda ögon har aldrig tänt på att de har lite pigment ^^

Tixy
0

Men hur kan kaniner vara både röd- och blåögda? Beror det då på generna, eller hur är det? :)

Frida
0

#21 Generna styr allt i din kropp så visst beror det på generna. Men man ska skilja på iris och pupill! Iris är en ringmuskel som reglerar storleken på pupillen efter ljuset. Pupillen är ett "hål" som samlar intryck på näthinnan i ögats bakkant och som genom synnerven skickar impulser till hjärnan för tolkning av intrycken. Pupillen har alltså ingen egentlig färg men ser brun ut eftersom ljuset som träffar linsen i ögat absorberas av de vävnader som finns inne i ögat. Däremot kan pupillen ibland se både blå och röd ut beroende på olika ljusmängder och från vilken vinkel man tittar på pupillen (en kamerablixt ger ju som bekant röd pupill).

Värdinna på Fantasy

aliciia
0

men dels pontus han hade bruna ögon när jag fick han, du har han gröna ;o

Frida
0

#23 Iris kan skifta i färg efter åldern. Många ungar har oftast en färg på iris när de föds och efter ett tag har de fått en helt annan och mer permanent färg. Färgen kan även skifta efter årstid, eller i alla fall uppfattar man det så. Jag har till exempel mer grönaktiga ögon på sommaren och gråblå resten av året (återigen är det skiftningar i ljuset som har inverkan). Ögat är helt enkelt ett väldigt ombytligt organ =)

Värdinna på Fantasy

aliciia
0

#24 Okey, aa han är ju en gammal gubbe så dt är nog inte konstigt att det har ändrats ;) ( han blir 6år i augusti)