Lös i magen
Hejhej! Var nyligen hos veterinären med min kanin. Det är såhär att min kanin inte äter hö, p.g.a. sne käke. Så jag har tidigare gett honom typ torrfoder blandningar, men nu har jag fått veta att de inte är bra! På sistone har han även blivit lös i magen & fått diarré
Diarrén har fastnat på pälsen och frätit på hans hud & gjort så att han tappat pälsen. Vi fick klippa bort pälsen runt rumpan och tvättar han nu varje dag och smörjer in med vaselin där huden är torr.
Men vad skulle jag kunna ge honom istället eftersom han inte kan äta hö? Veterinären föreslog morötter (vilket han inte äter, hur jag än försöker) och yoghurt.

Mina kaniner får Vanlig pellets på morgonen
Morötter som "mellanmål, ibland knäckebröd" Ibland får mina kaniner havregryn och flingor som godis.. Men inte ofta..
På kvällen så får dom sallad …. :P
KAN han alltså inte äta hö?:S

undar samma sak som #2 :/
Om han har problem att tugga höet, testa att klipp ner det i lite mindre bitar så han ändå får i sig det.
har samma problem, skalman har ju bettfel, och han äter inte heller hö, utan bara ligger i det. Och han får ibland "klumpar" i gumpen av bajs liksom. men det är inte för att han inte äter hö, utan för att när tänderna är för långa så kan han inte tvätte sig därnere och därmed blir det klumpar.
kanske det är samma med din kanin? att han har sne käke och därmed inte kan tvätta sig själv därnere? jag vet inte men det kan ju vara så!
Medarbetare på Hundar.ifokus
putt
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Får kaniner en klump i baken, är det för att de får för mycket kraftfoder(pellets) i förhållande till hö.
Blandningen bör vara 5-90-5, d.v.s.
5% kraftfoder.
90% hö
5% grönsaker.
Vitkål kan du försöka med, lite i taget, och aldrig mer än ett halvt blad/dag.

Om han inte kan äta hö, vilket normalt är huvudfödan för kaniner, så måset det finnas något slags ersättningsfoder. Ring och rådfråga någon annan vet., den du hade verkade inte så bra. Det ända höersättningsfodret jag vet om är Critical Care, pulver som man blandar med vatten. Består till största del av malet hö, finns att köpa på djursjukhus/kliniker men är rätt dyrt. Försök klippa höet till max cr 1 cm strån istället, man kanske kan "grovmixa" det?
kan man typ inte försöka göra nån sörja av typ hö och vatten? det kanske blir lättare att äta…
Emma
min kanin kan inte få i sig hö heller så jag köper nå sorts hökuber som jag maler ner så han får i sig jätrtelätt ^^

Har du provat ge han kallt kamomille te mot magen och även havre gryn det torkar upp? Det funkar på mina..