löwen eller dvv?
Har länge kollat runt på kaniner och blivit helt säker på att jag kommer att köpa en dvärgvädur. Men sen har jag kollat runt och hittat urgulliga löwen/lejonhuvade.. Har hört att löwen lättare får bettfel medans dvärgvädurare har större risk för öroninflammation efterssom de har hängande öron..
Så vad tycker ni? Självklart är det ju mitt beslut men tänkte om ni visste några för- och nackdelar med raserna..?
:)
Bettfel är ett vanligt fel på lejonhuvade, tyvärr.
Det där med att dvärgvädurar får lätt öroninfektioner tror jag inte stämmer så bra. Har inte hört talas om det. Men visst kan det förekomma.
/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin
Jag tror inte att det är så vanligt för dvv att få öroninflammation.. Men det med löwen vet jag ingenting om.
Har inte hört något av det där:P Jag har en lejonhuvad pojke, inga bettfel här iaf. Jag gillar stående öron, så jag tycker du ska ha ett lejon i så fall:P
Fast lejon har oftast mer temprament än dvv, men samtidigt så är min kompis dvv "vildare" än min hermelin! :P Så det handlar verkligen om individer. ;)

Jag har en dvv och hennes öron står upp och ner. (alltså ett står upp och ett står ner xD) Men vet tyvärr inga nackdelar med raserna.
#4 Då är det väl en blandras?
nej, har läst det någonstanns bara.. Att eftersom de har öronen ner så var det något med luftcirkulationene.. eh jag vet inte.. ;)
Det är ju lite synd med de lejonhuvade :(
jaa, när ett står upp och ett ligger så är det assött! :D Men uppåtstående öron är också supersöta!!
Blandis dvv/löwen är såå sött! När öronen ligger ner och de ändå har fluffig päls runt halsen.. naaw :)
Kan ni inte visa bilder på era och skriva temperament, och hur de är!? :) (a)
#7: Bild & beskrivning på bara löwen/lejonhuvad, eller även dvärgvädurar?
både och :) om just eran kanin! :P
jag föder upp Lejonhuvade o Teddy - Börjar med TeddyDvärgvärdur till sommaren oxå!
alla mina är helt underbara! supergoa kaniner som passar till både hoppning/avel o kel! alla som ser dom blir helt sålda o beundrar denna underbara kaninras!
jag har nu 10 vuxna avelskaniner o fött upp en del ungar! ingen av mina avelskaniner eller ungar har haft bettfel!
har en massa ungar på G nu! vill du så kika in på min hemsida maila om du vill ha info om kommande kull osv. vi berättar gärna mer om våra underbara vänner! :)
www.Royelseed.webb.se - Royelseed@hotmail.com
På bilden - vackra o unika Glory som snart ska bli mamma till sin första kull! båda hennes föräldrar är importerade från tyskland! :) Glory är Cream(viltgul)/Havanna
#9: Då kommer en presentation av min ena dvärgvädur. ^^
Hans namn är Bråkmakargatans Skalle-Per, men kallas bla för Pelle.
Brukar även ganska ofta kalla honom för lortPelle eller lortgris, av den enkla anledningen att han är en lortgris. =P
En av hans favoritsysselsättningar är att samla ihop allt smuts och sen sitta där.
Han är expert på att skita ner sig trots att buren är städad för ungefär 10 sekunder sedan!
Förutom hans lilla ovana är han en helt underbar liten herre.
Han älskar allt och alla, hans bästa kompis är en rottweiler. ^^
Matglad utav tusen är han och har ett speciellt sätt att hälsa på en.
När man närmar sig buren skuttar han fram och tillbaka, samtidigt som han brummar som en tok. ^^
Det är helt enkelt hans sätt att säga att han är glad att se en. =)
Helt enkelt en superlätt kille att ha & göra med.
Aldrig varit på dåligt humör, bitits eller liknande.
Min älsklingsgubbe är vad han är.
Denna herre ska bli pappa snart och det ser jag verkligen fram emot. ^^
Hoppas på att de ärver hans underbara temperament!

nnnaww, så söta!! :D

har precis lagt ut bilder på våra lejonhuvade dvv.
Det där med hängande öron kan jag förresten nämna att det gäller hundar:) Hundar så som cocker spaniel, basset osv som har långa, tunga, hängande öron, de får lätt öroninflammation för att det blir varmt och oventilerat. Då trivs bakterier och parasiter där.
Lite OT - men på djursjukvården så fick vi rensa öronen på en Old English Sheepdog för att det växt en massa hår i örona. Det va riktigt äckligt. Tänk er som gamla gubbar där det växer hår i örongångarna….. Blä! :P
#13: Lejonhuvade är ju kända för ett lugnt temperament ^^,
#0: Vi har artiklar om både dvärgvädurar och lejonhuvade, läs gärna dom.
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
Ska skriva lite om min egna dvv, Saga. :)
Saga, eller Olipa Kerran Tasha som hon eg. heter, är en fem månader gammal dvv-hona, som jag köpte i januari i år. Hon är verkligen urmysig ibland, äter gärna godis/mat från handen och gillar att vara i famnen och gosa - och så fort man skramlar med godisburken flyger hon ut ur buren och upp i ens famn :P
Ibland kan hon vara svår att fånga in när hon springer lös, men bara man skramlar med godisburken kommer hon som sagt =P
Sen är hon otroligt nyfiken också, allt ska undersökas! Skolböcker, teckningar och tidningar ska smakas på, mattor ska vändas och flyttas, pelletspåsen ska rivas sönder fastän skålen är full och bokhyllorna är utmärkta sov- och slappa-platser! ;)
Hon är full med bus och har mycket spring i bena, men kan även vara riktigt lugn o snäll.
Saga är en sån kanin som är lite blyg i början, men sedan kan komma hur bra som helst överens med de flesta. Katterna försöker hon bekanta sig med (men de är tyvärr lite rädda för henne ^^), de flesta med godis vågar hon sig fram till.. :P
Saga är en riktig sötnos, gottegris och busfia på en gång! ;D
Bifogar en bild tagen när hon lade sig ner för att vila efter en springtur i mitt rum :)
Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson
Besök gärna min blogg :)
Jag kan berätta lite om min dvärgvädur Saga också då :)
Hon är snart 2 år gammal, och har haft riiiiktiga humörsvängningar. När hon var liten så var hon jättegosig å lugn & sen när hon blev sex, sju månader så blev hon jättetjurig och en mkt bestämd liten dam. Hon har aldrig bitit mig eller nått, men attackerade när hon var i buren å så. Ett tag var det riktigt jobbigt men det var bara att stå ut och några månader senare hade det gått över som tur var :)
Nu är hon världens snällaste och mysigaste, förutom när hon är brunstig då ;)
Men ja, annars är hon riktigt busig, nyfiken, snäll och gosig :D
#18 Nä, alla säger att lejon är "galna", iaf i mina kretsar. Och alla jag träffat har ett ganska tjurigt temprament.

Jag har både lejon och teddy dvv och jag tycker att båda är super i temperamentet, lugna, fina och snälla. Sen har jag en liten vilding och han är teddy dvv men jag tror att det inte har så mycket med rasen att göra utan individen han är super snäll och go men väldigt pigg av sig skulle aldrig få för sig att bita någon men sitta still är det tråkigaste som finns. Om man ska jämföra så är min andra teddy dvv lugnare än min ena lejonhuvad så jag tror att det är stora individuella skildnader. Alla mina (4) kaniner är super goa och snälla!
Välj den som du tycker är finast utseende messigt skulle jag säga för båda är super trevliga raser! Jag har även haft vanliga dvärgvädurar innan och även de var super trevliga!
#21, jag har bara träffat trevliga lejon :) Du kanske haft otur ? (; Eller så har jag haft tur ^^
Lejonhuvad skulle jag valt ,) (såklart)
Har själv 3 stycken här hemma och dom är helt underbara. Lugna och gosiga samtdigit som de är nyfikna och pigga på nya saker! (:.
Sedan har jag två dvvkorsningar (ett öra upp å ett öra ner) som även dom är helt underbara. Dock är de inte så keliga och mysiga som Lejonen utan de gillar mer fart och fläkt och båda hatar att bli burna.
Sedan har jag startat uppfödaning utav Lejonhuvade (startade i November) och snart får jag min första kull (:. (vid påsk)
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com
kan fortfarande inte bestämma mig, men blandning är ju hur sött som hellst! Och alla era kaniner var supersööta! Hoppas jag hittar en söt till mig med, om ni inte redan tagit alla söta kaniner här i världen! ;)
Hehe, själv har jag ju uppfödning av lejon så jag vet vilken underbar ras det är :)
Sen å andra sidan så föder jag upp teddydvärgvädur också! Fast du kanske inte vill ha någon långhårig därgvädur, annars kanske det skulla kunna vara ett alternativ?
På bildern är min uuunderbara teddydvärgvädur myran, dessa kaniner har ett absolut underbart temperament ;) Det har även mina små lejon!
Sajtvärd för Australian Shepherd.ifokus!
Vill du veta mer om min små skönheter kan du gå in på min hemsida! Je t'aime´s Kaninuppfödning
Sajtvärd för Australian Shepherd.ifokus!
Hejhej!
Jag ska ev. prova Att ta en kull på min ena hona Jana (teddylöwen) och min tysk importerade hane Rex (Dvv)
tror dom kan bli riktigt söta (A) dom kommer bli mellan långhåriga! de kanske kan vara nåt??
På bilden är underbara Jana :D
#29 vilken häftig! Inte ofta man ser dvv rex! ;)
Det är precis som du säger, det låter som om det är din första kanin( rätta mig om jag har fel) då skulle jag köpa en dvv (dvärgvädur) Då de kräver mindre pälsvård och att köpa otoclean (en öronrengöring) är mycket billigare än att slipa tänder (under narkos). Jag har lejonhuvade kaniner och har 7 års erfarehet av kaniner och gnagare. 12 åring som skriver här!
Om någon sårar dig tar det 43 muskler för dig att göra en sårad grimas men bara 4 för att slå till den jäveln! Stå upp för dig själv och ta ingen skit;)
#31: Denna tråd är 16 år gammal (skrevs 2008) och trådstartaren har inte varit inloggad på fyra år.
Ett tips? är att alltid kolla när inläggen blivit skrivna (datum står under användarnamnet) för att se om tråden är aktuell.
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
Haha! Tack! X)
Om någon sårar dig tar det 43 muskler för dig att göra en sårad grimas men bara 4 för att slå till den jäveln! Stå upp för dig själv och ta ingen skit;)
#33 Löwen finns inte heller, utan är lejonhuvad kanin eller lejonhuvad dvärgvädur
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.