Målarfärg i utebur??
Hej!
Vi har precis byggt en fin och stor utebur. :)
Nu undrar jag bara… Kan man måla den invändigt eller är det farligt? på något vis för kaninerna? det känns bara som att att den blir mycket mer hållbar om den målas…? Behandlas måste den väl ändå göra? Tacksam för alla tips? och ideer!
Tessan.
Hört att vattenbaserat är praktiskt taget giftfri, men sen undrar jag i min tur hur bra det tål väder och vind?
Hmm…
Bra fråga… Men jag antar att det är bättre än att bara olja eller inte göra något alls?? Man vill ju att buren ska hålla ett tag nu när man lagt ner lite av sin själ i att snickra ihop den.
Det finns ju nu utomhusfärg som är vattenbaserad, innan fanns det bara med olja. Men den med vatten borde väl funka?

Vad har du tämkt måla för färg innuti?
Ljusgrått, eller har Du någon annan ide på färg?
Vitt tror vi ser smutsigt ut rätt snabbt, eller?
Vi vill i alla fall att det ska vara en ljus färg!
På utsidan blir den röd, precis som vårat hus.

Matolja skulle jag rekommendera vet en kompis som byggde kaninbur och använde matolja,helt enkelt supersnyggt o superbra
#6 Det låter inte som en vidare fuktspärr… Dessutom vill h*n ju ha färg, mycket finare:)

Linoljefärg, och kallasfalt i botten och 10 cm upp på väggen, 3 lager asfalt.
Tack!

#7funkar väldigt bra o ger en vacker nyans har själv testat o de e en snickare som gett rådet används bla till skärbräden av trä m.m av både proffs o amatörer

Inte "matolja" för den härsknar, men "parafinolja" är utmärkt till skärbrädor och dylikt innomhus.

Vet inte riktigt… Undrar bara; Har du ingen bild på den så man får se resultatet?
Alltid roligt med nya burar :)
Alldeles snart, dem står fortfarande uppe i garaget och min man ska måla sista vändan utvändigt, sen ska han börja måla invändigt. Lägger snart ut bilder på burarna, kan ju i alla fall visa hur de ser ut än så länge.
Färgerna blev i alla fall rött utanpå och ljusgrått inuti. Taket ska vara klätt med svart takpapp.
Vi valde att måla med en färg de rekomenderade på färgtema, givetvis giftfri! Vi tror dem kommer bli jättefina!

Ja just det såg just att i det första inlägget jag skrev stod det att han bara byggt en bur, men nu har han ju byggt en till så Stampe och Stampelina kommer ha likadana burar, bortsett från lite små detljer som skiljer sig eftersom Stampelina ska ha småttingar i sin bur så kommer tex hennes hylla vara lite större än hans och lite så eftersom de ska kunna sitta där flera av dem samtidigt…
Jag kommer lägga ut bilder av det färdiga resultatet sedan!

#11 jaja men olja e det i allafall så ja hade 50% rätt
Tack för alla tips?!
Nu är burarna i alla fall snart färdiga, min man ska måla en sista omgång bara runt om taken sedan ska takpappen på, och så ska nätet sättas på plats på undervåningarna, men sen så, då blir det bilder! Det tar lite tid, men som han säger: "Det är inte så noga, bara det blir perfekt" Eller som jag säger: "Den som väntar på nåt gott väntar alltid för länge!"