Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 525 ggr
repekka94
0

Ungarna?

Nåra till frågor =)

1. När kan man börja ta ut ungarna i snön om dom är födda inne dom är 2 veckor nu men skuttar redan runt i boet dom har åxå börjat smaka på maten =)

2.bör man vacinera sin kanin ? (mer än en gång)

Quendy
0

Jag har inte vaccinerat mina, uppfödaren gjorde det en gång.. :)

KvirrZ
0

1. inte förrens sommaren, och då gissar jag att de redan flyttat.

2. det kan vara bra att vaccinera om man bor nära vildkaniner tex men annars väljer man själv.

- Mvh Emma

Frihetens
0

1. Innekaniner ska man inte ha i snön överhuvudtaget, eftersom de lätt blir förskylda.

2. Det beror på vad du ska vaccinera mot?

repekka94
0

#3 bara vanlig vaccinering som man gör på hundar åxå jag bor nära mkt harar =)

#2 nej fick bara 4 och 2 döda så sak behålla båda för båda är nog honor ser ut som det

BlackTear
0

"4: Vanlig vacinering?? Det finns olika sjukdomar you know.. T.ex myximatos och RVHD.

KvirrZ
0

#4 okej, men du kan inte ta ut dom förren sommaren iaf. absolut inte ut i snön när de är små ungar.

- Mvh Emma

repekka94
0

#6 tänkte på våren mest på om det blir för kallt när det är käle i backen =)

#4 tänkte ta den som är mot 3 olika kommert inte ihåg vilka sjukdommar X)

NaObie
0

Om du ska ha kaninerna ute rekommenderar jag att du vaccinerar dem.

För det första kan dem få Gulsot (RVHD) som sprids via gräs, hö mm allt som smittade vildkaniner/harar varit vid (harar bär på smittan fast dem inte själv drabbas utav den), vaccinationen mot gulsot är 1gång/år.

För det andra kan din kanin drabbas utav kaninpest, smittan sprids via bla myggor (kaninen kan alltså bli sjuk fast den varit i inhängnad utebur), vaccinationen är vanligtvis 1 gång/år men om man bor i områden med stor smittorisk rekommenderas att man vaccinerar 2ggr/år (vår, sensommar).

Tycker att om man skaffar kanin o ska ha dem ute lr så lite som plockar gräs, har dem i koppel så ska man vaccinera dem. Så gott som alla kaniner som drabbas utav dessa sjukdomar dör inom ett par dagar.

Om mamman inte är vaccinerad ska ungarna vaccineras första gången vid 6veckors ålder annars vid 12veckors ålder. I grunden får dem 2 sprutor med 3-4veckors mellanrum.

Det räcker alltså inte att vaccinera sin kanin 1gång…då kan man lika bra låta bli!

repekka94
0

#8 hur mkt brukar det kosta ca.

NaObie
0

På djursjukhuset i Malmö kostar det 150kr för pest o 150kr för gulsot, vet inte hur d e på andra ställen i landet men det borde ligga ungefär samma. Om man vaccinerar flera djur samtidigt samt kullar brukar man få reducerat pris.

MysanMinGodis
0

Svar på fråga 1: Jag är inte bra på sånt här men jag skulle nog inte ta ut kaniner som är 2 veckor i snön redan.

Lans
0

1. Jag skulle inte heller ta ut inne kaniner förren till sommarn när dom är ungar!

http://lans.blogg.se

Målar och ritar porträtt på beställning.

Gör även armband och kaninselar.

Priser och info:

http://lans.blogg.se/tillsalu/

Mina auktioner på tradera:

http://www.tradera.com/finding.mvc/itemlisting?ftgnr=1175999

repekka94
0

#11 hmm var inte så jag mena men jag undrade hur många veckor dom skulle vara innan man tog ut dom… mamman och pappan är både inne och ute kaniner men när dom är ute är dom i ett föråd där det är ca.+10 grader

Och ungarna har fullt med päls

Taci
0

#13, det spelar nog inte så stor roll om dom har fullt med päls. Ungar är ju sköra o ömtåliga, tycker inte du ska utsätta dom för kyla om dom inte klarar av det. Vänta till i sommar, som nån redan hade nämnt :P

#3, var det inte du som brukade ha ute Moses? Eller minns jag helt galet nu kanske ? ^^

Frihetens
0

#14 Jo, det gjorde jag. Och vad har det med saken att göra?

Taci
0

#15, hm ja jag tänkte bara på att du skrev att "innekaniner ska man inte ha i snön överhuvutaget"..?

Frihetens
0

#16 Ja, jag kanske har lärt mig ett och annat?

Taci
0

#17, ok, det finns ingen anledning att bli snäsig ?

Frihetens
0

#18 Snäsig? Jag svarade ju bara på frågan ^^

repekka94
0

Jo men jag tänkte till våren när det blir varmare ^^ och kälen går ur backen så jag kan lära dom gå i koppel före sommaren **D

Clariiz
0

#20; Personligen tycker jag inte man ska vänja kaniner vid sele förren vid 8v. Men det är min åskit då.

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

repekka94
0

Men hallå dom är mer än 8 veckor då dom är 2 veckor nu ju och här uppe i norrland har vi vinter ända till maj ^^

Clariiz
0

Jag menade 3mån. (Lite trött idag :))
Jag tycker inte du ska ta ut kaninerna förren till sommaren när det är ungefär lika varmt ute som inne. Kaniner är ömtåliga små djur.

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

repekka94
0

hmm det är nog lika varmt inne som ute då för dom bor i ett svalt rum ^^

Thumper-KG
0

Som #8: RVHD 1ggr/år, men MYXOMATOS 1:a grundvaccinering sen 2:a efter 3-4 veckor, sen ca var 10:de månad.

#9, #10: Vår förening samarbetar med en veterinär som kommer till oss med jämna mellanrun, ca varannan månad.

Priset varierar hur många kaniner du har, men sist betalade jag 400:- för 4 kaniner som fick två vaccin var, Alltså 50:- sprutan.

Men det är vi det…så bli medlem i vår förening, det tjänar du på…Arlövs KAF …den aktiva föreningen.