Ätit upp ungarna
Nu har min hona antagligen fått ungar inatt och sen ätit upp dom. Hittade bara lite blod i buren. Hon var jättetjock innan, men nu är hon jätte smal =/ Mycket smalare än vad hon var innan hon blev dräktig. Ökade inte hennes mat (hon är dvv och får ca ½dl pellets/dag) eftersom jag läst att man inte ska göra det förrän ungarna kommit(?).
Funderar över om det kanske var därför hon åt upp dom? Att dom tagit all näring av henne när dom växt? Det är rätt förståeligt att hon inte tänkt föda upp massa ungar när hon är sådär mager. Fast alla kaniner kanske blir så smala efter att dom fött?
Det är min första kull så nu chansar jag bara. Det kan ju naturligtvis vara så att hon var stressad och kände sig hotat också. Fast det enda jag kan komma på som kan störa henne är kaninerna i buren över och under.
Aja, alltid lär man väl sig nått. Hon lever i alla fall och det är huvudsaken <3
Målar och ritar porträtt på beställning.
Gör även armband och kaninselar.
Priser och info:
http://lans.blogg.se/tillsalu/
Mina auktioner på tradera:
http://www.tradera.com/finding.mvc/itemlisting?ftgnr=1175999
Tråkit =(

Så hemskt :(

Så tråkigt det där med ungarna.
Jag funderar på om det är något galet med honan. För honor äter ju inte upp sina ungar utan anledning. Som du säger det kan ju vara att hon känner sig hotad eller så är det något galet med kaninen, är det första kullen för henne?
För honor som föder första gången kan det bli lite tråkigheter, som att ungarna dör av olika skäle eller att honan äter upp dem för att skydda dem.
Om detta var första kullen för honan, så tycker jag att du ska testa att para henne igen. Det kanske var engångsförtelse.
Gud vad tråkigt! Men skönt att honan mår bra iaf. Hoppas det går bättre nästa gång!
Liksom alla gnagare kan även en honkanin äta upp sina ungar ifall hon har brist på näring därför är det extra viktigt att ge en gnagare näring under dräktigheten så det är troligen därför hon ätit upp ungarna.
#5, fast kaniner är ju inga gnagare (; Onödigt tillägg^^

#3 Jepp de var första kullen. Så kanske ev. testar igen sen å ser om de går bättre (:
Skönt iaf att jag sluppit se ungarna å att hon sen ätit upp dom, de skulle nog inte varit så mysigt :b
#5 Som sagt är kaniner inga gnagare :b Men det kan säkert vara brist på näring. Hon får ju dock bra mat och grönsaker varje dag,,
Priser och info:
#6 nej men ibland räknas dem in i gnagar linjen =D får väll säga smådjur istället då =D
Usch så tråkigt :/
Försföderskor kan vara lite knepiga ibland. Att hon åt upp dam kan ju bero på en mängd olika saker, saltbrist, att hon kännde sig hotad osv osv.
Jag tycker du ska para om henne. Förmoligen var det bara en engångsförtelse.
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

#8 Kaniner är Hardjur och räknas aldrig som gnagare.
Även om de behöver näring under dräktigheten, ska man inte öka på fodergivan allt för mycket heller.
Eftersom risken är att de lägger på sig en massa hull (fett) och då kan få problem med förlossningen.
Mina får exakt samma fodergiva under dräktigheten som innan, med undantag för en saltsten.
Och dessa honor har inte ätit upp sina ungar alls.
En hona bet visserligen av tassarna på en av ungarna när vi hittade den, men rörde ingen av de andra.
Så med största sannorlikhet var det något fel på den ungen.
Säger som Clariiz.
Testa att para om henne, förstföderskor kan ju bli lite förvirrade ibland och inte riktigt veta vad de ska göra med ungarna.
Bör gå bättre vid nästa kull. =)
#10 jag sa ibland, vissa personer räknar dem som gnagare så som djuraffärer osv. Sa inte att jag räknar dem som det.

Jag tror WingsofDestiny jämförde gnagare med kaniner ^^,
#13 precis. tack =)
Tråkigt, Tyvär är det sånt som händer.

Vad tråkigt, men sådant händer! Tur att hon mår bra :)
/ Cissi, medarbetare på Kanin
www.frihetenskaniner.se
Tråkigt….
Med vänlig hälsning,
Jenny
#11 - Vad menar Du med "med undantag för en saltsten"?
Tar Du bort saltstenen eller ger Du henne en? Och när?

#18 Hon menar nog att hon har saltsten till honorna när dom är dräktiga (:
Priser och info:

*svimma*
Aldrig hört talas om att en kaninhona kan äta upp(!) sina egna ungar! :S
Tråkigt att det hände :( ´
Det går nog bättre nästa gång :)
Men vadå? Har hon inte saltsten till honorna annars då? Bara när de är dräktiga?

#21 Kaniner kan få njursten av saltstenar annars, eftersom all salt de behöver finns i fodret :) Dräktiga & digivande honor behöver däremot mer salt, och får de inte det kan de äta på ungarna istället.
Det där var totala nyheter för mig!
Båda mina kaniner har saltstenar och har alltid haft det, min uppfödare skickar alltid med några saltstenar till mig när vi träffas och har aldrig sagt nåt om att det skulle vara farligt på nåt vis.
Trodde absolut att de behövde det. Jag har ju tom läst det i böcker att det är viktigt för dem att ha det.
Min hane slickar mer på sin sten än vad min hona gör, men nu blev man ju orolig… Får nog ta och ringa min uppfödare och höra med henne.
Förlåt, nu gled den här tråden visst iväg lite.
Förresten Lans - Ledsen för din skull!

Naaaw gumman… Gud vad tråkigt! <3:)
#18: som #19 redan sagt så får enbart mina dräktiga och digivande honor saltsten. =)
Resten av kaninerna har ingen, av exakt den anledningen som Frihetens tog upp i inlägg #22.

Det här med foder för och under dräktigheten.
Hade ni själva skaffat barn om inte tillgången på mat ökar(läs bättre ekonomi).
Likadant är det med kaniner! Ökar inte tillgången på mat innan en flödsel, så kan detta hända. Det är till-och-med så att om honan känner att fodertillgången är dålig, så kan fosterutvecklingen gå tillbaka, och fostren tas då upp av honans kropp.
Dvv hanar är den större riskgruppen för njursvikt, vid användandet av saltsten.
#27: Jo, men man kan ju öka mer än enbart pelletsen.
De kan få mycket mer hö och nyttiga grönsaker, istället för att enbart höja fodergivan av pellets, eftersom jag märkt på mina att de lätt blir feta om man höjer för mycket.
Då ger jag hellre mer av massa nyttiga grönsaker.
Tråkigt att höra 
* tröstkramar *

#28: Ja, det är klart. Man ska öka hela fodergivan, inte enbart kraftfoder. Uttyckte mig kanske lite oklart, sorry…
#30; Visst, men om man har en kanin som lägger på sig lätt kan de ju bara leda till komplikationer vid födeseln.
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com