Importera-tyskland
Hej!
Någon som vet vart man kan läsa mer om att importare djur från tyskland och vilka tillstånd man behöver?
Ska inte göra detta i dagsläge, bara lite intresserad. Vi åker nämligen till tyskland flera gånger om året och kanske man i framtiden skulle ta hem en liten kanin (a). De har ju fler raser där än vi har här.
Ja, som sagt. Inte aktuellt nu, men vill bara kolla upp det lite.
Har redan mina närmaste planera klara. Men kan va kul att kolla upp ändå ^^

Gennerellt finns det inga regler för sälskapsdjur. Har saxat lite från SKAF:
"Det krävs inte något tillstånd från Jordbruksverket eller några hälsointyg för att få ta med kaniner avsedda att hållas som sällskap till Sverige från länder inom EU."
"Det är alltså i nuläget inga EG-rättsliga krav på hälsointyg eller andra dokument för att få ta med sig kaniner som är avsedda att hållas som sällskapsdjur till Sverige från länder inom EU.
Det är, med hänsyn till EG-förordningen, inte möjligt att tillämpa de svenska bestämmelserna för införsel av kaniner som regleras i Föreskrifter om ändring i Statens jordbruksverks föreskrifter (SJVFS 1996:52) om införsel av sällskapsdjur; Saknr J 13, § 41a.
Något krav på införseltillstånd eller andra dokument finns därför inte.
Margareta Tervell
Veterinärinspektör"
Källan: Import från EU land
SKAF har skrivit om det på sin hemsida under tips? och råd: in- och utförsel.
Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft
Tack så mycket båda två :) Ska läsa igenom detta nu.
Men toppen då christina! Då kan boka in dig på att ta hem några teddyvädurar med rena färger då? ^^, *blink blink* Haha, försöka går jue ;)
Är sällan här så kontakt finns på http://tussilagons.blogg.se/ :)
#4 Hehe, blir det aktuellt så hör jag av mig till dig ;)
Ska ju först ha en rödögd hona till Pakk (a)
Men detta blir ju ev senare i höst/ nästa vår när jag vet vad jag ska göra efter studenten ^^
#5 Haha, toppen ;) Ja Annlou hoppas på att det är någon vit rödögd i kullen efter O'Boy, och det är stor sannorlikhet med ^^,
Är sällan här så kontakt finns på http://tussilagons.blogg.se/ :)

Du får dock ta med dig max 5st kaniner, om du ska ha med fler så ska du ha intyg m.m.
Åh, vad bra, tänkte själv skapa en sånhär tråd, vill nämligen själv också importera från tyskland.. Men vi åker aldrig till tyskland, tyvärr.. men vill så himla mycket! För nu hittar man knappt någon som inte har ungar som är på något vis slälkt med någon av mina kaniner, för alla lyktan kaniner går runt i hela sverige, så det är svårt att hitta + att dom har en del färger/teckning som inte hade vatt helt fel att få in här i sverige, och lite nya gener också..
Sajtvärd för Australian Shepherd.ifokus!

Åhh, om det blir aktuellt får du gärna ta med en havanna/havanna mantlad teddyvädur till mig (A)
Förästen, det är ingen här som själv har importerat, alltid lättare att höra andra erfarenheter, tycker dom skriver så otydligt på vissa hemsidor.. :P
Åh, vad spännande det vore med en teddyvädur från tyskland ^^

Men tänk er en havannamantlad teddyvädur!! Vackert som in i .. ^^
#12 Åhhh :')
#6 Oohh, hoppas! Prata lite framtidplaner med en jag typ känner idag och vet nog va jag ska sattsa på till hösten om det går som jag vill ^^ Så då stannar jag här hemma och har tid med kaninbäbisar :D
Har fövr glömmt mejla henne, måste görra det ju! >.< Har du henne mejl? (a) Du får gärna PM:a den. Glömmer bort adressen till hemsidan hela tiden där man kan hitta den.
#8 Vi åker ner där väldigt ofta, eller ja, iaf 2-4 gånger om året. Så du får väl haka på då ;) hehe
#10 Tycker också det är väldigt otydligt. Speciellt det där med vad man får och inte får och vad för intyg man behöver och inte.
#14 Enklast är väl att ringa Jordbruksverket och fråga?
Själv blir jag inte klok på vad som gäller för utställningsdjur som man tar in från utlandet. Så enkelt men ändå så svårt 
Värdinna på Fantasy

#15: Det finns INGA regler för att ta in djur som inte ska säljas vidare, "utställningsdjur" faller under den kategorin!
#16 Tänkte mer på vad som gäller för att djuret ska godkännas i Sverige för utställning, Avel, ny stamtavla och allt sånt där =)
Värdinna på Fantasy

#17 det står på kafs sida om jag inte minns fel 

Du registrerar djuret i Sverige när du fått hem det, är det då en import så skriver man det, och alltihopa skickas till Åke som skriver ut en stamtavla.
Detta brukar förekomma ett par ggr om året i den lokalförening man tillhör.
putt