Kanin iFokus

Kanin

Etikettutanför-ämnet-ot
Läst 1291 ggr
Jennie104
0

OT: S.S

Hejsan

Jag har en fråga!

Får man lägga in en bild man tagit på en annans kanin alltså på stallet.se ?

Som om jag skulle ta bilder på kif träffen
Sedan lägga ut på s.s
För JAG har tagit bilderna.

Får man det? :)

/ Jennie

jees94
0

nej, du måste nog ha tillstånd från ägaren..

Jennie104
0

1# Varför? Det är ju då jag som fotograferat? Det borde man ju få.

Man får ju lägga in bilder från kif träffar på kif på andras kaniner ju

Em--ma
0

man får nog ta bilder när man har fått lov om detta. Och eftersom du e fotografen så får du självklart ta bilderna ;)

/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

Jennie104
0

3# Good, för man får ju lägga in på kif så

Em--ma
0

Japp ;)

/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

Moonstrike
0

Får får man säkert, men en del kan nog bli rejält sura..

KvirrZ
0

kanske du får.

men om jag var ägaren skulle jag bli jävligt förbannad.

- Mvh Emma

Romana_12
0

Du får nog, men om det hade vart min kanin skulle ja blivit jävligt förbannad som #7.

Em--ma
0

#7 det är hon som ee fotografen ;)

/ Emma

Romana_12
0

#9 Du skulle nog inte blivit så glad om ja la in massa bilder på din kanin på nån sida, jag tycker man ska ha ägaren's tillstånd först. Eftersom det är ju ''ägarens'' kanin.

Em--ma
0

Ahh, Men gud undra om jag behöver skaffa glasögon .OskyldigLäste< detta:

Kan jag  få  ta bilder från stallet.se det är jag som e fotografen…
Meen då vet jag ej..

/ Emma

Romana_12
0

#11 Hahahah, jaa kanske ;) xD

KvirrZ
0

#9 och? jag får väl bli jävligt förbannad på någon som lägger upp bilder på min kanin på andra sidor?

- Mvh Emma

Clariiz
0

Det beror på vart du fotat kaninen.

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

Jennie104
0

14# På en kif träff tex

Hatasallad
0

Jävligt förbannad? Jag skulle blivit galen och… ja, nåt mer som jag inte kommer på just nu ^^ ;D

Clariiz
0

Jag skulle blivit sjukt arg om någon gjorode så med bilder på mina kaniner.

Har du fotat kaninen på privat mark får du inte göra det. Är bilden fotad på almänplats får du.

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

BlackTear
0

Måste bara fråga, är det något du tänkt göra? ;s

Frihetens
0

Ja, det får du. Det är helt lagligt ;) Personligen skulle jag inte bry mig alls om någon la ut en bild på Myran t.ex! Skulle nog mest bli smickrad ;)

Frihetens
0

#17 Vadå privat mark? Sålänge det inte är ett sekrettesbelagt område (t.ex. militäranläggning elr liknande) så får man fota hur mycket man vill och lägga upp.

Det är just därför man har så mycket problem med internetmobbing, då många fotar vissa människor i smyg och lägger upp på internet o.s.v.

Frihetens
0

Däremot kan någon säga ifrån om man fotar på deras privata mark, men sålänge ingen säger något får man fota och publicera hur man vill (sålänge det inte har med reklam att göra!)

BlackTear
0

Somsagt, man får, men jag tror många blir jäävligt förbannade xD

Clariiz
0

#20; Jag tänkte mer på att om du går in på någons tomt, går fram till (i detta fall) kaninens bur och börjar fota massor med bilder och sedan går ut igen.

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

Jennie104
0

Men även om dens kaninens ägare blev sur skulle man få ha kvar bilden ändå?

BlackTear
0

Jennie, du kan inte svara på min fråga?

Frihetens
0

Det är ju många här som gått in och fotat på djuraffärer och lagt upp här? Visst, det är i ett helt annat syfte, men egentligen är det samma sak man gör - fotar någon annans kanin och publicerar på internet. Det är många (inkl. jag) som fotat på Kaninhoppning, utställningar (LU!) och publicerat här. Någon som frågat varenda ägare? Skulle inte tro det ^^

#23 Men hon har ju fotat på KIF träff, inte på någons tomt? Kolla runt på Stallet.se - hur många tror att alla som lägger upp sina egna bilder äger vartenda djur på bilderna? Det är nog inte många som har bilder på sina egna djur, utan från hästtävlingar, utställningar o.s.v.

Jennie104
0

18# Kanske.

BlackTear
0

#24: Ja, men det är ju inte direkt schysst mot ägaren? >.<

Frihetens
0

#24 Ja, det får du!

[chriistina]
0

#24 Japp, ägaren kan bli skit sur, men har du tagigt bilden är den din och du får använda den. Ägaren kan inte göra så mycket.

BlackTear
0

#27: Holy crap. Hoppas det inte är Expo då.

Jennie104
0

31# Ska inte ta på Expo , jag lovar

BlackTear
0

#32: k ;p Vilka hade du tänkt ta då? ^^ Om man får fråga (:

Jennie104
0

33# Jag vet inte rikdigt det är väll nån :-)

BlackTear
0

#34: Ok..

Majsbecka
0

som sagt, det är helt lagligt ^^, men man kanske ska fråga ägaren för att vara trevlig men man behöver inte :)

Bejb__
0

Om ägaren till kaninen säger att man inte får knäppa på kaninen och man gör dt en då och lägger upp bilder så kan man bli anmäld. Men det är ju bara om man inte har tillåtelse att knäppa på djuret, Annars vet jag inte.

Jennie104
0

Ingen har sagt till mig så :P

Jennie104
0

19# Jag hade också blivit glad om någon tog kort på Jappo och la in på nån sida :)

BlackTear
0

Men sen behöver du ju inte bara tänka på dig själv utan tänka på vad ägarna till kaninerna tycker också ^^

Bejb__
0

Jag tror ju inte att ägaren till kaninen/kaninerna skulle bli speciellt glad om hon hittade massa bilder på S.s på sin kanin, För stallet.se är ju känt för att ta varandras bilder, Så om nu du lägger in en bild på någon annas kanin och sen tar andra bilden. Då kan du ju åka ditt på det allafall..

Bejb__
0

Och sen om du skulle lägga in bilder på andras kaniner du tagit på KIF:träffar, så skulle jag allafall hålla mig undan från dej och din kamera, för jag vill inte hitta bilder på mina kaniner på hela S.s

Jennie104
0

Jag ska inte ta bilder till nån sida jag funderade bara

Bejb__
0

Okej,Bra.

Hatasallad
0

Inte för att detta har inte riktigt med att göra med, som hände mig för några månader sen. ^^

Vi var på studiebesök på Kolmården, så åkte vi hem med buss. Jag skulle av bussen och ta fram min väska ur bagageutrymmet, så var det en kille som hade plåtat mig så man såg min rygg. Och ja, han hade terroriserat mig med den där jävla kameran och tagit en massa kort på mig. Fast jag inte ville!

Och det var ju inte hans kamera, men ägaren till kameran hade lagt upp en massa bilder PÅ MIG PÅ BILDDAGBOKEN och skrivit massa hån om mig och sånt. Va, fan, jag har inte gjort den människan något.

Så jag hotade henne med att polisanmäla om hon inte tog bort bilderna, så gjorde hon det.

Jag har hört så många gånger att man måste ha tillstånd för att fotografera andra personer innan man publicerar bilderna.

Jag tyckte det var jävligt obehagligt….

Bejb__
0

#45 F*n va läskigt, Ja man m¨ste ha tillstånd att knäppa bilder. Varesig dt är en främande människa elr sin bästa kompis,Så om hon inte tagit bort bilderna så kunde hon fått en anmälan av dig, Vilket kan leda till hög böter.

Frihetens
0

#37 Nej, man kan inte anmäla någon som tar kort på ens kanin på allmän plats.

Sålänge man befinner sig på allmän plats kan man fota hur mycket man vill. Ni vet ju hur förföljda kändisar blir av paparazzi fotografer? Det är alltså lagligt.

Emeliek
0

du behöver varken tillstånd för att knäppa kort eller publicera ( te x utställningar) dina bilder, såvida det inte handlar om reklam eller liknande. du  får fota vad du vill enskilda personer som folkgrupper, nära eller på håll det spelar ingen roll om personerna som hamnar på kortet inte uppskattar det. man får ju inte fota på somliga platser som t ex på sjukhus och andra sekretessbelagda platser som någon redan skrivit.

när det gäller att lägga upp bilder på internet så får du inte lägga upp bilder på människor, det går under PUL. däremot får du lägga upp bilder på andras djur utan tillstånd då djur inte skyddas av lagstiftningen

det är ju givetvis trevligare att fråga först!

Frihetens
0

#48 Hm .. ja har för mig att PUL inte gäller för sådana här saker? Tänker då mest på paparazzi fotografer som lägger upp bilder på människor hur som helst utan tillstånd.

Emeliek
0

jodå, det gäller iaf enligt bildleverantörernas förening.

det är fastslaget av regeringen att en personbild är en personupgift.

här finns det lite frågor och svar om fotografering.

fotoregler

Emeliek
0

papparazzifotograferna säljer sina bilder till tidningar osv, då är det hela lagligt.

Frihetens
0

#51 Ahaa, då förstår jag ;)

WingsofDestiny
0

så länge du skriver vem kaninen tillhör och vem fotografen är och vart bilden är tagen så är det nog ingen som blir sur över det.

Feliciaa
0

Våran lärare sa att man måste ha personen på bildens tillstånd ( om den är huvudmotivet ) för att få ta bild på den personen. Jag vet inte om det är samma med djur o.O

BlackTear
0

Vissa hemsidor har skrivet i reglerna att du måste ha tillåtelse av personen ifall du lägger upp bild på någon annan. Men nu handlar det ju om djur så vet inte ifall det är ägarens godkännande eller om man inte behöver något godkännande alls.. Vet inte ens vad det står i Stallets regler ;P

Frihetens
0

Fast jag tycker inte att man ska skriva "Det här är min kanin", utan då skriver man att "Det här är min kompis kanin IRL" eller så ^^

BlackTear
0

#56: Mjo, det borde väl ändå vara självklart att man inte får skriva "det är min kanin", för då måste det väl vara olagligt? eller? xD

ciss
0

#57: Olagligt vet jag inte om det är, men det är ganska dålig stil tycker jag :)

/ Cissi, medarbetare på Kanin
    www.frihetenskaniner.se

BlackTear
0

#58: *sob* menade mot reglerna x)

Lizzan
0

Eh, alltså vad tror ni att kända djutfotografer får sina motiv från? antagligen är det någons djur dom fotar och det är helt lagligt!

Frihetens
0

#60 Instämmer ^^ Vissa här verkar tycka att det är värsta stora grejjen, men mja ..

[Niike]
0

#60 Men dom kanske frågat om lov innan? :)

Frihetens
0

#62 Det kanske dom har gjort, men det gör ju ingen skillnad?

[Niike]
0

#63 Om de frågat om lov har de ju tillåtelse av ägaren att lägga ut bilderna.

Frihetens
0

#64 Men de behöver ingen tillåtelse ;)

[Niike]
0

#65 Aha okej ^^ Är inte så insatt i detdär x)

Lizzan
0

Haha ^^

MarHai
0

Jag skulle mörda den unge som går in på min gård och fotar mina kaniner.!

/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin

MarHai
0

Och inte för att detta har med saken att göra, men jag ska nu kräva Sveriges kaninavelsförening på pengar.
Dom tog en bild och publicerade på omslaget på uppfödarregistret. Utan att fråga mig om lov, och ingenstans står mitt namn.
Detta är absolut förbjudet, olagligt.

Tina_A publicerade en artikel här om vad man fick göra eller inte med bilder. Läs den! Ni kan också fråga på foto.ifokus.

/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin

Romana_12
0

#68 Hahahah, samma här xD

SofiaGenne
0

Självklart får du publicera din bild vart du vill, vems kaninen än är, om du själv tagit bilden.

Dock som flera skriver, kan ju ägaren till ex. kaninen bli sur? Du har ändå makten över din bild, och får ha lov att ha kvar den vad än ägaren till kaninen säger. MEN, skulle jag varit i den situationen att då vara ägaren till bilden, och blivit ombett att ta bort bilden, så skulle jag göra det.

Jag är fotograf, inriktning på hästar, men fotograferar andra djur också. Publicerar flera av bilderna på min hemsida, där har det aldrig varit ett ont ord om det, från folk som äger djuret / hästen från tävlingen/hemmamiljö. Men det är ju skillnad på ex. stallet, där har jag bla. tagit bort en bild på ett tävlingsekipage, när hon bad mig trevligt.

MVH
Sofia Genne - www.teamsl.blogg.se

Denna kommentar har tagits bort.
Zvintos
0

#69: Tycker att du gör helt rätt, hade gjort samma sak jag med!
Hade blivit totalt ursinnig!
Dessutom räknas väl uppfödarregistret som kommersiellt, eller något liknande?
Och då är det i högsta grad olagligt att ta andras bilder utan fotografens tillstånd och heller ej skriva med fotografens namn.

Hatasallad
0

#69 Som jag och Emmy säger: Let's kill ;D

Kill KAF; MAHAHAAHAHAHA ;P

lomsen
0

Jag blir bara stolt och glad om nån vill visa mina fina djur nånstans men det är jag det!

Sashhi
0

Ingen bra idé, om man har ägarens TILLSTÅND, så kan det nog gå för sig, men inte annars.

Not your mom, not your milk.

Taci
0

Man får göra det som sagt, frågan är väl hur lämpligt det är. Jag personligen skulle tycka det var för j*vla respektlöst att lägga upp bilder på mina kaniner, utan mitt tillstånd.

Mickis1994
0

Säger som #71, men använd bilden mett vett ^^,

Mvh Michaela Glansk.
Riverruns Hoppkaniner, uppfödning av hoppkorsningar. 

Tixy
0

Så länge bilden inte är till kommersiellt syfte (alltså reklam osv), militäranläggningar, skyddsobjekt eller ställen där det finns en skylt som förbjuder fotografering, så kan fotografen använda bilden hur denne vill.

Däremot kan man hamna i en riktig dispyt om man inte pratar med ägaren till tex en kanin. Den dispyten kan sluta i diverse anmälningar, och då inte bara om bilden, utan kanske även om hot osv.

Ja, man får gå in på någons tomt, fota personens egendom, och sedan lämna - utan ett knyst - så länge man inte förstör något för denne.

Själv skulle jag antingen inte bry mig, se det som en kul grej att någon gillar mitt djur, men då även prata med fotografen och säga att jag inte vill att den bilden ska hamna i fel händer. Eller så skulle jag bli skitförbannad och hämnas och vara rent förjävlig. :)