Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 2789 ggr
repekka94
0

Födseln?

Hej!

Min och min delägares kanin har fått ungar men födseln var lite konstig! Först hade hon jätte bråttom att bygga ett bo som om hon inte visste förän i sista sekund att hon skulle ha ungar.. sen när hon födde så fick hon 2 ungar 1 dag förtidigt efter födseln åt hon upp nått blodigt som hon sen skulle spy upp så hon höll sig om magen och lät som en katt och höll sig för magen så vi hjälpte henne med att få upp den så vi drog ut den ur munne på henne men det var bara lite kvar av den då,sen på morgonen så lega 2 ungar i boet som levde och två utan för som var döda! men dom hade fötts senare på natten, mamman mår bra nu med sina 2 ungar men diar dom inte så bra =/ men de hjälper vi till mmed :P

MarHai
0

Förstår inte riktigt vad du menar, och vad du vill ha svar på.

/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin

repekka94
0

om födseln var ok??

MarHai
0

Honor brukar bygga bo någon stund innan födsel.
Det som hon åt upp var troligtvis efterbörden, ingen fara.

Solbackens kaniner

repekka94
0

Men hon hade lite svårt att andas då var orolig =/

Och hon födde ju som 2 ungar på natten och två på dan nästa da alltså!

Tina-lin
0

#4 Du har tidigare skrivit att du är uppfödare?
Beteendet du skriver om är helt normalt hos en hona.

repekka94
0

#5 men det är 3:dje gången och dom andra gångerna blev det inte så, får man inte vara orolig??

Tina-lin
0

#6 Jag tycker man bör läsa på innan man bestämmer sig för att bli uppfödare. Om du haft två kullar innan borde du veta att det skiljer sig från hona till hona hur dags de bäddar innan födseln och du borde verkligen veta att honan endast diar sina ungar 1-2 gånger per dag. Om hon inte är en väldigt trygg hona diar hon dem när ni inte är i samma rum.

repekka94
0

#7 man kan inte veta allt man lär sig efter hand och jag har gått kursen!

Tina-lin
0

#8 Vissa saker, de grundläggande kunskaperna bör man kunna innan.

repekka94
0

mhhmmm men tänk om jag kan dom det är väll meningen att man ska fråga på denna sida eller XD

Tina-lin
0

#10 Ja om du kunde dem hade du ju inte frågat?!

Förlåt mig men jag blir bara så irriterad när folk som inte ens har baskunskaperna bestämmer sig för att bli "uppfödare". Jag har större krav på en uppfödare än att bara sätta ungar till världen.

BlackTear
0

#11: Word!

Denna kommentar har tagits bort.
repekka94
0

#12 puhhh ursäkta mej om jag frågar då!

Men om man inte får fråga så vad är då meningen med denna sida???

11# bara sätta ungar till värden så du tror vi inte vet vad vi ska göra med dom utan bara parar för att få pengar och dom typ får bo i liten bur utan mat eller vatten??? du är om annat irriterande!

Tina-lin
0

#14 Ni riskerar honans liv genom att flytta henne de sista veckorna under hennes dräktighet, ni funderar helt ärligt på att flyttat honan plus de nyfödda ungarna för att visa en kompis. Du vet inte hur det går till när en hona boar och du är uppfödare?
Planering planering plus massor med kunskap och erfarenhet krävs innan man "blir" uppfödare.

Jag har inte skrivit något om att jag tror att ni gör det för att tjäna pengar och att de bor utan mat eller vatten. Det är du själv som skrivit och det säger mer om dig än mig.

[Niike]
0

Bra skrivet Tina-lin!! Jag håller  med!

Dessutom ska man inte störa honan innan/vid/efter födsel! Du drog alltså ut "efterbörden" ur hennes mun, vilken det är meningen att hon ska äta upp för den innehåller massor med näringsämnen?

Ni ska absolut inte "hjälpa till" med att få ungarna att dia! Mamman ger dem mat när hon vill (1-2 ggr/dygn) och många honor ger det då ingen är i närheten. Dock kan du ju kolla till ungarna så de får mat och inte är magra, men stör inte för mycket, då blir förmodligen honan orolig…

Hatasallad
0

Visst ser det groteskt ut när de käkar upp efterbörden, men som Maja säger så är det viktigt för honan att äta upp den….

Clariiz
0

Håller med Tina-lin och Maja till 110%.

Jag ska få min första kull nu, den kommer när som helst nu. Trots att jag är rädd och tycker det är helt sjukt hemskt (och underbart) känner jag mig lugn och säker. Detta pga. att jag vet vad jag ska göra, och har läst på en hel del, pratat med kunniga personer. Jag är glad att jag inte började para helt vilt, utan att jag faktiskt väntat 1år nu inna  jag tog min första kull eftersom jag ville känna mig säker på ALLT till 110%. Om det skulle dyka upp något ovanligt som jag nu inte skulle veta om, frågar jag. Men att fråga om saker som när ungarna kan gå ut i snön (när de bor inne), när de dricker vatten, om födseln var normal, och att inte förstå att mamman faktiskt diar ungarna (förhoppningsvis) är saker man borde veta innan, speciellt om man haft kullar innan.
Jag kan ju inte säga att jag tar dig seriöst direkt.
Och hur man ens kan tänka tanken att flytta en högdräktig hona, och flytta en hona med ungar under 8v är helt sjukt.

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

Jennie104
0

Håller med Tina-lin, Maja och Clara!!

Jag tycker inte du är seriös utan rakt ut sagt oseriös!

Du kallar dig Uppfödare och säger att du gått på kurs, du klagar på dåligt minne och frågar saker som man borde veta innan man kallar sig uppfödare och tar en kull! Också borde du väll ändå veta att kanin mammor diar när man inte ser, de fixar det själva och du ska INTE hjälpa till med att dia!!

lauraa
0

Men gud, nu räcker det väl!? Nu är ni 4 stycken som skrivit EXAKT samma sak, jag tror att trådskaparen har hajjat för längesen! Låt henne samla sig och läsa igenom innan ni attackerar flera stycken! Gud, är det inte meningen att man ska kunna fråga frågor på det här forumet? Ska jag vara helt ärlig tror jag inte att det är så många som känner sig välkomna att fråga frågor om ni reagerar såhär!

Tina-lin
0

#20 Trådskaparen har skapat ett antal trådar med "amatör" frågor detta visar på hennes okunskap desutom tar hon inte till sig när man skriver vilket leder till att fler är på henne.

Du verkar inte förstå det hemska i det här? Har du sett hur många kaniner som skänks bort? Avlivas och faktiskt släpps ut i naturen för att folk tröttnar och inte har den kunskapen de borde ha om kaniner. De kaninerna som det går illa för är till största delen kaniner som kommer ifrån djuraffärer eller "uppfödare" som inte har någon kunskap. En köpare måste ha en erfaren och kunnig säljare att vända sig till vid problem eller liknande. En uppfödare måste veta lite om mycket. Det gör så otroligt ont i mig när jag ser alla dessa annonser på blocket, eniro, zoonen där kaniner och kaninungar nästan skänks bort.

Jag säger inte att detta kommer hända trådskaparen men risken är större när "uppfödaren" inte är påläst om rasen/djuret hon avlar på. Ska man kalla sig uppfödare måste man veta de grundläggande baskunskaperna, visst får man fråga men när man frågar och inte tar till sig svaren får man räkna med diskussion.

lauraa
0

#21 Ja, och!? Vad annat kan DU göra än att svara på frågorna? Jag förstår inte hur du kan tro att kaninungarna mår bättre av att du skäller ut uppfödaren!?

Jag förstår precis hur hemskt det här är, men vad blir bättre av bråk och tjafs? Jag har genom mitt korta liv lyckats rädda inte mindre än 11 hundar från avlivning, 8 katter från en plågsam död och min syster och jag har precis påbörjat ett projekt för att rädda kaniner som ingen vill ha. Jag förstår nog mer än du, eftersom jag tillägnar mitt liv åt att rädda djuren, istället för att skälla på folk som inte vet bättre!

Alla är vi nybörjare i början, och visst, det kanske inte var världens bästa idé att ta ungar på honan, men hur i hela friden ska ungarna få det bättre av att alla börjar kalla trådskaparen oseriös!? VILL ni göra något för kaninerna ska ni svara på frågorna på ett vettigt sätt. Hon kanske inte vågar fråga nästa gång, och vem vet då hur det kommer att sluta!?

vienetta
0
Tina-lin
0

#22 Tanken är väl att få henne att inse att hon måste läsa på innan hon fortsätter avla.

Varför bara rädda djuren, det är ju jättebra men det leder ingen vart. Det är som att köpa kaniner ifrån djuraffär för att de har det dåligt där, det hjälper ju inte i längden. Att man tar hand om alla dessa kaniner som hamnar i dåliga hem gör ju inte att folk som inte har kunskapen slutar att avla eller att djuraffärerna slutar sälja kaniner. Man måste ta itu med det någonstans och jag är trött på att man ska tassa runt och säga saker på ett fint sätt så ingen tar illa upp. Jag vill kaninernas bästa och det bästa om man inte har kunskapen är att läsa på och lära sig av andra innan man tar fler kullar.

Det blir förhoppningsvis ingen mer gång om hon är seriös och tar till sig av allas kommentarer. Jag säger inte att hon inte kan bli en bra uppfödare men nu är hon ingen.

lauraa
0

#24 Förstår verkligen inte hur du tänker! De djur jag har tagit hand om har varit så illa däran att de hade dött utan min och min familjs hjälp. Och då tycker du det är läge att prata med ägarna? När djuren kan dö? Ursäkta, men det låter helt absurt! Ingen människa är perfekt. Alla gör misstag, speciellt när man inte vet bättre. Det kommer alltid att finnas de som avlar på djur utan minsta eftertanke, och det ända man kan göra är att dra sitt strå till stacken och hjälpa åtminstonde ett stackars djur!

Hur mycket du än kommer klaga och skälla, så kommer det ALLTID finnas djur utan hem, det kommer ALLTID finnas oansvariga ägare och uppfödare - så är det! Det är bara att acceptera och sedan försöka rädda så många man kan!

BlackTear
0

… Ta er disskution via pm?

MarHai
0

Ja nu blev det lite mycket ot här.
Ta det privat, eller lägg ner helt!

Solbackens kaniner

Taci
0

Håller med Tina-lin till fullo.

#25, ok, så du tycker inte man ska försöka ta itu med problemet att så många oseriösa faktiskt föder upp en massa djur ? Du tycker bara man ska le, o sedan rädda djuren då det är på gränsen till för sent? Visst är det helt underbart att du tar dig an utsatta djur! Det säger jag ingenting om, men att säga att det ALLTID kommer vara såhär, o det är bara att acceptera o rädda så många man kan - det om nåt tycker jag låter helt absurt! Tänker alla så, ja då kommer problemet Alltid kvarstå.

Tina-lin
0

#25 Nej jag märker det.

Visst är det toppen att det finns människor som tar hand om dessa djur! Det har jag inte sagt att det inte är. Men man måste också ta itu med problemet där det oftast startar, alltså med "uppfödaren". Gör man inte det kommer annonserna och avlivningar aldrig att sluta.

Ja om du anser att jag klagar och skäller är det upp till dig. Men förhoppningsvis är det någon som tänker till och inser att det krävs otroligt mycket mer innan man ska sätta kaniner till världen.
Jag tänker aldrig acceptera att kaninernas värde är så otroligt lågt som det är idag, jag tänker aldrig acceptera att det är så här vissa "uppfödare" är. Därför tycker jag att det är bra att man försöker få upp ögonen på de "uppfödare" som skulle behöva ett antal år där de läser på och tar lärdom av andra uppfödare innan de startar uppfödning.

Jag säger inte att man ska veta allt men man bör veta grunderna innan man börjar avla.

Tina-lin
0

#28 Exakt!

lauraa
0

#28 & #29 Jag har inte skrivit att jag bara ler och tar emot? men oftast förstår inte ägaren bättre, så varför ska jag stå och skälla då? Då får man ju bara ett negativt intryck av mig, och då tror jag inte att någon lyssnar. Man ska ta det lugnt, försöka förklara så att även de förstår, för om jag står och snackar om att allt är så självklart och du är så oseriös och du borde inte få kalla dig uppfödare, då känner man sig BARA nedtryckt och kränkt. Tro mig, jag har haft samma eviga diskussion med varenda människa jag köpt djur av, och man lär sig en del tillslut!

Sen när det är ett forum, med BARN, är det extra viktigt att man inte överreagerar. Visst får man tycka att personen är oseriös o.s.v, men när man diskuterar något med någon som är yngre, tar man en lägre ton. Är man äldre ska man ju föregå med gott exempel, eller hur? Gud, jag blir jätteledsen när jag ser vad ni skriver till någon som är yngre!!

Och nej, jag tror inte det kommer ändras. Vi människor är riktigt elaka och det är inte många som fattar att djur är levande varelser som inte ska behandlas såhär.

Tina-lin
0

#31 Så bara för att det är barn så ska man vara mesig och mjäkig och inte säga vad man tycker? För barn är ju barn. Vore det mitt barn hade jag haft exakt samma ton och ska man dra det så långt så bör inte heller barn avla om de inte ens kan ta en diskussion. Många av dessa "negativa skällsvar" är ju svar från just barn. Nej man ska inte dumförklara barn, hur ska de då kunna hantera verkligheten sen när de når den magiska åldern vid 18?

Jag tänker inte diskutera detta längre för det leder ingen vart. Men att se det som att det inte går att ändra är en hopplös insikt och den insikten vill inte jag ge dessa "barn" som är medlemmar här. Jag tror på en bättre framtid och då måste jag också vara med och ändra den bäst jag kan.

Frihetens
0

#31 Bry dig inte vad alla tycker! Det du har gjort, alla hundar, katter och kaniner du räddat är helt fantastiskt tycker jag! Du har åstakommit 10000 gånger mer än varenda en här på KIF - tillsammans! :) Stå på dig, och glöm inte bort varför du började :) <33

Jennie104
0

Lycka till med kullen iaf! Jag kan ge dig ett tips:
Läs på lite om Avel och prata med uppfödare! :)
Lycka till!

33# Bra sagt :) Håller med det är jätte snällt av dig Laura att ta hand om så många ''oönskade'' djur! ;)

Taci
0

#33, det är ingen här som tyckt att det hon gör inte är fantastiskt bra gjort? Både jag o Tina-lin har poängterat att det är jättebra att hon gör det.

Frihetens
0

#35 Ni tycker ju att det inte löser problemet? Förstår inte hur man ens kan hitta något negativt i det hon gör. Hon har gjort mer för utsatta djur än någon här på KIF, och det ska hon ha all cred i världen för, tro mig! Man borde göra en film om hennes liv! ^^

Hatasallad
0

#36 Är du riktigt säker? Tänk om det finns fler som tagit hand om fler djur än vad lauraa har tagit hand om? Det är bara en tanke…

Frihetens
0

#37 Ja, tänk om? Skriver bara utifrån det jag vet ^^

Hatasallad
0

#38 Det skrev du inte i inlägget, så jag frågade ;D

Frihetens
0

#39 Och jag svarade ^^

Hatasallad
0

#40 Jajamensan! Nä, nu får vi sluta snacka OT, annars blir vi drabbade av medarbetarnas vrede ;P

Frihetens
0

#41 Haha, jag tror det xD Fast tråden känns ganska död ändå ;P

repekka94
0

Hallå kan ni bara sluta tjafsa om annat nu är det så att jag inte tänkte åka med dom 4 mil bara för att visa en kompis utan för att jag själv ska åka hem och jag har ansvaret för mina kaniner och mommo eller moffa ska inte behöva mata dom och nu är dom 2 veckor och dom kommer vara 4 när jag åker.

En som nyligen skulle åka med en kanin och dess ungar fick minsan det enligt er som svarade på den tråden och dom ungarna var åxå 4 veckor …..

Taci
0

#36, det är väl självklart att ta hand om utsatta djur inte löser problemet med att så många oseriösa sätter djur till världen!?

Jag eller någon annan har heller inte sagt att det finns något negativt i det hon gör, jag har sagt att det finns mer man kan göra, för att försöka få bukt med problemet från "början".

O sen handlar det väl inte om vem som tagit hand om flest djur, vem som gjort mest osv osv? Sen när blev det en tävling om det?! 

Du försöker ju motargumentera en massa saker jag inte ens någonsin påstått eller sagt. Så nu lägger vi ner.

Frihetens
0

#44 Jag ville bara inte att Laura skulle känna att allt hon gjort var meningslöst, därför skrev jag meddelandet. Det var riktat till henne och ingen annan. Det är ingen tävling, det har jag heller inte skrivit? ^^

Taci
0

#45, konstigt att det var riktat till henne då du skrev inlägget som svar på mitt inlägg…

Nej, precis, det är ingen tävling, men tycker det låter så eftersom du två gånger så starkt påpekat att hon gjort mer för utsatta djur än vad någon på kif gjort, eller alla tillsammans.

Frihetens
0

#46 Jag skrev till Laura i meddelande #33 ^^ Sen skrev du till mig då skrev jag till dig!

Ja, du tycker att det låter så, men det är det inte ^^

repekka94
0

Halåå SLUTA NU!!! kolla vad jag skrev i #43 i stället ni kan gå någon annan stans å bråka ;@

Taci
0

#47, syftade på #36 såklart.

#48, ja det är slutdiskuterat nu (; O här bråkas det inte!

Tina-A
0

Håll er till tråden, NU.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

repekka94
0

ja tack…