Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 640 ggr
liee
0

arg hona

Hej jag har en liten fråga, min syster köpte en hon kanin till sin dotter, den va jätte snäll och dottern va jätte duktig med kaninen även om hon är väldigt liten. Men en dag så vände allt hon la beslag på ett rum i huset och släppte inte in nån hon attackerar och fräser och bits. De satte ut henne i utebur och tänkte vänta ut tonårstrotsen (som vi trodde hon hade) men nu är hon 2 år och fortfarande lika ilsk, idag slutade det med att ja fick slänga in matskålen för hon attackerade hela tiden, finns det något å göra åt en sådan kanin? hon har vart sån i 2 år nu, och vi har försökt ta över lite av hennes revir och försökt hålla henne lite varje dag men inget hjälper!!! Någon som vet? ? ? OBS :avlivning är sista alternativet . . .

Casper
0

Hade också en sån kanin för många år sen och min övertygelse är att det är hormoner som spökar hos en sån hona. Hon har det säkert jättejobbigt! Kastrera och se om det hjälper!

[Niike]
0

Vad jobbigt att det blivit så.. =/ Verkar vara en väldigt revirbeskyddande hona, och det är väldigt tråkigt att ha, kan jag säga som sitter i ungefär samma sists.

kyrkeliden
0

Är inte alls ovanligt att en honor har lite humör. De flesta är madamer med mycket bestämd vilja, och buren…ja gud nåde den som rör den…

De honor jag har haft som har varit sådana har blivit som änglar igen efter att de fått en kull. Sen kan det gå ett år och honan kan bli lite grinig igen, ofta för att hon är brunstig.
Kastrering är ju ett alternativ då honan är så pass gammal att ta första kullen nog inte är så bra. Men även operationer medför risk, det ska man vara medveten om.

//Sandra Magnusson, Kyrkeliden's Hoppkaniner
sajtvärd på kaninhoppning iFokus

galaxens
0

Jag har exakt samma problem med min Titti.
När hon var liten var hon så snäll och go. Men nu kan jag knappt ta ut henne ur buren eller något. Det känns som det bara blir värre och värre Gråter
Jag vet inte vad jag ska göra. Men jag skulle i alla fall absolut inte avliva henne.. Tycker inte ni ska göra det häller..
Men kanske ni kan kastrera henne? Men det finns ju en risk med det..

Frihetens
0

#3 Varför tar man en kull på en hona med sånt beteende? Inte konstigt att det är många kaninhonor som är aggresiva & revirskyddande om alla avlar vidare på det beteendet.

Casper
0

Risk med kastrering? Ja, det finns en risk att hon inte klarar operationen!
Risk utan kastrering? Kaninen blir avlivad för sitt dåliga humör…
Summa summarum?

kyrkeliden
0

#5 En hona i den åldern behöver inta vara arg av sin natur. Som det skirvs så har honan varit hur trevlig som helst. Anledningen till att hon sedan blivit sur beror med största sannolikhet på att hon är brunstig som tusan.
En hona kan ibland behöva lite humör, inte främst i det vilda där hon ska våga försvara sitt revir & sina ungar.

Mina honor har alltid varit hur snälla som helst när de fått sina uungar, då går det å klappa, pussa och kela med dem igen. anledningen att hormonerna lagt sig.

Man får försöka se skillnad på en aggressiv hona och en hona som är sur pga brunstighet.

Sen är det upp till var och en om de vill avla på en sådan hona, jag har inga problem med det.

//Sandra Magnusson, Kyrkeliden's Hoppkaniner
sajtvärd på kaninhoppning iFokus

liee
0

tack för ditt svar vi har inte haft en tanke på att det kan vara därför, vi vill inte avla på henne, då vi inte kan nått om det och har ingen tid att ta hand om ungar, lite oxå för beteendet. . . blir nog kastrering, men skräcken är att hon dör på operations bordet, då kaninens ägare är 6 år och redan mist många i sin närhet. . .

Tina-A
0

Riskerna med kastrering är så pass små att jag inte skulle oroa mig!

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Fnyan
0

Har 6åringen mist så många? :O stackarn, själv miste jag igår min hund som jag haft sen jag var 4år å nu är jag snart 12 :´(

Lycka Till Med Honan, Jag Hade Nog Kastrerat ''/

liee
0

#10 Usch va hemskt, en tuff tid för dej nu då. . . hoppas de går bra. . . ja vi sattsar på kastrering nu, ska bara få tag i den lille parveln å få in henne till veterinären. . . önska mej lycka till =) få ha handskar som de har till hökar =)

Moonstrike
0

Lycka till! =)

Min hona, Rufsan är också lite aggressiv, fast bara ibland (främst när man ska fånga in henne från hagen). Förut var hon värre men det har "försvunnit" med åldern. Hon är snart 7 år. Men jag har inga problem med att handskas med henne eftersom jag "känner" henne och lärt mig hennes taktik. Värre blev det för min bror som skulle fånga in henne när jag var på ridläger. Han började blöda så att säga^^
Som tur är skyddar inte min hona sin bur iaf :) Fast hon är väldigt beroede av att jag kommer med mat åt henne, så det skulle ju inte funka så bra..

jajjen
0

Hur vet man skillnaden mellan en aggresiv hona ock en brunstig hona?

Hatasallad
0

#13 Brunst varar inte så länge. Är kaninen aggressiv hela tiden så skulle jag inte säga att den brunstar, utan det måste vara något på tok!