Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 736 ggr
Bejb__
0

Orolig !

Är orolig över Elvis, Han lixom vinglar med huvuder och rycker lixom till då o då, Är ungeför som en störning.Ska kontakta vetrinär så fort dom öppnar igen. om två dar. Vad kan det vara. Har sökt runt på olika "kanin sjukdomar" men hittar inget som stämmer överäns,

Han äter vanligt, Han dricker vanligt och lagom mycket, Men när han lägger sig slängder han sig ner, och då menar jag slänger.Han ligger med huvudet ner i golver på buren och ser almänt död ut. Man kan rör honom och klappa honom hur mkt som helst utan att han rör sig när han ligger där, Han andas normalt och har lixom väldigt normalt betende. Men när han sitter och t.ex äter eller bara sitter vinglar han jätte mycket med huvudet,Ingen av alla min 9 kaniner har någonsin varit så, inte någon av mina kompisars kaniner heller, Han har haft så ganska länge. Men har inte tagit det så alvarligt förren nu.

Vad kan detta vara `?

SotisG
0

Har du gett honom nån speciell mat som du inte gett förut till honom?

[Niike]
0

putt

Bejb__
0

Alltså han har fått lite blandmat när pelletsen är slut,men det var för ca en vecka sen han fick det första gången har han alltid varit såhär "vinglig" lixom,

[Stampelina]
0

Ring veterinären nu!

Bejb__
0

#4 det går inte, Vetrinären har stängt tills imorrn och det går inte att nå dem, Måste vänta tills imorrn, :(

Issis
0

Något liknande gjorde min kompis kanin Fänton… det låter inte bra. Hennes kanin hade fått en hjärnblödning och fick avlivas.

Jag hoppas verkligen att det inte är så med Elvis!

Kram Jenny 

Lycka till! 

Issis
0

Putt

[Stampelina]
0

Nej, så klart det finns veterinärer att fråga! Det kanske inte finns nån i närheten av där Du bor men jag vet att tex Bagarmossens regionsdjursjukhus i Stockholm håller ständigt öppet. Du borde i alla fall ringa och höra med dem vad det kan vara, kanske kan de hjälpa dig att hitta felet över telefon så Du kan lösa det själv, då slipper Du kanske tom åka in med honom!

Jag har letat upp numret till Bagarmossens Djursjukhus åt dig:

08 - 505 303 00.

Hoppas det inte är något allvarligt. Lycka till!

Frihetens
0

Vad har han färg? Är han möjligtvis vit rödögd?

Issis
0

#9 Vad spelar det då för roll? *nyfiken*

Em--ma
0

Han kanske har fått ngt i öran :S

hoppas det inte e nått alvarlig

Håller tummarna

/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

Bejb__
0

Jag bor väldigt långt ifrån alla vetrinärer, Närmaste är ca 5 mil härifrån.

#8 Tack, Jag ska ringa och höra- Bor över 60 mil därifrån, men ringa kan man alltid,

#9 Han är vit och röd ögd ja.

#11 Har rensat öronen, så det kan nog inte vara ngt där heller.

Tack<3 Nej hoppas det inte r ngt alvarligt med min lilla älskling !

Han är ju bara en liten kaninbebis än :(

Frihetens
0

Vit rödögda kaniner (och zoblar) har blekt pigment i sina ögon, och ser därför inte lika bra som andra kaniner. De gungar ofta med huvudet från sida till sida för att få bättre fokusering eller bedömma avståndet till något en bit bort.

Kaniner med andra färger kan också "Väva" som det kallas, men det är defintivt vanligare hos vit rödögd & zoblar.

Frihetens
0

Dessutom är vita kaniner i allmänhet mycket mer sårbara än andra kaniner. Vita blåögda t.e.x. drabbas lätt av epilepsi osv. har även läst att vita kaniner lättare blir döva/blinda än kaniner i andra färger.

Bejb__
0

Okej,Men jag ska väll ända ringa till vet och höra ?

Så det kan alltså vara så att Elivs kan vara blind ? Eller att han bara ser "dåligare" ?

Frihetens
0

#15 Ja, du kan ju ringa. Men själv tror jag att han väver, och det är inget farligt. Blind? Nej, han ser väl om han är ute och skuttar?

Emeliek
0

#13 aha det är däför Belzan ligger och gungar huvudet från sida till sida..

BlackTear
0

Tror också på samma sak som Matilda (frihetens) har själv en vit rödögd som sitter och "gungar" ibland.

Lans
0

Förhoppningsvis är det som Matilda säger. Min ena hane gör också så (zobel).

http://lans.blogg.se

Målar och ritar porträtt på beställning.

Gör även armband och kaninselar.

Priser och info:

http://lans.blogg.se/tillsalu/

Mina auktioner på tradera:

http://www.tradera.com/finding.mvc/itemlisting?ftgnr=1175999

Frihetens
0

Har du ringt veterinären och hört vad det kan vara? Det är ju alltid bra att vara på den säkra sidan.

Bejb__
0

Nej, dom som är nära oss öppnar inte förre i morrn. (dom ändrade till 26,håller på renoveras där) Har inte hunnit ringt ngt annat ställe, Han mår väldigt bra och hoppar och skuttar, Tror ni jag kan vänta tills i morrn när dom är klara vid renoveringen hos vetrinären närmast oss '? eller är det panik ?

Frihetens
0

#21 Det är upp till dig, men du behöver ju inte ringa och boka en tid, utan bara ringa och fråga.

Bejb__
0

Ska ringa idag (: Nej jag tror inte det var/är någon panik, Han mpr ju almänt bra, Vissar inga tecken allafall, Men är som sakt orolig över att han vinglar så mkt med huvudet. Om han nu ser dåligt så undrar jag:

När jag sitter med t.ex läxan eller gör ngt annant på mitt rum så sitter han nästan jämt och vinglar med huvudet och slänger sig ner. Men när han är lös och så är han precis som en "vanlig" kanin (jag vill ju inte säga att han är onormal,men OM)Alltså han erkar inte alls ha dålig synd, Han undersöker saker och vinglar inget alls med huvudet. Varför gör han bara så i buren ?

Keligast
0

Det hörs precis som Dumlé´! Han var så ett tag och vi åkte till veterinären, dom sa att allt var bra? (fast hans ögon rörde sig fram och tillbaks med när han fick sina anfall). Idag är han mycket bättre och jag har inte sett han fått nåt anfall sen jag bytte hans kaninblandning till kaninpellets, tror inte det är maten som har gjort han så men, vem vet? Men åk till veterinären och fråga :)

lauraa
0

#24 Det låter mer som epilepsi? Hon menar att han väver, allttså gungar från sida till sida. Jag har en vit rödögd som gör likadant!

Bejb__
0

Okej, Det är en väldigt liten chans att det är maten, har har ju samma mat som alla andra av mina kaniner, och dom mår ju toppen, dom har pellets, Och han har haft så här sen ja han föddes.

Keligast
0

#25 Vad är epilepsi?

Hatasallad
0

#27 Man krampar oerhört mycket, och den drabbade märker inget. Det är en sjukdom.

Bejb__
0

#28, Tror du att Elivs kan ha det ?

Em--ma
0

När jahg läser allt som bejd_ har skrivit så toror jag nog att han är en vävare;) Hästar är det otrlogt vanligt att dem väver ;)  på hästar är det smittande att alla börjar göra så när en börjar . Men dem gör bara så när dem har tråkigt .. Men hästar  och kaniner är iINTE ETT DUGG LIKA !

/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

Bejb__
0

Okej, Jo jag börjar faktiskt tro att dt är så, Men jag ska allafall ringa, Men dom öppnar ju aldrig, Det står att dom öppnar den 26 mars, och dt är de ju idag, men dom har inte öppnat. så imorrn måste dom ha öppnat-Annars ringer jag till ngt annat ställe.

Hatasallad
0

#29 Nej, jag tror det är som han "väver" som de andra har nämnt i tråden ^^

Bejb__
0

Okej, Tack för svar (:

Issis
0

Hur har det gått?

Bejb__
0

Har fortfarande inte fått kontakt med vet, har testar ringt men ingen värkar vara där, för det svara inte allafall- så i morrn gör jag sistar försöket att ringa till dem, Annars ringer jag till ngt annat ställe, Säger hur dt går i morrn (:

repekka94
0

Hur går det ? ^^

Bejb__
0

Har märkt att han har "lösbajs" nu oxå-.

Frihetens
0

#37 Det behöver inte hänga ihop med vävningen. Har du ringt veterinär?

MarHai
0

Veterinär! Nu!

/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin

Bejb__
0

Har försökt ett antal gånger, Jag fattar inte varför som inte svarar, Om ni gogglar på "djurdoktorn i strömsund" så kommer det fram,Kolla på hemsidan så står det att det skulle vara klart i går, men dom har inte öppnar idag..! :O

repekka94
0

Ring nån annan stans

[Stampelina]
0

Varför ringer Du inte på numret jag gav dig, för en rådgivning alltså! Du måste ju inte åka dit, bara be om råd. Slösa inte mer tid här på forumet, uppenbarligen kommer Du inte komma i kontakt med en veterinär här.

Vi är ju alla olika, men hade det varit jag som oroade mig för min kanin så skulle jag ringa veterinären för länge sen! Självklart finns det fler veterinärer än den du försöker ringa!

Kom igen nu!

Bejb__
0

Jag har ringt en veterinär i dag.Hon sa att jag skulle av-vakta några dagar, om han fortfarande hade lös bajs och vinglade med huvdet på Måndag skulle jag ringa igen, och kanske få en tid.