Blir så grymt irriterad!
Nästan alltid när man sitter och kollar på blocket så hittar man en annons där det står "Jätte stor fin kanin/marsvins bur" så när man klickar in på bilden kan det vara en bild på en jätte liten bur med ex måtten 95*45 lr t.o.m 75*45. Hur sjutton kan man påstå att det är en stor kanin bur?? dom är inte ens lagliga. Även en okunnig borde kunna se att en sådan liten bur inte är en "stor och fin kaninbur". jag blir så himla arg!
vet inte om det finns en sån här tråd. inte vad jag hittade iaf.

Eller hur. Jag fattar inte ens varför dom säljer sånna..
Håller med, grymt störande!
håller med. jag undviker att titta på burar..
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com
Håller med. Det finns massor med sånna annonser och jag säger som Clariiz, jag undviker också att titta på burar. jag blir bara upprörd
Det dumma är att burarna är inte svensktillverkade, och det är typ bara här i Sverige vi har lagar om minsta mått. Men vi borde inte köpa in burar som är olagliga tycker jag. Vi borde stoppa den handeln.
Håller med! Det är en sak att sälja en olagligt liten bur (även om det inte är bra), men att säga att den är stor är att gå över gränsen! Många okunniga köper kaniner som sen får för liten bur pga att det står "stor bur" i annonsen :(
Vi har dock själva för små burar, kan jag erkänna, men endast inneburar som används på natten ute på landet.. Kaninerna brukar för det mesta bara vilja mysa då. Annars är våra burar lagliga.
Va? Finns det faktiskt folk som tror att 95x45 lr 75x45 är en stor kanin-/marsvinsbur? >:O Det sistnämnda är ju t.o.m. minimalt för att vara en marsvinsbur, då minsta mått man får ha(enligt lag, vilket är superlitet) är typ 70x43! Jag skulle aldrig ha två marsvin(och man måste ha två) på en mindre yta än 100x50, det är absoluta minimum, anser jag. Till kaniner borde man ha mkt större!
Jag har en bur på 114x50 som jag anser är väldigt liten för marsvin >:/ Skulle aldrig ha den till en kanin.
Hur tänker folk egentligen?? 75x45… *fnys* nu är jag riktigt upprörd…!
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

mm man blir helt super arg när man ser det! blir så irriterad. får typ lust att skriva mejl till dom och fråga om dom är synskadade. nej men allvarligt hur kan man ens tänka tanken att sätta en kanin i en bur med måtten 75*45 ?? man måste ju se att kaninen knappt kan ta ett skutt frammåt!

håller med Malin!! det borde stoppas!
Ja precis! Vad är minimimåttet?
100x50 för dvärgkaniner va? :/ eller har jag fel?
Lagliga måttet(minimum-måttet) är fasligt litet dessutom

Det dumma är ju att även om man vill köpa en laglig bur så är det hemskt svårt att få tag i en med måtten 100x50x50cm som är minimi. Då är de i bästa fall 100x50x45cm… Har själv en sådan till min lilla hermelinkille, fast den står alltid öppen. Men tänk alla som är instängda i sin bur!
#13 Och det hjälper inte precis att en 120x60 bur kostar 800kr på nätet och typ tusen spänn i butik -.- Vår 114x50 bur har jag för mig kostade 700-800 spänn O.o J*vligt dyrt!
Kaniner borde få gå fritt och bara ha bur som sov-, vilo-, toa- och ätplats tycker jag. Tur att du låter din kanin vara utanför buren hela tiden! Jag står inte ut med folk som bara låter sina kaniner sitta i(små) burar och inte tar ut dem mer än när de ska kela med dem x( Usch!

#14 Lillkillen är lite av en fegis så han går bara på mattor, men ska få flytta ut till våren på balkongen och då blir det öppen bur dagtid. En stooor bur dessutom och stor balkong också.
Har en rexhona också helt utan bur, hon skuttar runt som hon vill i hela lägenheten och stortrivs!
Här i Uppsala kostar det 700-800kr för en 100x50x45cm bur…
Jag hade tur, för på Djurhobby här i uppsala så skiftar priserna något enormt från dag till dag och när jag var inne och skulle köpa så kostade buren på 120x60x68 bara 490 kr! Men senare när jag varit in så har den kostat t o m 690 kr.. Min kompis köpte den för 540 tror jag det va.. Exakt samma bur, så om ni håller stenkoll på butiken så kan ni bli en av dem som får hem en stor snygg bur för bara 500 kr;)

Nu får jag panik! var inne på blocket här om dagen och kollade efter en kaninbur lite. så stod de kanin/marsvinsbur så gick ja in så stod de inga mått lr nått så jag skickade ett mejl och frågade måtten på buren så fick jag svar idag att måtten på buren var 55x40x40. Jag får panik!! det är långt ifrån en laglig kaninbur!! blir så himla less. kunde inte hålla mig så skrev det till henne.. usch å fy på sådana små burar. borde inte ens få tillverkas!!
Det läskiga är att en del annonser med otroligt för små burar för att kallas kaninburar är företagsannonser, alltså djuraffärer som annonserar. Vet man inte om de lagliga måtten som privatperson tror man ju i alla fall att djuraffärerna ska veta det…Riktigt kasst!
#15 Ja här kostar det lika mycket 100x50x45cm bur, 120 burarna är betydligt mycket dyrare…
#18 Ganska relaterande: En gång såg jag på Youtube två marsvin som bodde i en bur i typ hamsterburstorlek!! :( Det är samma grej där som med en . Alldeles sjukt… :''(

Tänk på att inte alla är lika inolverade som vi i kaniner, och de vet inte om vad som gäller med burstorlek då särskillt djuraffärer är dåliga att informera, skicka ett trevligt mejl till säljarna och berätta lite om jordbruksverkets regler . :)

# 21 mm så sjukt dåligt.. :(
#22 Jag skällde inte på na. jag skrev om att det inte är en laglig bur för kaniner enligt jbv :P så jag skrev inget elakt till henne. =) men blir så less att folk får fel information och tror att alldeles för små burar är lagom till kaniner osv..
Wilmas bur är 125¤60¤60 ;)
/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !