karrantän?
Om man importerar kaniner från tex tyskland eller så, måste de sitta i karrantän då?
Tänkte om de kanske kunde föra med sig allvarliga sjukdomar hit? Har inte hört något om det men kom bara att tänka på det! ;)

Du behöver inte det enligt lagen men jag skulle sätta dom i karantän..

Som #1 säger.
Men är man rädd om sina egna kaniner, så har man de nya avskilda från de övriga i 3 månader.

Inom EU så behövs det inte. Men självklart så kan sjukdommar förekomma. Vi har precis läst om det där i skolan (djusjukvård) och jag skulle med rekomendera att sätta de i karantän. Annars ta prover och veta att de är fullt friska. det läkiga kan ju vara att djuren kan dölja sjukdomen bra eller att sjukdomen är symtom fri.

Jag skulle också ha satt den i karatantän.
Det finns ingen lag som kräver detta men för säkerhetens skull skulle jag ha gjort det.
/ Cissi, medarbetare på Kanin
www.frihetenskaniner.se
Vill man inte sätta dem i karantän här i sverige där dem kommer hållas i några månader så kan man alltid ta den till veterinären i tyskland för undersökning samt vaccination, så gjorde vi på Måsis när han importerades från Finland.
#5: Man behöver inte sätta djur i karantän om man importerar dem från finland till sverige. En veterinär kan inte alltid se om en kanin har några smittor eller ej, och fastän det inte krävs karantän så är det väldigt bra om man kan sätta kaninen i något annat rum än de övriga i åtminstone 1 månad.
Lite nyfiken bara, vilken veterinär vaccinerade kaninen? Har aldrig hört om någon som skulle vaccinera sina kaniner RVHD/Myxomatos i finland, då vi inte har några problem med det här.
#6 jag vet att man inte måste det och jag skrev inte det heller. Sa bara att ifall man inte vill sätta dem i karantän. Karantän hemma kan man ju alltid göra och det är ju ett måste oavsätt vart man köpt kaninen men jag tänkte mer på när man transporterar över ett djur så kan man lämna kaninen i ett djurhem för karantän liksom man gör på hundar som kommer från USA till Sverige. Vissa lämnar sina djur som är tagna från EU länder på djurhem även om det inte behövs.