Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 354 ggr
LJfoto
0

Tjuvparning?

Lisa Fick en planerad kull av 7 lyckade ungar förra veckan. Jag ska börja bygga nya, fräscha burar under veckan, just nu har jag några över som jag inte använder men de är bara provisoriska, så nu har jag 17 kaniner plus att vi ska hämta en på till fredag. Så idag på morgonen när jag skulle ge kaninerna hö och vatten så Var det fullt med päls överallt i Tulpanöras bo. Detta var absolut inte planerat och jag hoppas att det inte blir någonting, då jag måste bygga ännu mer burar till de ev.hanarna om jag inte får dom sålt vid 8 veckors ålder, utan dom måste stanna hos mig ett tag. Men frågan är om hon är tjuvparad eller bara skendräktig?? Vad jag vet har hon inte varit i närheten av någon hane, men i hennes förra bur smet hon ibland och hoppade sedan tillbaka in i sin bur, därför bor hon i en annan nu (sedan några månader tillbaka) och har inte rymt ur den (vad jag vet) än så länge. Förstår heller inte hur hon skulle kunna ha smitit ut ur den nya buren om så är fallet. Men igår när jag tog ut henne ur buren lade jag märke till att hon var väldigt tjock, men tänkte bara att jag får ge henne lite mindre mat, (hon är nämligen ett riktigt matvrak). Men sen skulle jag känna på hennes mage när jag upptäckte pälsen tidigare idag, och kände att ?bäckenbenen? eller dom benen som sitter innanför/mellan bakbenen så att säga, hade flyttat ut sig ganska mkt. Det har aldrig hänt mig att någon av mina honor har varit skendräktiga utan att ha varit i kontakt med en hane, men kan så vara fallet? Jag älskar verkligen kaniner men man ska ju ha plats och tid för alla också,…

Tacksam för svar
//Lina Johansson

[Niike]
0

Det är väldigt svårt att veta, då en skendräktig? hona kan bete sig preciis som en dräktig hona. Tjockar på sig lite, får lite svullna spenar, drar päls, bökar omkring i halmen.. Du får helt enkelt vänta och se, och hoppas på det bästa (vad nu det ärFlört) Lycka till!

LJfoto
0

#1 ok, ja, jag blir ju inte ledsen om det kommer ungar, på det sättet, för dte är ju det sötaste som finns ^^ men det känns ju ändå inte helt bra :/

pandabjorn
0

Hoppas hon bara är skendräktig?! Du får berätta hur det gått sen.

Tindra1
0

hoppas hon är bara skendräktig? lina… tulpanöra ska väl tävla på söndag.. om jag minns rätt

LJfoto
0

#3 Ja, de ska jag,..jag ska kolla till henne sen när jag ger dom kvällsmat också

#4 nej, Asterix, Molgan och Blåsippa ska tävla :)

Tindra1
0

#5 okeej ;)