Mag och tandproblem
Vår lilla söta Löwenkanin är nu 4 år och har sedan länge haft problem med tänderna då han saknar tänder i nederkäken. Vi måste därför klippa hans övre tänder med jämna mellanrum
Ibland och speciellt mycket den senaste tiden har han också (som det verkar) problem med magen. Bajset (som verkar för mjukt och illaluktande) fastnar i pälsen (han har ganska lång päls) och det blir som en stor boll med bajsklet vi måste tvätta bort. Han och hans kompis springer lösa i stora tvättstugan och det blir väldigt smutsigt av bajset han drar runt….
För övrigt är han pigg, fin i pälsen och har god aptit. Har tillgång till fräscht hö hela tiden, äter pellets och får lite färsk mat varje dag i form av olika salladssorter, morötter mm. Ibland lite hårt bröd. Allt i småbitar för att han ska kunna äta.
Någon som har någon idé om vad det är och vad man kan göra? Vi har övervägt att operera bort tänderna men frågan är vad man gör åt magen?

Om ni inte får bort all bajs och så ska ni gå till veterinären, då rakar vetten bort päls och bajs :) Sen efter att allt bajs och smuts är borta ska du bada honom varje dag, då blir det lättare att sköta honom och han smutsar inte ner, bara så du vet, bajs fräter på huden efter ett tag..
Jag skulle inte säga att lösningen var att bada honom varje dag. Då går man och blundar för själva problemet och gör det allmänt jobbigt för sig själv. Lös avföring beror oftast på att kaninen har för fiberfattig kost, vad har du för växttrådhalt i ditt pellts? Vissa kaniner klarar helt enkelt inte ens av att äta pellets utan måste gå på hödiet hela deras liv. Som oss människor är kaninerna olika och vissa har självklart känsligare magar än andra.
Är sällan här så kontakt finns på http://tussilagons.blogg.se/ :)

#2 Visst men om man badar honom varje dag så slipper han att lida, det är mer så jag tänker.

Minska på pelletsen, och ge bara en liten bit av färsk grönsak morgon och kväll.

jag tror att det lösa bajset har med maten att göra. prova ge han bara hö och vatten, och kolla om det blir bättre!
#3 Fast han lider fortfarande lika mycket av att vara dålig i magen, det enda är att det inte skaver mellan benen :)
Är sällan här så kontakt finns på http://tussilagons.blogg.se/ :)