Ursäkta?
Med tanke på att du inte framför några argument så kan jag inte låta bli att fråga om du är seriös? För om du är seriös .. LOL xD

Nu drass en sån här diskussion upp igen.. Men seriöst, vem orkar?

#2: Det är kul att disskutera ^^
Om du ska anklaga alla med bur till kaniner för djurplågeri så får nu nog förklara dig! Vad är det som du tycker är djurplågeri?!
Är det just kaniner eller husdjur öht?!
- Mvh Emma

#3 Vi har redan diskuterat detta. Och säkert flera gånger..

#5: visst, men hon kanske har andra argument än vad tidigare människor sagt?

#6 Bara att vänta o se! Men jag tror att denna diskussion kommer låta som alla andra under samma ämne. Men då har man väll nått spännande att se fram emot..

#7: Tror jag med ^^ Men somsagt, lite korkat att hon inte skriver sina argument i inlägget..
Troligen spårar denna disskution ur också, spår jag (: xD
Skriv gärna dina argument!
Om du säger att det borde förbjudas så säger jag:
Människor i hus borde förbjudas. Männikskoplågeri!
Hästar i boxar borde förbjudas.
Kor i stall borde förbjudas.
Bi i bikupor borde förbjudas.
Kvalster i sängar borde förbjudas.
Allt detta låter lika dumt som ditt löjliga inlägg med att kaniner i bur borde förbjudas.
Människor som du borde förbjudas.
(djurrättsaktivister tänker så)
/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin
#8; "Spådam madam Emmy" 
Får vi några argument?
Eller ska vi alla släppa ut våra kaniner i friheten och hoppas på att vi inte får inavel, överkörda, uppätna, ihjälfrusna och svultna små kaniner? Vad säger ni folk?
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

#11: Håller med!
Var på en hoppuppvisning vid Kungsträdgården i sthlm förut, och flera gånger försökte massa människor släppa ut mina kaniner ur transportburarna >.< Så jävla korkat.
#13 Vah? Men hallåå, det är ju dina kaniner :S Sedan när får folk röra vid andras kaniner utan tillåtelse? -.-

#14: Jag vet. Dem varnade visserligen om det innan, men det var seriöst HELA TIDEN. Fan vad sur jag blev, ni kan ju gissa att jag dampade loss på varenda som ens försökte.. xD
#15 HAHAH x'D Jag fantiserar om hur det ser ut… Du är röd i ansiktet och ur öronen kommer det rök, du hoppar upp och ner och skriker för full hals, medans alla andra gömmer sig xD

#16: Haha ;)
/ Cissi, medarbetare på Kanin
www.frihetenskaniner.se

#16: AHAHAHHAA Typ så xD
Heh xD

Att man ens orkar alltså .. Blir trött bara av tanken på denna diskussion.

#20 Precis så tänker jag, som jag skrev i början.
Det e lite komisk att människan kommer in och skriver detta och sen inte skriver ngt mer. Allt sonthär leder ändå till samma ställe…
Den människan (eller är det en människa förresten… skojja :P)(?)
vill bara provocera oss "/
men gud :S flytta ut ur ditt hus då, d e människoplågeri att bo i hus :S
#24 Menar du meij? :o Isf, den texten jag skrev, det skulle ju bara låta dumt för att jämföra…
#25 Jag antar att hon menar till trådskaparen. :)

Verkar inte som hon vill svara eftersom hon har kollat i tråden, eller så håller hon på att skriva nu.
#26 Hehe, joo, det får man ju hoppas ^^

Undrar om hon tkr att det är djurplågeri med reptiler i bur också, eller giftormar typ.

Eller hästar/kor/grisar i box/spilta, hamstrar i bur, marsvin i bur, möss/råttor i burar osv.
När ska detta eviga tjat ta slut!? Vart ska vi ha våra kaniner?
#30 Jo håller med dig… Asså mina förslag då med kvalster i sängar var ju bara jämförning.
Någon kan väl låsa denna tråd?
Det jag inte förstår är varför det blir en lång diskussion redan nu, när folk säger att dom är trötta på att diskutera detta ämne? Hon har ju inte ens kommit med ett argument, om det då är så tröttsamt, varför inte då vänta tills hon skriver något mer, o gör hon inte det, så är det väl ingenting att ta upp? ^^

#33 Tror du seriöst att människan kommer skriva något vettigt överhuvudtaget? ^^ Det lär ju knappast bli någon diskussion eftersom vi alla är för att ha kaniner i burar.
#25 nejnej gud inte dej x') menar trådskaparen XD
#32 Finns ingen anledning att låsa den, sålänge det inte blir tjafs eller att trådskaparen själv ber om det :)
#35 Okej, vad tur x) Trodde nu att du typ var lack på mig o.O
#36 Okej :)
#34, jag har inte sagt att hon kommer skriva något vettigt. Jag undrar bara varför alla skriver massa, o samtidigt säger att det är tröttsamt med dessa diskussioner, när det inte ens är någon diskussion än, det är ju ni, som är emot detta ämne som skapat diskussionen^^

Linda har en poäng ^^

#0: Nja, det är ändå bättre än en bur i en kanin…

#0 nej, vi kan ju alltid släppa ut alla kaninerna, så de förökar sig, det blir inavel och alla blir sjuka, då mår de ju mkt bättre.
#10 Du kan inte jämföra sådär. Människan kan gå ut ur huset om h*n har lust, men det kan inte en kanin som sitter i en bur göra.
Djur i bur är djurplågeri. Men att använda buren endast som ett hem för djuret där det äter och sover är inte djurplågeri. Att låta djuret komma ut ur buren om dagarna, ha saker i buren så att den blir sysselsatt, göra aktiviteter med djuret osv.
Hatar djuraffärer, bara för att ta ett exempel, där djuren sitter inne i sina burar dag ut och dag in. Skulle du vilja bo i ditt rum 24 timmar om dygnet?
#42;Människor är människor och djur är ju djur!
Med vänlig hälsning,
Jenny
#43 Ja?

#42: Där håller jag med, det är djurplågeri att ha djuret instängd i buren dygnet runt, men det är inga som helst problem om den får komma ut dagligen, vilket den bör få göra.

#43 Människor är också djur! Inte för att vi förtjänar att kallas djur, vi är mycket elakare, girigare…. ja sämre på de flesta sätt!

#42 #45 Håller med.
Det är ju klart att det är bättre att ha kaniner lösa utan bur, men har man mer än en kanin så kan det ju bli lite svårt. Att ha en kanin instängd 24h/dygn i en bur är plågeri. Jag skulle iaf inte vilja vara inlåst i mitt rum hela dagarna.
Målar och ritar porträtt på beställning.
Gör även armband och kaninselar.
Priser och info:
http://lans.blogg.se/tillsalu/
Mina auktioner på tradera:
http://www.tradera.com/finding.mvc/itemlisting?ftgnr=1175999
Är det djurplågeri att ha en kanin i bur så är det djurplågeri att ha den lös i huset också för det är inte naturligt för den från början. Det är ju så himla dumt när folk kommer med såna här påståenden! Jag blir galen! Från början var ALLA djur fria… men människan började tämja dem och sätta dem i bur. Släpper du ut din kanin i det fria skulle den inte klara sig särskilt länge (Tro mig, jag vet. min farmor släppte ut min lillebrors kanin och den lever inte längre) våra kaniner är vana att få mat och vatten serverat, de är vana vid att bli omhändertagna och de är defenitivt inte vana att behöva fly och gömma sig från rovdjur!
Jag håller med om att om man har en kanin i en bur så ska den ha saker att sysselsätta sig med och få komma ut dagligen, den ska dessutom ha en stor och rymlig bur, annars är det djurplågeri!
#43 Människor är också djur.
#46 håller med dig!
#0 Släpp ut dina kaniner i det fria om du vill men förvänta dig inte att få ha kvar dem så länge till.
Seeing isn't believing, believing is seeing.
/Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus
#48 Håller med dig fullt ut. Bra skrivet!
Det kanske inte är djurplågeri, men det är betydligt sämre för kaninen att släppas ut i det fria där den inte kommer överleva speciellt länge!

#10: fiskar i akvarium borde förbjudas.
#50 Varför säger du det till mig? xP Jo, jag håller faktiskt med… Jag har själv ett akvarium. Men om jag skulle släppa ut alla mina fiskar så skulle de dö av köld. Fiskarna är födda i akvarium och trivs faktiskt där :) Sen så har vi ett rätt så stort akvarium till mina fyra fiskar! :)
#40 hahahahahah xD

tänk på att dom e vana att va i bur ;)
#53;Håller med dej!
Med vänlig hälsning,
Jenny

DJURPLÅGERI!?!
Jag tycker att det nästan skulle vara mera djurplågeri att ha en utekanin utanför buren. Det skulle te.x kunna komma en hund, då skulle kaninen bli jätteskrämd! Eller om det skulle komma en bil, en katt eller nåt annat djur.
En inne kanin vet jag inte om heller skulle trivas så bra utanför buren…

#0 Om du nu tycker att det är djurplågeri, så förklara gärna varför du tkr det! :@
#56 Jag antar att hon tycker att de blir instängda och inte får leva som vanliga harar eller så.. Men det författaren till denna tråden ligger så fel som man kan x)
#48 Om du fick välja att bo i en av dessa hela ditt liv, vad skulle du välja;
a) Bo i ett litet avlångt rum där du kan gå 10 steg framåt och 4 steg åt sidan.
b) Bo en 2 våningsvilla med väggar och möbler där man kan få utlopp för sin energi

Och om du väljer #a, så betänk vad som kommer med i det valet:
Du måste skaffa en massa pengar först för att kunna köpa villan, sen måste du ha ett välbetalt jobb för att kunna behålla den. Du måste också ha råd med underhållet, uppvärmningen och vanlig sköttsel. Du måste också ha en bil som matchar villan, så dina barn slipper skämmas för dig.
Sen den tid du ÄR i villan, är 66% sovande och då spelar det ingen roll var du är…

# 48
Våran ena kanin lever i det fria från vår-höst.. fast det är för att han lyckas rymma från ute buren. han bosatte sig i ladugårn med hönsen. där det finns halm, hö, vatten.. så vi började lägga dit kaninmat åså. så fick han bo ute hela sommaren. så fångade vi han ibland och kelade med han sen fick han gå lös igen. han håller sig kring huset, ladugårn och hönsen :P även hunden följer han efter ute ibland. han har klarat sig utomordentligt två år ute (fast vi har tagit in han på vintrarna. nu tex är han inne i en bur) så att dom dör ute är inte helt säkert inte med Orre iaf. Vi bor iof ute på landet. en granne har vi. sen är det bara åkrar runt. och byvägen är lång innan man kommer till en liten väg. så de enda bilar som kör till vår gård är familjen. Å hunden jagar inte kaninen. hon bryr sig inte de minsta om honom.. men skulle jag bo nära en stor väg och ha många grannar med hund/katt osv skulle jag aldrig låta han vara fri. men som jag ser det nu går det bra och han stormtrivs. en varm vårdag hittar man Orre ligga i närheten av hönsen som går och pickar på gräset. det är faktist rätt härligt! Tror han längtar tills värmen kommer!

å jag säger inte att jag tycker det är djurplågeri att ha djur i bur.. det var inte det jag menade med inlägget.. utan att dom kan klara sig lösa.
Har man kanin lr marsvin, lr vilket djur man nu har, i en tillräckligt stor bur och låter de springa löst och få motionera åså tillräckligt så tycker jag inte det är fel att ha djur i bur. men har man en kanin i en jätte liten bur och bara låter den sitta där hela sitt liv så tycker jag att det är plågeri!
#61 KAN kan dom, men vågar man ta chansen? Här t ex, har vi också en supersnäll hund, och det är bara familjen som kör på våran lilla väg. Men, det finns t ex rävar & ormvråkar här…

#60: Problemet när kaninen lever lös är att ni omöjligt kan ha koll på den hela tiden. Tänk om den blir sjuk och går och gömmer sig någonstans? Eller blir skrämd av något och flyr och blir tagen av en räv?

Kan tillägga att flera av mina kaniner kan gå lösa, och dem sticker inte. Och ingen av mina kaniner har lämnat tomten "självmant" utan dem håller sig alltid ca 10 meter ifrån sina burar.
#58 Jag håller med #59! Självklart skulle man vilja bo i en stor, lyxig villa där man kan göra vad man vill men samtidigt är det myyyycket jobb som kommer med på köpet. Så om du ser det från kaninens synvinkel. Tror du att en kanin som är född och uppväxt i bur och van att kunna få mat och vatten precis när den vill, är van att få komma ut och kela, är van att alltid ha det varmt och tryggt skulle uppskatta att bli utkastad i skogen, eller på tomten, eller på gatan? Då måste den själv skaffa mat (och det finns inte alltid mat tillgänglig) den måste själv leta reda på någonstans att skaffa vatten (som inte heller alltid är tillgängligt) den måste vara på sin vakt och fly från fienden, den måste hitta någonstans att sova.
En del kaniner trivs säkert i det vilda och jag är säker på att ALLA kaniner vill komma ut och springa av sig på en jättestor gräsmatta någon gång men det är ju bara att inse att de flesta kaniner som är vana att leva i bur skulle inte ha en chans i det vilda. Jag har t.ex. en kanin (som numera bor hos min kompis, Calico här på ifokus) hon skulle ALDRIG klara sig i det vilda, för det första är hon väldigt fin av sig och HATAR att vara ute om det är blött eller lerigt, hon vill ha sin mat fint uppdelad och i en ren skål annars vill hon inte äta, hennes vatten måste vara ljummet och hon skulle ALDRIG kunna fly från en räv eller liknande eftersom hon knappt reagerar om någon kommer mot henne. Hon skulle klara sig max två dagar ute och jag är ganska säker på att det gäller de flesta inne-kaninerna.
Sen håller jag med #63 hur ska du kunna veta att kaninen är frisk om den lever fritt, det finns inte en chans att du kan hålla koll på den hela tiden.
Jag är ganska säker på att ingen kanin som lever i bur och får komma ut regelbunde toch motionera, pysslas om och leka mår dåligt av att sitta i bur. För dem är buren en trygghet där de gömmer sig om de är rädda så de trivs nog ganska bra.
Däremot ÄR det djurplågeri om de bara sitter i sina små burar och aldrig får komma ut!

#63 & #65
för att jag endå håller på med han typ varje dag och gör jag inte det så gör pojkvännens lillebror det. (det är hans kanin) vi ser han ju varje dag då borde det ju märkas om han inte mår bra? sen tykr jag det är synd om honom nu när han får vara inne för han mår inte bra.. han lixom trivs inte i sin bur. han vet att det finns något bättre. lr nåt. inte vet jag. men men. mina egna kaniner skulle jag inte släppa ut helt lösa. dom vet jag inte om dom skulle klara sig. men jag kan heller inte besämma över lillebrors kanin. men enligt mig trivs iaf orre bättre ute där han kan göra som han vill.. finns ju massa gömställen i ladugårn å hans utebur åsv.

- vet att det står så "fångade vi honom ibland".. det är fel. vi kollar till honom varje dag. hade tydligen skrivit fel.. såg de nyss..
Så tänkte några jag vet oxå. Det slutade med att kaninerna rymde eller blev överkörda, svalt ihjäl eller uppätna. De brydde sig inte om dem heller.

Men seriöst. Ni tror att ni är djuvänner som håller djur i bur???
Tror ni på allvar att era kaniner mår bra av att sitta inlåsta på liten yta? Skulle ni själv vilja leva under samma omständigheter?
Ni tror att ni är så djuvänliga? Men vad tänker ni med?
Djur behöver vara fria inte sitta inlåsta och tas ut och duttas med då och då, de behöver springa, hoppa och leva sitt liv som som de är skapta för.
Djurvänner låser inte in djur.

Det är djurplågeri att släppa ut tama djur! De lär ju inte klara sig så länge i det vilda som sina vilda släktingar.
#69;Men hur länge tror du mina kaniner skulle leva om jag släppte lös dem nu? Knappast en 2 veckor!! Kaniner(dom flesta) mår bra att sitta i sina burar,dom är vana och dessutom är tamkaniner!
Med vänlig hälsning,
Jenny
#69; Så du tycker vi ska släppa ut alla vår djur och hoppas på att de överlever? Kaniner är inte Harar! Kaniner är kaniner och dom klarar sig inte ute för de vet inte hur de ska ta hand om sig själva! De kan inte hitta mat, de vet inte att de ska gräva djupa hålor som skyddar dem från kyla och faror.
Tror du djuren mår bättre av att springa/flyga/simma runt lösa? NEJ! De vet inte hur man tar hand om sig! Dom har ingen aning om hur de ska överleva kylan, ingen aning om hur de ska hitta mat, och även om de lär sig är det försent!
Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

Vi skrattade gott åt jämförelsen burar och lägenheter-det visar på ytterst låg intelligens.
Hm ska kanske förklara, lägenheter är större än burar och människan kan VÄLJA ATT GÅ UT UR SITT HEM och vandra, springa, umgås osv DET KAN INTE EN KANIN I BUR (men det verkar vara svårt att förstå för en del här)

#69 stäng av strömmen och ta bort allt som har bekvämlighet betyder. Så ska vi se hur länge du överlever 

#69 Nehe, SÅ du har släppt ut dina kaniner i vilda världen?
Du kanske inte är ute med dom lika mycket som vissa andra?
Du har ingen rätt att säga så, du vet inte hur mycket andra är ute med sina kaniner? Har du sett vissa som har ENORMA buurar? Skulle jag släppa ut mina kaniner skulle dom försvinna direkt! Tror du helt seriöst att dom skulle må bra utav det?
Hur länge tror du dom skulle överleva?
Men visst släpp du ut dina kaniner så ska vi se hur jäkla länge dom överlever? Du kan inte dömma andra när du inte vet sanningen… Du har ingeeeeeen aning om hur mycket jag är ute med mina kaniner? ELLER?
**Sry för utbrottet** - Men tror du verkligen att dom skulle må Något bättre utav att bli släppta i det fria? Dom är ju TAMKANINER! Tamkaniner är inte samma sak som vildkaniner.. Dom vet inte hur dom ska göra för att få mat i vilda världen. dom är ju vana vid att maten kommer serverad dygnetrunt? Skulle våran hund springa efter dom skulle dom få panik och hur ska dom då överleva skogen? Vägarna?
Mammas kompis hade en kanin som Räven tog! Han är nog inte mätt på kaniner änn? Tänk dej för lite…
#74;Bra sagt!
Med vänlig hälsning,
Jenny
Det beror väl på hur stor buren är och hur ofta kaninen tas ut ur den, om man kan ha de i bur? :/ Sj hade vi våra kaniner antingen fritt på nån våning eller i en 6kvm utebur och det fungerade utmärkt för oss. Men kanske inte alla har den möjligheten. Att få kaniner rumsrena är tydligen ganska svårt :/ Våra kaniner var dock självlärda ^^
Jag tycker att det är riktigt bra att ha kaniner fritt jämt(inomhus, annars överlever de inte) och skulle aldrig kunna tänka mig att ha framtida kaniner i bur, men andra får göra som de vill. Att ha kaninen fritt hela tiden fungerade för oss, men för andra kanske inte det går på samma sätt :/ Så länge buren är riktigt stor och/eller kaninerna tas ut väldigt ofta, så kan det väl vara tillåtet.
Dock kan jag tillägga att kaninen som fick springa fritt(inomhus) hela tiden var mkt gladare, aktiv och "utåtriktad" än de två tidigare som fick vara i 4-6kvm burar och togs ut nån gång per dag. Och så var det mycket mysigare att ha en liten nin runt sig hela tiden ^^ Hon var verkligen som en hund! Fast hennes beteende kan ju iofs ha berott på medfödd personlighet ;) Jag vet inte.
Så länge kaninen är lycklig så kan den få vara i stor bur och/eller tas ut ofta, som sagt. :)
Att släppa ut uppfödda kaniner i det vilda verkar däremot lite galet… jag tror inte de skulle överleva, eftersom de hållts som husdjur så många generationer.
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
Och en sak till..
En av mina kaniner blev skrämd när vi var ute på gräsmattan, hon var då lös. Grannens två stora hundar kom springande och skällde. Stackarn blev livrädd och sprang i full panik. Hon var borta i 3 dagar. Det var nog det hemskaste jag varit med om! När hon sedan kom hem var hon livrädd, jag lyckades fånga in henne. Och hur hon såg ut. Hon hade blivit mycket smalare, ögonen var svunnla och fulla av fästingar (försök att ta skydd från solen, genom att gömma sig i högt gräs?), hon var extremt törstig och drack en halv (stor) vattenflaska på bara 5-7 min.
Hon blev bra igen, men hade hon varit ute några dagar till kanske hon inte levt alls.
Hon är helt återställd, men har en extrem skräck för hundar, till och med den hund som var hennes bästa kompis förut.
Detta var på sommaren.
Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

Visst om kanierna sitter helt aktivitetslösa i en MINIbur dygnet runt kan jag hålla med dej. Men om du kollar in min bur så tycker jag inte deyt är ngt större fel? Desutom går dom i hagen någon timme om dagen OCH springer lösa i trädgården och 3-4 gng i veckan får dom såringa ute på ängar oc i skogen!
SÅ KOM INTE HÄR OCH SÄG TILL MEJ ATT JAG ÄR DJURPLÅGARE OCH INTE BRYR MEJ OM MINA DJUR FÖR ATT JAG HAR DOM I BUR!!! DOM MÅR JU FÖR *** BÄST UTAV DET!
Förlåt för att jag blir helt jäkla galen men asså, Dom skulle inte överleva ensamma i fria världen!?
#73;Kaniner är MYCKET MINDRE ÄN OSS!!! Dessutom så är dom vana! Mina kaniner (dom flesta) bor ute,i ´sina burar och får frisk luft och klarar sej! En kanin kan inte tänka sej något bättre än det dom får! #75;Också bra sagt!
Med vänlig hälsning,
Jenny

#69 Seriösa kaninägare som bryr sig om sina djur har dom ute ur buren några timmar varje dag, så dom får springa av sig och sen äter och sover dom i sin bur. Min ena kanin rymde en gång i 2 veckor och när hon kom tillbaka var hon mager och hade jättetovig och smutsig päls, hon hade nog inte överlevt länge till. Varför? Jo, för hon var van vid att bo i bur och få mat, hö och vatten serverat och hon hade någonstans att bo. Vi, deras ägare tar hand om dom och ger dom mat och ser till att dom överlever, för utan oss överlever dom inte. Visst, Vildkaniner klarar sig oftast bra, men dom har aldrig varit vana vid att någon passar upp på dom hela tiden

#73 Så du har alltså släppt ut dina kaniner i det fria? SVARA

Jag kan inte se att mina kaniner plågas… Fast de bor i bur

JAG skrattar gott åt det du skriver Stellina, eftersom du inte verkar kunna ett skvatt om kaniner :)
1. Dagens tamkaniner klarar sig inte ute i det fria, speciellt inte då de är vana att bli serverade mat, vatten o.s.v. Själv skulle jag tippa på att det första en tamkanin skulle göra då den släpptes ut var att äta sig ihjäl på gräs.
Utekaniner skulle kunna överleva ett tag om man släppte ut dem på sommaren och om de vore vana vid gräset, men jag tror inte att de skulle klara sig särskillt länge.
2. Vi som är medlemmar på denna sida, har kaniner som största intresse (de fletsa iallafall) och vi gör alla allt för att våra kaniner ska må bra, d.v.s vi rastar dem i hagar, sele och vissa har även sina kaniner lösa utomhus under uppsikt. Det är även flera som har dem lösa inomhus regelbundet.
3. Du har dock rätt i det du skriver. Kaniner ska inte hållas i bur hela tiden. De drabbas lätt av benskörhet om de inte får röra på sig. Däremot tror jag inte att det var detta du hade i åtanke när du startade tråden, utan snarare att vi skulle släppa ut våra kaniner i friheten.

#84 Håller med.

Min granne är rätt grinig på mig för att jag har kaniner, mina har ändå väldigt stora ytor att röra sig på.
några här har väl sett hur mina kaniner bor och det är i föråd där de går lösa, enda "buren" jag har haft har varit en ombyggd hylla som min hankanin bodde i för att inte göra ungar *muttrar* alla vet väl hur det gick då min mans morfar glömde stänga ordentligt.. sen har jag en stor Hage som jag kan motionera mina ninisar i, eller ja nu på vintern går det inte för jag kommer inte ens in där för all snö.. men till sommaren ska jag bygga ytterligare några hagar som jag kan flytta.
jag har väldigt svårt för inneburar som jag anser vara alldeles för små, men jag tycker också att släpper man ut kaninen så den får sträcka på sig ordentligt så går det an, men det är inget som jag skulle göra! jag tror att många här på kif som har sina kaniner i småburar har kaniner som trivs bra med sina boenden, mer irriterande tycker jag det är när barnfamiljer köper kaniner och har sånna där inneburar och sen aldrig tar ut kaninen! det stör mig väldigt mycket!
så jag antar att man kan säga att jag står mitt emellan att tycka att det är djurplågeri och inte… själva burboendet handlar det inte om enligt mig utan hurvida kaninen får tillbringa all sin vakna tid så..
kan ju bifoga en bild på min ombyggda hylla, som nu återigen har byggts om till en chinchillabur ist.
Stellina: Menar du att alla sällskapsdjur ska släppas ut i det fria eller bara just kaniner? ;/ Eller menar du bara att vi inte ska ha kaniner i burar, och bara låta dem gå fritt i en stor inhängnad eller i huset? Det sistnämnda är ju bra, men det förstnämnda… naaeeej…
Om man skulle släppa ut alla husdjur i det fria skulle ju vi invaderas av djur som förökar sig fort(och av djur över huvud taget, då så pass många människor har husdjur). Aggressiva djur skulle attackera andra och katter t.ex. har ju instinkten att äta gnagare. Massor av djur skulle dö av hunger, bli uppätna eller attackerade av andra så hårt att de dör. Sen skulle vi ju också behöva ingripa för att minska antalet snabbförökade djur som t.ex. råttor och hamstrar. Och även om katter och hundar kanske inte får ungar lika fort som små gnagare, så finns det ett så himla stort antal av dem att vi även skulle behöva minska antalet hundar och katter också, för att inte få "översvämning" av dem!
De flesta sällskapsdjuren skulle ju inte klara av det hårda klimatet heller. Regn som orsakar översvämningar så att små djur dränks och snö och kyla som får djur att frysa ihjäl. Det skulle ju ha förödande bieffekter! :o
utstäkta mig jag vill bara säga ha djuret i bur kaniner måste vara inne i bur dom kan inte vara ute lösa det kommer rävar och andra rådjur ta i kaninen under natten .men kaninen måste komma ut och skutta då,då ofta .Och kaninen måste ha bra bur rätt stor bur att vara i .då är det djur plågeri ha marsvinet och hamster i bur då plågeri då!!?
Javisst, släpp lös alla djur så de blir uppätna, äter något de inte tål (blir förgiftade), fryser ihjäl, blir överkörda osv.
Släpp lös all boskap, alla katter, alla hundar (speciellt aggressiva hundar) och alla andra djur så det skapar kaos i samhället!
Det kommer sluta med att det blir skottpengar på varenda djur som springer löst.
Jättesmart tänkt måste jag säga!
Eller inte…
Precis som #85 säger, så är dagens tamkaniner just tamkaniner.
De skulle inte klara sig länge i det fria.
Släpp ut dina barn i skogen och se hur länge de överlever.
För de, precis som kaninerna, är vana vid att få allt serverat.
Det de får är sådant som vi vet inte är dåligt för de.
Skulle de släppas ut, så skulle de inte veta vad som är fritt fram och äta eller vad som är giftigt.
Att kalla personer för djurplågare är väldigt lågt gjort och visar på att man inte är insatt alls inom ämnet (som just nu är kaniner).
Vi i Sverige har väldigt bra djurhållning och lagar som reglerar detta.
Vill du gnälla och kalla folk för djurplågare - flytta utomlands där det är bra många gånger sämre!
Detta är allt jag har att säga i denna tråden.
Så tack för mig!

Det är förbjudet o släppa ut kaniner & såg att du hade haft en kanin innan. Hade du han fri då eller ? Det som du säger låter faktist liiiite dumt då kaniner inte är bygda för att överleva vilt, eller är de det :P ? Men om man säger såhär. Du ha väll hund också ? ja att ha ahn i huset är då också djurplågeri då. Många har sina inne kaniner lösa i huset & inte i små burar som du sa innan. Men har ju tillåtna mått. Och de kommer ju ut o rör sig mm i kanske 1h per dag. Sen fins det ju ikke seriösa som man kan se på blocket tex som har sin kanin i transportburs mått. Du har ju även barn, vad ska du göra nästa eller om de kommer o säger, typ mamma kan jag få en kanin eller hamster eller något sånt. Vad ska du säga då ? nej, det är djurplågeri o ha djur i bur. Sen så går han o säger det till sina kompisar som kanske släpper ut sina djur ? Barn är väldigt lätt på värkade.
Nu tog jag att det va unga barn & en kille, skrav han, men vet inte vad du har eller hur gammla. Menmen.
Hoppas du förstår att det håller inte med att skriva, djur i bur borde förbjudas då det är djurplågeri att ha djur i bur. Lixom, vad ska man göra med alla tam-djur då ? döda de ? det är ju det ända settet isåfall. Tam- djuren gjordes för att vi människor skulle kunna ha . Inte för att de skulle va vilda utan som namnet säger tam.
Sen håller jag med dej att det borde förbjudas o ha djur i små burar, och det är det redan ;) Och sen fins det många o seriösa som har kanin som bara sitter i buren dag in & dag ut, men då får man ju ringa ev polisen om det o inte ta det i ett forum med kaniner som antagligen håller måtten och är mån om sitt/sina djurs bästa.
20 årig djurgalen moder*
Www.windsoropalm.weebly.com
asså du vet väl att kaniner är avlade på mkt så de är mkt känsligare än vildkaniner och att de skulle dö om man bara släppte ut dem… sen de med lång päls skulle få jättemkt tovor så att de inte kan röra på sig och skaffa mat som de inte vet hur man gör iallafall, för att de är vana att de får det serverat. men jag tycker att de ska ha en stoor bur inte en liten
Emma
Håller med #90 till 100%.
jag håller med båda "sidor" till viss del.. tycker dom kaninburar många ahr är för små även om dom följer reglerna och många som inte ens förljer reglerna.. mina kaniner (en hane och en hona) bor i varsett rum där dom sprigner löst på golvet med möjlighet hoppa in i buren när dom vill men även möjlighet röra sig på betydligt större yta än en bur ger och vid fint väder får dom även vistas ute i STORA ute burar.. men att släppa ut kanienr fritt i de vilda är idiotiskt för de första de hade blvit för många och för de andra dom flesta hade dött till vintern då de inte längre finns gräs och liknande.. så jag vill istället säga folk som håller sina kaniner i för små burar är djurplågare..
#73 Är det något inlägg här som tyder på låg intelligens (extremt låg) är det det allra första inlägget om att det skulle vara djurplågeri att ha kaniner i bur. Och att du dessutom inte kan komma med ett enda vettigt argument för din diskution (föutom "Det är djurplågeri att ha kaniner i bur, det är djurplågeri…") visar ju bara hur lite du egentligen vet om kaniner.
En del kaniner skulle säkert klara sig om man släppte ut dem men de flesta skulle dö av svält, bli uppätna eller frysa ihjäl. DE ÄR HELT ENKELT INTE SKAPTA FÖR ATT VARA FRIA! Inte nu längre, vill du ändra på det föreslår jag att du åker tillbaka i tiden och ser till att man inte sätter dem i bur från första början, då skulle de klara sig ute.
#69 Jag är HLET SÄKER på att min kanin mår MYCKET bättre av att sitta i sin STORA bur och få komma ut regelbundet än om den var ute i regnet utan mat och blev jagad och till slut uppäten av en räv. Jag hoppas verkligen innerligt att du inte har några egna djur för jag lider med dem om det är så, du verkar inte veta någonting alls om hur man tar hand om och vad som är bäst för ett djur.

Eftersom du inte tycker man ska ha kaniner i bur, undrar jag bara vart du hade tänkt att vi med utekaniner ska ha våra kaniner? Och du verkar tro att burarna är jättesmå, du vet burarna som dom flesta har här inne är minst 100*50*50 (L B H)
vet du va djurplågeri är va? ska säga de det til dig det är när man inte ge sin djur mat,vatten eller slår djuret och inte städa för djuret , om djuret sitter för tranga burar är magra djur det är djurplågeri då säger jag då kan barn sitta små barn tycker jag då eller elda upp barn så säger jg då är killar dum i huvvddet då !!1
varför har du kaniner då? ger bort dom då fatta du nu va varför är du på denna sidan då?!
varför säger du så till oss som har djur det är inte snällt !! kolla ner dig va!!!!
haha

Jag har en liten fråga till trådskaparen. Det står på din sida att du äter en jävla massa ägg. Var får du de äggen ifrån? Vilda höns? Eller det är inte djurplågeri med höns i hönserier? Du äter även kött står det, är det endast kött från vilda djur? Annars medverkar även du till att djur hålls inlåsta!! Ska inte kaniner sitta i bur ska inte grisar hållas i stallar och jag som är utbildad djurskötare kan intyga att de flesta kaniner får komma ut och röra sig bra mycket mer än grisar som är inlåsta i trånga boxar hela sitt liv!!
#98 Det var jättebra skrivet! MVG xD
89# Rådjur? Rådjur äter inte kaniner! Lol!
#100 hon menar troligen rovdjur.
- Mvh Emma

#100 Hon kanske menade rovdjur, men tja… vem vet, rådjur kanske käkar kaniner ^^

Alltså lol xD Jävligt lustigt att när mina kaniner går lösa ute hoppar dem in i sina burar efter några timmar och vilar. Varför? Jo, dem trivs i sina burar.
Så vännen, kom tillbaka när du lärt det lite om kaniner, för just nu skämmer du bara ut dig som fan :)
Till vissa här: Ok, jag kanske inte anser att stellina har 100% rätt i det hon skrivit, men man behöver inte bli arg på henne för det… hon har sin åsikt, ni har kanske en annan. Alla är olika. Hon gör som hon vill och ni får göra som ni vill. Försök hålla god ton, tack, och överanvänd inte stora bokstäver och utropstecken.

När vi ändå håller på, varför inte förbjuda att ha marsvin, hamstrar, fåglar, reptiler, hundar, råttor, gerbiler osv. i burar eller inomhus. Jag menar, vilket fantastiskt samhälle vi skulle ha! Alla djuren skulle få gå fritt och klara sig själva, woho!
För dom som inte fattar använde jag mig av ironi.
Så alla hästägare ska släppa lös sina hästar, bara för att det inte är naturligt för hästar att stå i box, och vara ute i Hage bara några timmar om dagen?
Snälla du. Man kan inte jämföra vilda och tama djur!
Våra tamdjur är domesticerade!
Vi har avlat bort större delen av deras vilda egenskaper.
Du kan inte jämföra en varg med en hund.
Solbackens kaniner

#106 Precis!
Är du dum eller ? man kan inte släpa ut damdjur i de vilda om klara sig inte döm kan inte klara sig de då kan du bor i en öde ö och frusa igjäl hahaha kan du fatta de eller varför äter du ägg va då kan du äta bröd och vatten hihihi
Alla våra tamdjur är vana vid att bli ompysslade och skulle troligen inte klara sig särskilt bra i det vilda. Tamkaniner är vana vid att ha någon som tar hand om dem och kelar med dem. Jag är säker på att ingen av mina kaniner skulle uppskatta att jag släppte ut dem och lät dem klara sig själva. De är inte gjorda för det, de är uppväxta i "fångenskap" och har aldrig lärt sig att klara sig själva. Däremot är det djurplågeri att sätta en vildkanin eller hare i bur då du tar den från dens naturliga miljö. Dagens tamkaniner har sin naturliga miljö hos oss människor.
Var tror du att din mat kommer ifrån? Från kor, höns, grisar m.fl. som hålls i fångenskap. Många av de djur som sedan blir människors "mat" föds upp enbart för matens skull. Tänk efter lite innan du öppnar munnen och kastar ur dig saker. Det verkar ju lite på dig som om du vill starta ett bråk.
/Matilda
Herregud, kan inte nån låsa den här tråden? -.- Börjar bli trött på att alla upprepar samma saker: Jag tror stellina har fattat vad ni tycker.
Ingen kommer vinna den här fajten. :S Och ingen verkar fatta det heller. Bara för att hon framför sig åsikt betyder inte det att hon vill veta varför hon borde ändra den. -.-
Det känns som att det här aldrig kommer ta slut annars.

#110: Så du menar alltså att hon helt random skriver ut sin åsikt på ett forum men inte bryr sig ett dugg om vad andra tycker och inte vill ha svar med argument?
#0 - Kaniner i bur är i n t e djurplågeri, om de får möjlighet till aktivering, lek och Motion dagligen. T.ex. så är vilda kaniner inte ute och springer hela dagarna. Även de måste ju ha någonstans att vila, sova och gömma sig för rovdjur. Eller vad trodde du?
Visst, när det gäller yta för kaninen att röra sig på är större=bättre.
Men alla har inte möjligheten till det. Och det är inte djurplågeri att inte ha möjligheten att låta sin kanin springa lös dygnet runt.
Våra kaniner bodde förut i en stor inhägnad i en ladugård med flera kvadratmeter att springa på, dygnet runt. Och visst vill jag att de ska kunna ha så igen, men inte lider de, eller mår dåligt av, av att inte bo så stort. De är lika pigga och friska ändå.
Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson
Besök gärna min blogg :)
#111 Nej, jag anser bara att det hela börjar bli lite uttjatat. Okej, ni tycker inte så. Men hon verkar ju samtidigt inte vilja ändra åsikt, så varför ens bry sig om att försöka?? Tycker som #2 skrev i början… orka.
okej! varför skriver hon de då på de första dellan vi orakar inte va hon skriver om djuren!!
#114 Va?? Skriv klarspråk, mänska! :S
Men de som inte orkar med diskutionen behöver ju inte läsa den… :/ Förstår att en del tycker det är irriterande med diskutioner som aldrig tar slut men jag blir fruktansvärt irriterad när någon kommer med ett påstående som inte stämmer och sen väfrar argumentera för det….
Men läs helt enkelt inte tråden om du inte vill se vad som står…
#114 Va? Vad betyder det?
Om jag hadde släppt ut min Dvv i Trädgården och gått iväg hade han garanterat följt efter mig! Muffin brukar vara med mig ute i stallet bland alla andra djuren och när jag kallar + stampar tre gånger i marken kommer kan till mig.
Garanterat skulle han inte klara av världen utan mig?!
#59 Vad pratar du om? Jag frågade om vilket utrymme du skulle vilja bo i, inte hur man skaffar en villa….
Nej, man släppa ut tamdjur. Med utekaniner kan man ge dem en stor skyddad Hage som man flyttar till olika platser för att kaninerna ska slippa att sitta på samma ställe i månader… Även om man har utekaniner som har en Hage måste de få komma ut och springa då och då.
Innekaniner får endast vara instängd i buren om nätterna eller när man arbetar. Tycker att man ska låta sin innekanin bo ute så mkt som möjligt om somrarna…
Håller med Stella nästan helt och hållet, jag tycker alla att alla djur som tvingas bo i en bur 24 timmar dygnet är djurplågeri!
Människor som hamnar i fängelse har begått brott, men vad har djuren gjort? Deras brott var att de är så gulliga att människan vill ha dem…
Men kaniner som bor i bur (de som inte blir plågade) sitter inte i sin bur 24 timmar om dygnet, de sitter där när de vilar, äter, dricker eller sover. Annars får de flesta inne-kaniner vara ute. Många av dem har också möjligheten att gå ut ur sin bur när de vill men väljer ofta att sitta inne i buren när de inte leker med sin husse eller matte.
**Stellina: Kan du förklara vad du menar? Flera verkar ha fått uppfattningen av att du menar att man ska släppa ut djuren i det fria. Är det det du menar, eller är det hela bara en missuppfattning?
**
Självklart anser nog de flesta här att djur inte ska låsas in länge.
Jag själv skulle aldrig komma på tanken att låsa in en kanin alls. Framtida kaniner kommer få, precis som en tidigare kanin jag haft, springa runt på en hel våning hur den vill. Men det är ju ok att ha dem i bur om det är stora burar och/eller de inte är inlåsta för länge.
_Nu undrar jag, mest av nyfikenhet: Hur stora är era burar där ute? Och hur länge är er kanin(er) inlåst om dagen? _

Om vi utgår från kaninen och vad den tycker, så har jag svårt att tänka mig att den sitter och tycker synd om sig själv för att den sitter i en bur, och även om den nu skulle grubbla över det, tror jag inte den tänker på vad den kan göra åt det.
Som vanligt är det andra som har åsikter om det, men det är förmodligen för att de själva är perfekta, eller inte har något annat att göra. Snarare det sistnämda…
stellina: tycker du att det är roligt va? då tycker jag det är djuplågegi ha kaniner innnomhus då ha frisk lyft sån titter kaninen inne hela tiden då! det är synd om kaninen eller marsvin
#122 Än en gång: Vad menar du??

Vilken värdelös diskussion… trots det vill jag säga min åsikt! Av stellinas inlägg att tyda verkar hon/han vara djurrättsaktivist eller nått liknande.. och deras tilltag har ju för det mesta betytt katastof i naturen det vet de flesta djurvänner!
Personligen tycker jag att det är Ok att hålla djur i bur, om man har tillräckligt stora burar med mycket utrymme, att man inreder de efter djurens behov inte efter vad människan tycker är fint och praktiskt, att djuret får efter behov komma ut och röra på sig.
Jag menar, en kanin ska ju självklart bo i en väl anpassad bur, likväl ska ju schimpanser på zoo bo i en väl anpassad bur - men schimpanser rastar man inte som en kanin.
Här hemma har min Dvv för några veckor sen bytt upp sig från en 1.20-bur till en 1.40-bur. Hus, grenar, hö som underlag osv. samt MYCKET utevistelse!
Haha, helt sjukt att det blivit 127 inlägg, bara för hon skrev ett så provocerande inlägg.. ^^ Jag tänker inte "argumentera emot", då det inte ens finns något att argumentera emot-
Kan man inte lägga ner det här nu? :/
stellina: lägg ner denna sida då om du inte vill att någon vill skriva till dig då? ta bort denn inlägget då?
#130 man kan inte ta bort trådar själv…
Emma
#13- Det är riktigt idiotiskt att folk försöker släppa ut djuren ur burarna. Tänker de inte på konsekvenserna? Rymmer djuren så blir de troligtvis byte åt ett rovdjur och klarar de sig undan det så svälter de troligtvis ihjäl eller blir påkörda av en bil etc etc. De som gör så kan verkligen inte ha någon tanke på långtidsverkan.

Ni är lustiga. Jag har inte skrivit att man ska släppa ut kaninerna i det fria. Läs ordentligt. Men jag tycker det är fel att ha djur i bur, och jag tycker att det är fel att föda upp djur för att de ska sitta i bur.
Och nej, jag äter inte kött eller fisk, har inte gjort på 10-11 år. Och äggen är naturligtvis EKOLOGISKA.
Ni blir provocerade för ni vet att det är sjukt att låta djur sitta i bur.

#135 Vart ska vi ha kaninerna då? Jag är inte ett dugg provocerad. Bara riktigt irriterad och en aning chockad ^^
#135 har du själv nått djur???
#135, ekologiska ägg kommer även de från höns, som hålls av människor.
Tycker du det är fel med Alla sorters husdjur?
#135, tror du verkligen inte att ekologiska ägg, producerats av hönor som sitter i bur? klart dom gör, bara det att dom har en Hage att "sprätta" i, PRECIS som våra kaniner här inne. och om man inte har en Hage så får dom iaf komma ut och röra sig!
och jag tror jag talar för alla här inne, när du skriver "jag tycker att det är fel att föda upp djur för att de ska sitta i bur" jag menar hur många här inne föder verkligen upp sina djur för att de ENBART ska sitta i en bur. INEGN.. tyvärr, du har nog missuppfattat vinken med att ha ett husdjur och se det roliga med att ta hand om den/det. du har kanske aldrig upplevt det.?
Medarbetare på Hundar.ifokus
#139 Word!

#135 Den enda som är lustig här är du ;D
#42 "Hatar djuraffärer, bara för att ta ett exempel, där djuren sitter inne i sina burar dag ut och dag in. Skulle du vilja bo i ditt rum 24 timmar om dygnet?"
Vad säger att ALLA djuraffärer har det så?
#142, jag hoppar in i ditt inlägg med en till fråga! ;)
#42. Och hur kan DU veta att dom sitter i burarna i 24 timmar i sträck, såvitt jag vet så brukar personalen hålla på med djuren lite då och då! eller du har kollat upp varenda djuraffär i sverige? man måste kolla upp fakta innan man lägger ut det, man måste kunna skilja på "fakta" och "hur man själv tycker".

#143 För att hon jobbar i en djuraffär kanske? ^^
såg på din profil att du är medlem i hamster iFokus och antar att det är pga att du har en hamster och tyvärr måste jag då säga att din hamster sitter i bur och om det är din hund på bilden i din profil kan jag också säga att det är inte en naturlig miljö för en hund att bo i ett hus, lägenhet, hundgård eller något annat. Du kanske också har hört talas om hundburar till bilen för att skydda hunden från krockar med bilen, visst hundar kommer ut om dagarna men det gör även kaninerna i sina hagar, koppel, lösa osv.
Ekologiska ägg, tror du nog får byta ifall du vill värna om djuren. Höns som producerar ekologiska ägg äter ekologisk mat, ekologiskt gräs men sitter i burar inne i hönshusen (har varit på en ekologisk hönsfarm).
Om du värnar om djuren och vill förändra djurhållningen så börja inte med Sverige som har ett av världens mest strickta lagar ang djurhållning av djur och har även ett av världens bästa djurhållning. Du kan ju ta en titt på China istället som slaktar katter och hundar levande och sätter upp mot 10 katter i en bur på 60x60 cm i storlek i väntan på slakt. Det är djurplågeri!
#143 Ingen fara :)
---
Börjar tröttna på att folk trackar ner på alla djuraffärer… Visst finns det dåliga djuraffärer, men långt ifrån alla… Lite OT detta nu.
#145 Bra sakt
#143, men gud, då är det ju verkligen ett gyllende tillfälle att ändra på tillvaron hos de djuren som sitter i bur i 24 timmar i sträck, om hon nu jobbar i en djuraffär, det skulle jag iaf sett till att det blev bättre!
och som sagt, så vet hon nog inte hur ALLA andra affärer har det. jag vet några riktigt bra faktiskt. tycker det är taskigt att nästan alltid klanka ner på djuraffärer…
stellina: Vart har du dina kaniner då ? (om du nu har kanin) Låter du dem vara lösa 24 timmar om dygnet ? För om du nu tkr att det är djurplågeri att ha dem i bur, så ska du ju inte äns ha dem i buren nån gång ? Vad är igentligen felet med att ha dem i bur ? Dom har ju sin trygghet där. Precis som vi människor har vår trygghet i våra hus. Sen att kaninerna ska få ut och "rastas" med mera, är ju självklart. Men dom trivs ju i sina burar ? Eller har jag fel ?`
hm, och hur förklarar du, stellina. att min kanin som har en stor Hage att springa i under det hela ljusa dygnet, iblnad väljer att ligga och slappa i buren. om han inte skulle trivts i buren så tror jag inte han skulle valt att ligga där heller..
Om du t.ex. varit ute i skogen ocg gått i låtsäga 2 timmar? tycker inte du det är skönt att lägga sig i sängen/soffan och slappa lite. eller du får kalla kårar av ditt hus/lgh så du hellre sover ute?… tänk på det.

hmm.. Emmy spådde helt rätt ;)
Lås tråden..

#151 Jaaaa! Håller med. Lås tråden ;D
Lyder Idas order än en gång.
*låsa*
Solbackens kaniner
#73 Vi är större än kaniner och behöver större hem och om vi inte frivilligt skulle få gå ut ur våra hem vem skulle då köpa mat åt kaninerna
Min kanin får frivilligt gå ut ur sin innebur och springa runt på golvet. på så sätt får den större ta att va på enda tiden på dygnet jag stänger in den är på kvällen när vi ska sova och sen släpper vi ut den igen på morgonen
det händer ju dock att jag inte släpper ut den på morgonen men det är för att jag ska till skolan när jag slutar skolan och kommer hem igen är det första jag gör att släppa ut den.
den får den Motion utomhus som den behöver och jag tror och hoppas att det är fler än jag som gör på detta vis
man kan därför inte säga att vi plågar kaninerna som bor inomhus i ur