Kanin iFokus

Kanin

Etikettmåste-skriva-av-mig
Läst 2788 ggr
Issis
0

OT - Halvt vegiterian

Jag har funderat på att bli vegiterian länge.. Men man måste ju få kött i sig ändå.. Så nu är jag halvt vegiterian xD

Jag äter inte:

• Gris
  • Kalv
  • Kanin
  • Lamm
  • Anka
  • Rådjur
  • Älg
  • Häst

Jag äter:

• Kyckling
  • Oxe
  • Fisk

Egentligen vill jag inte äta kyckling, men det finns kyckling på min favvopizza så… :S Men jag äter inte kycklingsoffa.

Det blir jobbigt nu… Jag kommer inte kunna äta något kött alls i skolan! Så jag får ta med mig någon macka som jag kan äta efter lunchen..

Ville bara skriva detta ^^

emmsaaan
0

Jag funderade på samma sak idag. Har bestämt mig för att sluta äta mycket kött. Såklart kommer jag äta kött och så men jag ska dra ner på det. Mer quorn och grönsaker ^^

Jennie104
0

Vad bra! :)

Jag äter inte:

• Kyckling
  • Kanin
  • Lamm
  • Anka
  • Rådjur
  • oxe

Jag äter:

• Lite gris

• Älg

• Lite fisk

• Fisk

Quendy
0

Jag gör precis samma sak :D Men jag äter mkt quorn och sojaprotein mm. Det enda köttet jag äter är kyckling, kalkon och fisk, inget annat, det funkar jättebra för mig :)

Em--ma
0
  • Jag äter:  (blir lättare så)
  • Kossa
  • Gris
  • kyckling
  • Fisk ( men det är inte gott )

OBS! äter INTE ungar som te.x kulting, kalv

/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

emmsaaan
0

Jag äter bara fisk i skolan kan jag tillägga. Jag har ätit fisk hemma TRE gånger i mitt liv, dvs 15 år. Vi gör aldrig fisk hemma..

LJfoto
0

#0 Om du går till skolsköterskan så kan du få ett papper som du ska ta hem och dina föräldrar ska skriva på så får du vegetarisk mat i skolan, så fick jag göra :)

[chriistina]
0

Men har ni ingen vegetarisk mat i skolan?

Quendy
0

Jag kallar mig vegetarian även om jag äter kyckling och fisk.

#0 Hur kan du äta oxe? :S

Issis
0

#6 Tack! Det ska jag nog göra :)

[chriistina]
0

Jag är också gräs ätare föresten ^^. Men pga av mycket vitaminbrist äter jag fisk då jag skulle bli väldigt sjuk annars.
Kykling var det jag sluta med först, skulle aldrig äta det igen.

Em--ma
0

#5 Lycko  dig ! Du är Skonad :P Mina föräldar lagar fisk minst 1 ggn i veckan nästan 2 :'(

/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

[chriistina]
0

#11 Men fisk e ju jätte gott :D Vi har det alldeles för sellan både i skolan och hemma "/

Eazyy
0

Det enda köttet jag äter är:
(Fast jag föredrar quorn (-stavas?)

• Fisk
  • Fågel
johanna_loveAnimals93
0

Man MÅSTE inte ha kött, det kan ersättas med annat, bara man vet vad ;) Men superbra om man drar ner på köttätandet! Det är guld värt det med.

Jag äter fisk men inte "vanligt" kött.

emmsaaan
0

Vi får fisk i skolan 3 gånger i veckan, ibland mer. Och det kan man inte ens kalla fisk. Det är mer som en sörjig gegga. USCH.

Issis
0

#8 Ok.. Nejmen jag måste få något kött i mig, och eftersom att vi inte äter oxe så ofta så kan jag äta det. Vi äter ju gris ofta, t.ex skinka som ät gjort av griskött, och kalv äter vi också ibland.. Men inte jag nu längre!

Issis
0

#7 Nej, vi har ingen vegitarisk mat i skolan vad jag vet.

Em--ma
0

Vi får fisk VARJE tisdag hemma + skolan…. BUUH FÖR TISDAG ;)Oskyldig

/ Emma

Hanna-
0

Alla skolor har väl vegetarisk mat?

emmsaaan
0

#19 Inte vår.

Tina-A
0

Frågan man i köket har alla elever rätt till vegetariskt mat så det finns, även om vissa skolor inte ställer fram den. Jättedåligt tycker jag.

Och jag tycker inte man ska kalla sig vegetarian om man äter kött och fisk är också kött. Finns ju olika typer av "vegetarianer".. Kan inga i huvudet men.. Ja, "Vegetarian" = inga djur = inget kött + ingen fisk.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

[chriistina]
0

#21 Fasten vegetarian är ett väldigt "osäkert" begrepp. Äter man inget från djurriket. Inte ägg eller mjölk i heller så brukar man ju säga vegan.

Tina-A
0

#22: Ja, men mjölk är inget djur :) Vegetarian är ju att inte äta djur. Vegan äter man inget från djur-riket, dvs gelatin eller mjölk eller smör och sådär.

Hatasallad
0

"Jag är vegetarian för jag HATAR grönsaker" ^^ (sorry, kunde inte hålla mig xD)

Jag skulle inte kunna tänka mig att sluta äta något kött överhuvudtaget!

Issis
0

#21 Jag kallar mig inte för vegiterian utan halv vegiterian ^^

Tina-A
0

#25: Jo jag såg det :) Det var inte riktat till dig. Lite allmänt sådär

MarHai
0

Jag äter kött i protest mot att vegitarianer äter upp djurens mat.

Ett av mina favoritcitat ^^

/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin

Issis
0

#26 Hehe, okej ^^

stellina
0

Hur gamla är ni egentligen? Så fjantiga hela bunten.

"man måste få i sig kött"….nej, det måste man inte och det finns inget som heter "halvvegetarian". Äter du kött är du inte det minsta vegetarian. Löjligt.

Tina-A
0

#27: Haha, det citatet tycker jag också är roligt ^^,

MarHai
0

Jag tycker att det är du som är löjlig.

Solbackens kaniner

E-L-S-A
0

#8 Det tycker jag inte du kan göra. Äter man det minsta kött (spelar ingen roll om det är fisk eller nåt) då är man inte vegetarian ju.

#29 Håller med dig till 100 procent!

Förresten så blir jag galen på alla som skriver vegItarian, det heter vegetarian. ^^

Issis
0

#29 Hahaaaaaa xD Jo, vi måste få i oss kött… Och det finns visst något som heter halvvegiterian, för att annars hade jag inte sagt det, ellerhur? Ja du får tycka att vi är löjliga, men lyssna på dig själv då.

Tina-A
0

#33: Man måste få i sig protein som finns i kött, men det kan man få i sig på andra sätt. Det går att ersätta köttet. Det är väl vitaminen B12 som är svår att få i sig, men det finns ju tillskott.

repekka94
0

jag har åxå trappat ner på köttet

Jag äter

• Fisk
  • Gris
  • Älg och Ren
  • Ko

Jag äter inte

• Häst
  • Kanin
  • kyckling
  • ägg <3

Jag måste äta ren och lg för det äter vi typ hela tiden här hemma eftersom jag är 1/4 same och 1/4 finsk =)

emmsaaan
0

#29 Det kanske är du som är fjantig? Skapar trådar om att djur i bur är djurplågeri. Haha.

repekka94
0

#36  yess håller med dej

Taci
0

Jag blir faktiskt lite irriterad. Hur kan så många kalla sig vegetarianer, eller halvt vegetarianer, men välja ut sina favorit-kött som dom fortfarande äter? Hur kommer ni fram till det? Fisk = mindre värda än andra djur? Kyckling = för gott att avstå? Eller hur tänker ni? Man är inte ett dugg vegetarian om man äter något slags kött, tycker det är rent av löjligt ^^

#0, vad är kycklingsoffa? :O

Bejb__
0

Jag är vegetarian, Äter inte ngt kött,

Taci
0

#27, haha, har aldrig hört det förut faktiskt, det var lite roligt ^^

MarHai
0

Hon menar nog kycklingsoppa :P

Solbackens kaniner

Taci
0

#41, haha, jaaa såklart ^^ Fick inte alls ihop det, kan bero på min feber *skylla ifrån sig* ;P

[Catteklina]
0

#38 Håller med!

Hatasallad
0

#29 HAHAHAHAHAHAHAHA! Make my day alltså Skrattande

[chriistina]
0

#38 Jag äter fisk för att hålla mig frisk. Har funderat massor av gånger att ta bort även detta. Men jag har redan massa vitaminbrister även fast jag tar tabletter. Blir yr och svimmar m.m. Men jag vill ju inte äta ngt slagt kött egentligen.
Men jag får snällt lov att tänka på mig själv först och att det blev just fisk är för att det är väldigt nyttigt. Finns det något nyttigare djur så skulle jag kunna tänka mig att bya ut fisken. Men som sagt, önskat jag kunde ta bort allt kött.

Moonstrike
0

#27 hahaha xD

#41 haha^^ fattade inte det.. troddehon menade kycklingklubba x)

Jag är inte vegetarian men äter gärna vegetariskt^^ Bara jobbigt med 2 killar i familjen som i pricip hela tiden vill ha kött >.<

Tina-A
0

#45: Varför måste du byta ut fisken mot något annat djur?

Alltså, jag menar att om du nu känner att du vill ta bort fisken för att du inte vill äta kött.. Varför byta mot ett annat djur? Då blir det ju djur av det i alla fall :)

[chriistina]
0

#45 Jo… men alltså ngn skrev att fisk även det är kött och det är det ju på sätt och vis. Och jag vill inte äta något kött egentligen men pga av att jag måste få i mig vissa ämnen man får från kött som min kropp vägrar ta upp från tabbletter så äter jag fisk.
detta blir lite rörigt och jag suger på att förklara. Men alltså jag vill inte äta kött och försöka att undvika det men min kropp behöver det och fisk är det som ger mest näring i minst mängd (rörigt). Men finns det något annat djur som man kan äta mindre av och få i sig samma ämne så kan jag byta då det egentligen är lika hemskt vilket djur man än väljer.

E-L-S-A
0

#38 Håller med!

Clariiz
0

Jag är vegetarian. Jag äter inget som levt.
Jag lever på quorn :P.

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

WingsofDestiny
0

Jag äter inte:

kanin
lamm
häst
älg
rådjur
ren
kalkon
fisk
oxe
skaldjur
bläckfisk

äter EJ mjölkprodukter (är laktosintollerant och laktosfritt smakar blää)

Jag äter:

ko
gris (till viss del)
kyckling

emmsaaan
0

#50 Växter har ju levt. Och quorn.

Tina-A
0

#51: Just ko, gris och kyckling är väl de 3 vanligaste som man "alltid" äter? :) Då är det ju som vanligt ungefär, men att du har plockat bort fisken.

Hatasallad
0

Jag äter inte människor ^^

WingsofDestiny
0

#53 fanns en tid då jag inte åt någonting av det men efter att jag flytta hemifrån blev valmöjligheterna inte lika stora och jag fick helt enkelt lära mig.

Frihetens
0

#54 Inte jag heller ;D

WingsofDestiny
0

#54 inte jag heller, vi har något gemensamt ^^ icke-kanibalism =D hahahahaha

Hatasallad
0

#56-57 Så bra då ;D

Clariiz
0

#52; men :P
Jag äter inget som har haft ögon :P om vi säger sådå^^

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

WingsofDestiny
0

#59 tänk om ett djur föds utan ögon då hehehe, skoja bara. Va tvungen att skriva det =D…

Clariiz
0

#60; ahaha x)

Lika bra att säga att jag inte äter maskar heller^^ Säkrast så så att ingen får några ideér eller så :P.

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

Jojsan
0

jag äter kött. Men jag äter även mycket vegetariskt för att jag tycker det är gott. Men jag tål inte fisk. Finns inte mycket kött jag gillar. Men jag kallar mig inte vegetarian eftersom jag äter ju kött.

[Niike]
0

Det finns olika grupper av vegetarism, men gemensamt för alla är att kött inte ingår i kosten. Kött = gris, nötkreatur, kyckling mm. Äter man gris men inte kyckling, kan man alltså inte kalla sig vegetarian…

Äter man inga animaliska produkter är man vegan.
Äter man inte kött, fisk och ägg, men äter mjölkprodukter, är man Lakto-vegetarian.
Äter man inte kött och fisk, men äter ägg och mjölkprodukter, är man Lakto-ovo-vegetarian.
Äter man fisk, ägg och mjölkprodukter, men inte kött, är man Demi-vegetarian.

Veganer kan få brist på kalcium som senare i livet kan leda till bland annat benskörhet. Tänk på det tjejer.

Själv äter jag rubbet, och har precis läst ett underbart citat (#27) :D

[Niike]
0

Kan tillägga, att jag hört att det finns en grupp som inte använder t ex äkta skinnkläder och liknande som är gjorda av djur.. Kan det vara veganer tro? Eller är det bara något påhittat?

Clariiz
0

#64; Jag använder inget som har med djuren att göra.

bla. äter jag inte godis med gelatin och liknande. Änvänder inga kläder med äkta skin å päls osv.

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

Nicolina
0

Själv är jag glad köttätare och skulle inte klara mig en sekund utan kött! Men för den sakens skull ser jag inget fel i att folk är vegetarian, bara de som är vegetarianer accepterar att jag äter kött. Alla lever olika och mår bra av olika kost, vissa klarar sig utmärkt som vegetarianer men min kropp skulle nog inte klara det.

#27 Vilken kanonbra citat!

Thumper-KG
0

#59: Då e´ de´ bara "fiskpinnar" kvar då, å inga potatisar, för de har ögon. Flört

Bobby
0

Tycker att det är urlöjligt att vara vegeterian med anledning av att man tycker synd om djuren…  Och särskilt då när man äter vissa sorter…

Tina-A
0

#68: Vilken anledning tycker du är vettig?

Jetaime
0

Jag är vegetarian, och äter inte nått kött, inte ens fisk, asså det är klar jag tycker synd om djuren, för man dödar dom för att vi ska få mat, jag vet att det är så och måste vara så, men jag blir så äcklad när jag vet tex, att detta har vait en kyckling som råkade vara på fel plats vid fel tidpunkt och därför slaktades den, det äcklar mig jätte mycket..

Igentligen fick jag inte bli vegetarian för mina föräldrar, men eftersom jag vägrade äta kött så gav dom med sig. Jag försökert tänka på att jag ska ha med allt viktigt, så jag får i mig tillräckligt med vitaminer och mineraler, men det är inte så lätt alltid, jag tar också tabeltter så jag ska få i mig allt..

Jag blir rätt trött ibland, vilket kan beror på lite vitaminbrist, men jag mår ändå bättre när jag inte bli tvingad att äta sånt som jag inte vill..sen får jag alltid laga mat själv, hehe det kan vara lite tröttsamt ibland ;P

emms
0

det ända jag inte äter är:

kanin (skulle aldrig få för mig att äta ett sånt underbart djur)

nötkött (för växt huseffekten)

och jag har lite emot att äta

• Anka
  • Rådjur
  • Älg
  • Häst

men jag är absolut inte vegetarian eller "halvvegetarian" för jag tycker kött är gott :)

Emma

ciss
0

Antingen är man vegetarian eller så är man det inte. Man kan inte vara halvt vegetarian i mina ögon. ^^

/ Cissi, medarbetare på Kanin
    www.frihetenskaniner.se

[Eichan]
0

Jag var vegetarian förut men tränar så mycket så jag behöver tydligen kött ibland så nu äter jag lite kött då och då. äter kanske kött nån gång i veckan och när någon bjuder och så..

I våran skola går det väldigt bra att bara äta vegetariskt eftersom att inget annat serveras om man inte får "specialmat".. :)

Emeliek
0

jag var vegetarian fram tills igår, på läkarens inrådan. (åt inget kött alls)

försöker bli med barn och har svårt för det, är nu inne på år 3 så min läkare tyckte att jag skulle börja äta kött igen iaf under behandlingsperioden och graviditeten om det skulle lyckas.. villket det förmodligen inte gör men ändå.. kanske lite ot.

så jag åt min första cheeseburgare igår, usch! så äckligt, det var mest för att jag inte ätit något på hela dagen som det blev en cheeseburgare(försökte få med en misshandlad hund från ägaren) så då blev det donken på vägen hem.

tänkte iaf hålla mig till kött från frigåeende djur, om jag nu ändå måste äta det!

LJfoto
0

#74 Ja, det är ju bra att du bara försöker äta från frigående djur iaf :)

Hatasallad
0

Men man kan väl låtsas att man är vegetarian? xD

emms
0

#76 ja det kan man väl. jag äter "aldrig" kött.

"mamma när kommer kebabpizzorna?" ^^

Emma

stellina
0

#74 Det var mig en okunnig läkare!!! Han/hon verkar gå efter sina fördomar mer än efter vetenskap.

Jag använder inte heller skinn eller päls. Vill absolut inte stödja den hemska pälsindustrin eller riskera att bära plågade hundar slaktade levande i Kina tex. Idag behöve rvi inte utnyttja djuren för att klä oss. Dessutom är päls så fuuult. Mest rynkiga översminkade tanter från Östermalm som bär det-trots att djuren plågats ngt otroligt.

Jag tycker att det ofta är köttätare som har problem med att en del väljer att vara vegetarianer än tvärtom. Nyckelordet är respekt.

Och det går inte att komma ifrån att djuren plågas och lever onaturligt och som sann djurvän så vill man naturligtvis inte delta i att plåga djur.

Vi är faktiskt djur vi med.

När det gäller protein som finns det en underbar källa; ekologiska ägg. För dem som inte äter ägg är böner och linser bra alternativ. Kött är inte ett måste-specielt inte det dåliga kött som folk oftast sätter i sig. Ska man äta kött ska det vara rent kött utan tillsatser (ej korv bacon osv) och ekologiskt.

När det gäller mina kommentarer om burar så står jag för att kaniner  (och andra djur)inte ska leva i bur-utan få leva "fritt" i lägenheten, ha tillgång till trädgård eller balkong och få komma ut i långlina-det är INTE idealiskt (det idealsika vore att vi inte har djur i fångenskap) men bättre än bur.

Nilam
0

Orka inte läsa allt, men allvarligt! Ni som skrivit lista "äter/äter inte" ni har ju plockat bort kött som rådjur, anka, lamm mm sånt som man nästan aldrig äter ändå, men ni ska fortsätta äta det som man äter varje dag som ko, gris, kycklig, fisk mm? Då har ni ju teckniskt sett inte gjort någon förändring ALLS! Ni äter ju fortfarande sånt som man äter varje dag i stort sett, men ni struntar i de dyra kötten som man sällan äter.

Vill ni göra en skillnad för denna värld? SKÄR NER på köttet bara, ät allt kött men inte så mycket! Ät mer grönsaker och frukt:)

E-L-S-A
0

#78 Jo visst, hamstrar t.ex. kan ju verkligen leva fritt i lägenheten..

Gogge
0

jag är stolt köttätare!:) och skulle inte klara mej en dag utan de, då jag inte äter en endå grönsak/frukt förutom gurka!

[NusseJ]
0

#81: äter du ingen frukt?????? Förvånad

Nilam
0

#82 Jompa är en mysko typ;) Tro mig, jag känner henne:P

Gogge
0

#82 nopp, inget för mig! :P

#83 haha ja ganska mysko, men än lever jag ;) hihi

[Niike]
0

#81 :O Åhh, frukt som är så gött! (; Haha!

emms
0

#79 jag äter mindre kött nu (mest nötkött) för att de släpper ut så mkt koldioxid…

Emma

[NusseJ]
0

#85:Jaaa det är ju jätte gött! xD

Hatasallad
0

#81 Kolla in mitt användarenamn xD

FilippaQ
0

dumt att sluta äta det kött vi har här i sverige tycker jag! tänk på miljön med. om man ändå inte ska vara vegetarian på riktigt menar jag.

Quendy
0

#32 Det finns många olika varianter av vegetarianer, och alla dem varianterna har egna namn, kommer inte ihåg vad de heter, ska ta reda på det.

livia11
0

Jag e inte vegetarian men ja äter bara malt kött (ko) Men funderar på o bli vegetarian . för ja har aldrig varit särskligt förtjust i kött över huvudtaget men men får se ;)

Emeliek
0

#78 det är fler än jag som fått den rekomendationen av sina läkare. vet att min mammas jobbarkompis bla fick sluta vara vegetarian under sin graviditet på inrådan av sin läkare.

ang det här med att köttätare har svårare att acceptera vegetarianer osv tycker jag inte stämmer, jag har aldrig råkat ut för det, men min kompis däremot som inte är vegetarian arbetade som volontär i utlandet och kände att hon blev "utmobbad" av vegetarianerna i gänget.

[Niike]
0

#90 läs #63

psyko
0

Jag äter bara fisk, men så fort jag blir myndig ska jag sluta även med det :)

Hatasallad
0

Mina kaniner och marsvin är vegetarianer ^^

BlackTear
0

#95: NO WAY! Mina kaniner med! ;O Va coolt;DD

[Niike]
0

#95, 96 Shit vad skumt, det är mina också ;O x)

Hatasallad
0

#96-97 Yay, coolt ^^ Hahaha, det är jätte mysko att dem är det. Min kusins kanin åt hundmat, så han var inte vegetarian. Eller han kanske var "halv-vegetarian" xD

LJfoto
0

#98 haha min gamla kanin gjorde det med, och mina katter brukar vara o sno av min kaninmat och mina knäckebröd x')

Issis
0

#78 Du äter ju en massa ägg hela tiden, har du tänkt på de stackars hönorna som får leva i trånga burar och bli tvugna att värpa ägg hela tiden?

Taci
0

Till er som inte äter kött av den anledningen att djuren plågas o behandlas illa.. äter ni vilt? För det är ju ändå fria djur som lever ett bra liv :)

Tina-A
0

#78: "När det gäller protein som finns det en underbar källa; ekologiska ägg."

Lilla gumman. Om man nu är vegetarian äter man INTE ägg. Äter man inte kött och kallar sig vetetarian äter man inte ägg. Hur ska då ägg kunna vara en proteinkälla? Förstår ingenting!!!

Däremot finns det många VEGETARISKA alternativ till både kött och ägg som innehåller protein.

Thumper-KG
0

78: "När det gäller protein som finns det en underbar källa; ekologiska ägg."

Då antar jag att du inte äter ägg under vintern, för då lägger inte "ekologiska" höns några ägg, enbart de höns som får konstgjord belysning för att hålla dagen lång, och det gör man inte inom ekologin.

Sen vad gäller nötkött, att de skulle vara en källa till växhuseffekten.

Svälj inte allt ni blir matade med via media.

På 30-40-talet var 75% i Sverige jordbrukare/bönder, och idag är den siffran mindre än 5%, pg.a. mekaninseringen av jordbruket, det fanns alltså 70% mer kreatur då än nu, varför var det ingen Växhuseffekt då??!!

Räkna istället ut hur många flygplan såm startar varje timma på jordens alla flygplattser, och lägg sen till alla "avlyssningsplan" som stormakterna har i luften DYGNET RUNT, sen kan vi börja snacka om växthuseffekt…

CoNo
0

Jag har som mål detta året att sluta äta något annat kött än vilt. Men jag kommer inte kalla mig vegeterian för det ;]

Quendy
0

#102 Jo, vissa vegetarianer äter ägg, fisk och kanske t.o.m kyckling, visst, man kanske inte är en "riktig" vegetarian då men det finns väl inga regler för vad man ska äta för att få kalla sig vegetatian, självklart kan man ju inte äta kött (gris, nöt mm) och kalla sig vegetarian men om man nu bara äter "lite" kött som fisk och kyckling tkr jag ändå att man har en viss rätt att få kalla sig vegetarian.

[Catteklina]
0

Varför måste man kalla sig vegetarian om man trots allt äter visst kött? Tycker det låter konstigt, för man ÄR ju ingen vegetarian om man äter kyckling som exempel.

Citerar från #63, Niike:
"Det finns olika grupper av vegetarism, men gemensamt för alla är att kött inte ingår i kosten. Kött = gris, nötkreatur, kyckling mm."

Så jag förstår inte varför detta diskuteras när där egentligen inte finns något att diskutera…

Så frågan är: Varför är det så viktigt (så speciellt) att kalla sig vegetarian? När man egentligen inte är en?

Äter du kyckling/annat kött (gäller ej fisk) = inte vegetarian, inte ens en halv!
Det är ju som om att man ska gå och säga att man är "halvt" något annat *kommer inte på något bra exempel just nu* trots att man gör några saker tvärtemot vad själva grejen innebär.

Antingen är man vegetarian eller inte, äter inget kött eller äter några kött-sorter - det är min åsikt. Finns ingen däremellan.

Mvh,
Catarina

Tina-A
0

#103: "På 30-40-talet var 75% i Sverige jordbrukare/bönder, och idag är den siffran mindre än 5%, pg.a. mekaninseringen av jordbruket, det fanns alltså 70% mer kreatur då än nu, varför var det ingen Växhuseffekt då??!!"

Då "odlade" man inte fram kreatur i de massiva och enorma mängderna vi gör idag. Jag skriver odlar för att det är som en odling där man bara producerar fler och fler och fler och fler djur. Sjukt mycket.
När det fanns mycket jordbrukade så var det långt ifrån samma antal kreatur som det är idag.

Em--ma
0

På måndag ska vi göra såkallade '' 5 dagars vegetarian ;)

/ Emma

aliciia
0

jag äetr inte kött, typ inte fågel.. lite.., absolut inte fisk o.o tål dt inte typ xD

Chippers
0

Jag brukar kalla mig vegetarian, men äter iofs fisk (_endast_ tonfisk) och lite kyckling!, men sällan, kyckling kommer jag välja bort _helt_ från och med nu (är ändå inte gott direkt, bara ätit för att jag inte ska få nå vitaminbrist eller liknande), eller ja, sen några dagar tillbaka. Ska även försöka sluta med tonfisk faktiskt. För ärligt tycker jag (eller ja, det är ju så) att är man en vegetarian ska man som sagt inte äta kött alls, som någon sa, finns inget där mellan… nä, ska ha som mål att sluta med kött, helt! =) Ägg äter jag inte heller, dricker inte nå mjölk alls… usch =P Men anledningen till varför jag inte slutat med även tonfisk och lite kyckling, är för att jag ogillar vegetariskt (gillar inget som ens påminner om kött egentligen), bönor, osv… testade med det ett tag (bönor alltså), men nä, ogillar det, så jag äter väldigt enformigt, och det kommer bli värre om jag tar bort tonfisken helt också (brukar köpa såndär låda med pasta, sallad & tonfisk, mums), men skitsamma, jag ska bli veg =D Får klara mig på nudlar (curry, grönsaks smak), tomatsoppa…. å snacks typ ^^ Hehe….

kastanjen
0

Jag har en liten fråga till er som äter visst kött.. som en hel del äter fågel och fisk och en del äter annat kött varför gör man det??

Varför kan man äta visst kött men inte annat?

Lizzan
0

Jag äter allt (A)

Clariiz
0

Jag håller med många andra.

Antingen är man vegeterian eller så är man det inte! Så lätt är det.
Man är inte vegetarian om man tex. inte äter fisk, ko, häst och kanin. Men man äter, kyckling, vilt och gris.

Jag är vegetarian, jag äter INGET djur. Sedan äter jag knappt ägg, dricker knappt mjölk (och mjölkprodukter), jag tycker helt enkelt inte om det.
OM jag nu äter ägg tex. är det ägg från frigående höns utomhus. Ekologisk mjölk, men endast från vissa stället. Jag dricker inte vilken mjölk som helst. Ost och sånt tycker jag inte om. Jag har uunderat på att bli vegan (men då jag redan har extrem näringsbrist skulle det vara fara för mitt liv).

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

kastanjen
0

#113 Ja det är så jag resonerar också, antingen tycker man det är okej att döda och äta djur eller så gör man det inte. Förstår inte hur det kan vara mer ok att äta vissa djur. Som tex varför är det mer ok att döda och äta en höna än en gris?

Clariiz
0

#114; Eller hur!?
Om man kan äta gris, kan man väll lika gärna äta kanin? Är kaninen mer värd bara för att det är en kanin? Grisar är ju helt underbara djur <3 så varför ska det vara mer okej att döda en gris, ko eller kyckling?

Alla djur är väll lika mycket värda.

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

BlackTear
0

Palla halv vegetarian.. antinge är du eller inte xD

Clariiz
0

#116; Eller hur!
**A, hej jag heter Grillbritt och är halv vegetarian.
**Aha, okej. kul. är du som äter fisk, och kyckling men inte kött eller? Eller kött men inte gris, kycklig och inte fisk eller ägg.
eh, jag äter vilt, kebab och kyckling. Men inte fisk eller gris och ko och sånt.

Woho! Wei vilken bra idé! (not)
"Halv vegetarian" finns inte^^ Antingen är man det, eller så är man det inte.

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

emms
0

#117 grillbritt är det hetaste namnet ever ^^ förlåt för OT :P

Emma

Creation
0

Jag är helveg, har vart det hela livet(har iofs smakat kött typ 5ggr, men inte med vilje).

Tkr inte att man kan kalla sig någon slags veg öht om man äter nåt slags kött. ;/ Finns de som kallar sig helveg och inte äter nåt kött what so ever, förutom fisk, "men det räknas ju inte". O.o Har inte fiskar hjärta och hjärna precis som alla andra djur? Förstår mig inte på sånt folk som kallar sig helveg då :S

Som de flesta här tkr jag att man väljer sida: Veg lr ej.
It's that simple.

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Clariiz
0

#118; Jag vet x) Min syster tänkte tvinga mig till att döpa Lollipop till det förut :P.

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

[chriistina]
0

Fast egentligen, ni lider väl inte så mycket av vad folk kallar sig?
Iofs tycker jag halvvegetarian är ett lite annorlunda namn på det hela men ändå.
Men tex jag som äter fisk men inget annat kött. Ibland ska man förklara för tröga släktingar vad man äter och inte. Och då blir det lättast att bara säga att man är vegetraian för då fattar de att de ska ta bort köttet.
Jag tycker det kan vara okej att kallas sig vegetarian även om man äter ägg och mjölk.
Men jag fattar inte vad skillnaden på gris och kanin är? Vissa har ju grisar som husdjur. Och jag kan lova. de flesta kaniner har de bättre än grisarna!

Creation
0

#121 Det är väl klart att man kan kalla sig vegetarian om man äter ägg och mjölk? :S Det är ju veganer som står över allt animaliskt, inte vegetarianer. -.-'

[chriistina]
0

#122 Ja, så tycker också jag. Men alla här är inte av samma uppfattning. Så jag skrev bara min.

[Catteklina]
0

#121 Lider gör vi inte, men jag menar halv vegetarian finns ju ändå inte ^^ *envis* Men sen om man äter fisk, ägg, mjölk osv. man är ju vegetarian ändå? *Om jag inte minns helt fel*

Själv äter jag allt kött (mums) inkl. gris trots att det står en sådan rackare i vårat stall just nu som är en väldigt kär vän till mig. Så länge man inte känner djuret i fråga som ligger på matbordet…

Creation
0

#123 Irriterar mig på folk som jämt frågar mig: "Äter du mjölk och ägg då?" när jag säger att jag är vegetarian. -.-' Fast så irriterar jag mig ännu mer på de som frågar "Äter du fisk och skaldjur?" när jag sagt det. ;P Tkr att alla vegetarianer måste leva som mig! xD

#124 Tkr inte man är vegetarian om man äter fisk. ;/ Fiskar har väl hjärta och hjärna som alla andra varelser? Det finns de som kallar sig vegetarianer när de äter fisk, och det kanske är så att man får göra det, men jag anser inte att det är att vara "riktig" vegetarian. ;P

[Catteklina]
0

#125 Som sagt, inte min åsikt, bara vad jag läst och hört ^^

[chriistina]
0

#124 Sontur, jag som trodde ni plågades i massor :P
Nej, har inte heller hört halv vegetarian innan. Folk brukar iaf använda sonna där andra som ovo-lakto och allt va det är.

#125 Tror inte det är många vegetarianer som har riktigt samma syn. Man får nog helt enkelt lära sig med att om du säger att du är vegetarian så kommer ingen se det på samma sätt som dig.
Fast jag förklarar gärna det flera gånger om för folk som frågar. Kanske kan de se dte på mitt sett (A)

Creation
0

#127 Men så blir man ju väldigt irriterad när någon frågar "Vad är en vegetarian för något?" och inte fattar nada av vad jag berättar, och när den äntligen fattar ändå har glömt det dagen därpå ;P

Har faktiskt hänt mig en gång xD

Thumper-KG
0

Eftersom ni ändå diskuterar ords innebörd, så "dödar" man inte djur, man "avlivar" dem.
Avsevärd skillnad igentligen…

Ordpolisen Flört

kastanjen
0

Själv så bryr jag mig faktiskt inte om vad man kallar sig, folk får gärna kalla sig för "halva vegeterianer" om de vill. Jag var bara intresserad av att höra en motivation till varför man äter vissa djur och inte andra.

själv skulle jag egentligen vilja dra det så långt att jag tycker att om man äter kött så ska man egentligen kunna döda det själv för det man gör nör man köper sitt kött i affären är att man låter någon annan döda djuren åt en. Sen så har många mage att klaga på jägare och kan inte förstå hur man kan döda ett djur men det man gör när man köper sin korv i affären är att man låter någon annan göra skitgörat åt en. Men i grund och botten så är det den som köper köttet som har dödat djuret, om ingen köpte det skulle ingen slakta!

Själv är jag alltså inte vegeterian och tycker inte att det är fel att äta kött det jag tycker är konstigt är att man tycker att det är ok att äta vissa djur men inte vissa.

Bejb__
0

Jag äter inget kött- Och jag respekterar dom som äter kött.

Jag tror ju dt är få jägare som tycker om att döda djuren. Ingen jägare gillar väll att måsta döda och rensa ett djur ? Så jag tkr att ni som klagar på jägare, Tänk efter en gång till. Som #130 säger, Om ni nu tkr så illa om Jägare, Fixa köttet själv då.

Clariiz
0

#131; Nu är det ju dock så att att jaga räknas som en sport, precis som fiske. Det kan jag själv inte förstå.. Hur kan man räkna jakt och fiska som sport, precis som tex. fotboll? Det är helt sjukt. Då kan mördare bli en ny sport då^^
Tillbaka till ämnet, Jägare tycker om att jaga, annars skulle de inte göra det. De ser jakt som en helt vanligsport. Dom tycker det är roligt att smyga runt i skogen, och skjuta djuren, blir överlyckliga när de skjuter det där råddjuret de jagat i några timmar.
Det är för mig helt sinnessjukt, men det är sant!

#130; Håller med där!
Om vi ska gämföra, vi kan ta hästar tex. Det är ungefär som att man får någon som ryktar, mockar sadlar hästen, och du själv bara rider. Jag kan inte heller förstå hur det kan vara okej att äta vissa djur, men inte andra!

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

Lans
0

#0 kycklingsoffa ?

Själv skulle jag aldrig i mitt liv bli vegitarian. Kött och fisk som är så gott! Skulle ju inte kännas naturligt att sluta med sånt. Som om kaninerna skulle sluta käka grönsaker för att dom tyckte synd om dom liksom!    Djuren är iaf döda när man äter dom, sätter man ner en morot i marken fortsätter den växa. HUR HEMSKT ÄR INTE DET.

(kanin eller hare skulle jag dock aldrig äta. Isof hellre människokött….undra om de är gott ?)

Varför är det vissa djur ni äten och andra inte? Hur väljer ni dom? Äre vad som är gott lr?

http://lans.blogg.se

Målar och ritar porträtt på beställning.

Gör även armband och kaninselar.

Priser och info:

http://lans.blogg.se/tillsalu/

Mina auktioner på tradera:

http://www.tradera.com/finding.mvc/itemlisting?ftgnr=1175999

Issis
0

Men ååh, palla med denna tråden x_x Många är så naiva..

"Man kan inte vara halvt vegetarian" BLABLABLA… Specialisten har talat, eller? -.-

Jag är det, OK? Jag är och vill vara en halvt vegetarian. Även om ni stör er så mycket på det så varsågod, jag ka ju inte hindra er, om ni ändå inte har något bättre att göra än att bara sitta och sriva fördomar hela dagen. Om någon kan låsa tråden vore det bra…. Men äsch, ni måste inte göra det, för jag tänker ändå inte återvända till dena tråden ^^

Nilam
0

#131 Jägarna tycker om att jaga, inte själva dödandet, men de jagar ju inte om de inte tycker om det. Precis som att folk gillar att fiska. Samma sak. De tycker väl det är spännande och "kul". Jag känner två jägare, det är inte så att de jagar för att de måste. De vill jaga.

[Catteklina]
0

#132 Kanske lite till att ta i att jämföra en jägare med en mördare?

Min pappa jagar och inte ser jag honom som en mördare! För guds skull - Tänk på vad ni säger!
Så ni tycker att rådjur, viltsvin osv. ska föröka sig fritt hur som helst - Sjukdommar och viltolyckor sprids med farten som populationen av djuren blir allt större.

Nej, jag tycker inte att jägare gör något fel. Dom jagar för att hålla populationen av djuren nere, sen om dom tycker att det är kul eller inte att sitta och frysa i ett jakttorn flera timmar, det kan man vara två om. Var får ni det ifrån att dom springer runt och jagar rådjur? På så sätt tror jag inte att det blir mycket rådjur som blir skjutna, dom är lite snabbare, bättre hörsel än så. Vet inte hur alla jagar, men tror knappast att det går att smyga sig på ett rådjur i en skog :/
Min pappa brukar inte vara glad när han kommer hem efter ett jaktpass, stelfrusen - Varesig han får något eller inte. Får han något, ja, då blir det mat till oss och våra djur här hemma - Fel? Tycker jag inte - Djuren i det vilda har det 100 gånger bättre än dom grisar och kor som trängs i transporterna osv. Dom som bara är uppfödda för en sak - Mat.

Mvh,
Catarina

Issis
0

#136  Håller med dig.. Lite.

Nilam
0

#136 Vem jämförde med en mördare? Inte den du riktat till iaf, för jag inte se ordet mördare.. Jag tycker inte heller det är fel med jakt, men jag skulle aldrig kunna göra det själv. Jag är väldigt blödig och kan känna sorg om jag ser ett dött djur i det vilda. Alla stackars djur som blir påkörda och ligger där i diket/väggrenen.

Den dagen som det blir ont om rådjur/älg så hoppas jag att jägarna lägger ner sina vapen, för våra vilda rovdjur behöver dessa bytesdjur mer! Vi har våra kor och grisar, vi överlever.

Bejb__
0

Jägare skjuter t.ex älgar för ANDRA människors skull,  Om inte jägarna skulle skjutar dem, då skulle ju var och en gör dt. Så jah tkr dt är fel att anklaga dem, Visst finns dt väll dom som tkr dt är kul oxå, och dt är ju sjukt, Så skyll inte på ALLa jägare om ni nu ska skylla på dem.. För går ni hellre ut i skogen själv och gör dt ?`

kastanjen
0

Men min första fråga från början till alla halva vegeterianer (som man jätte gärna får vara för min skull) är varför man kan äta vissa djur och inte andra.

[Catteklina]
0

#138 "Det är helt sjukt. Då kan mördare bli en ny sport då^^" Då hon sa att jakt var en sport och hon liknar mördare med det, så kan man ta det på olika sätt - Eller hur? ^^ Så visst finns ordet med där, om man tittar ;)
Men jag har sagt min åsikt och tänker inte diskutera detta mer här, då det inte är detta tråden handlar om!

Nilam
0

#141 Aha, jag som tyckte jag läste så noga xD

[Catteklina]
0

#142 Såg inte iheller det nu när du påpekade det, fick läsa tre gånger innan jag hittade det ^^

Creation
0

#134 Alla har sin syn på saker ;) Jag tror inte man kan acceptera det om man inte är det själv. Jag är helt vegetarian och tkr att det låter lite fel att kalla sig "halvt vegetarian" och så finns det ju de som äter allt kött här som säger att det låter lite fel också :P Vi är bara lite pessimistiska vad gäller saker vi inte är/har upplevt själva.

psyko
0

Jag tycker inte heller om begreppet "halv vegeterian".
En jägare skjuter ihjäl en massa djur, dvs dödar det. Man säger inte mördar för det låter så fult, men jag tycker att det borde heta mörda.
Man skjuter alla rådjur för andra människors skull säger man. Kan inte vi människor visa lite respekt för djuren oxå? Om man kör på en massa djur om de blir för många -kör långsammare då! Stackars små människor som får sina jordgubbsrabatter uppätna…

kastanjen
0

det är märkligt men jag tror att jag har frågat tre gånger nu (orkar inte räkna efter) om varför man äter vissa djur och inte andra…. inte en enda som svarar mig… ändå är det en hel del som säger att de är halv vegeterianer..

aliciia
0

#146 alla har olika synpunkter.. men ja kan inte äta fisk.. jag tål dt inte.. eller jag är inte sllergisk.. eller hoppas att due fattar..

å jag vill hellst inte äta ngt djur.. men jag äter lite kyckling.. men jag är inte lycklig över dt ..

psyko
0

#146 Jag äter endast fisk eftersom jag måste för mina föräldrar. Men ska som sagt sluta med det så fort jag kan!
Det är lika orättvist för alla djur, oavsett art, att dödas för att sedan bli uppätna.

Bejb__
0

Ni som nu tkr jägare är "mördare" Vem ska då fixa köttet  till dem som inte är vegetarianer ? Då måste ju alla bli vegetarianer tillslut ? Eller tkr ni mer om djur som blir uppföddna till "mat" ?

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.