Bolåda?
Vad för typ av bolåda har din kanin?
lägg gärna upp en bild samt mått och varför du valt just denna modellen på bolåda till din kanin!
fugerar den du har bra? eller skulle du heldre vilja ha en annan variant? isf vilken.. och varför…
Menar du bolåda som honor föder sina ungar i, eller mer som ett hus?
#1 det kan vara vilket som!
vill man så kan man skriva o berätta om både och! :)

Myra har tyvärr inget riktigt hus utan en transportbur och en bodel.
Uzza har två hus. Ett isolerat och ett vanligt. Har tyvärr inga bilder :) Den isolerade är väldigt bra, men tung! Den väger ca. 4-5 kilo och är ganska stor. Den andra är lätt och bra, lättstädad.
#3 hur stora är dina hus? eller vilken storlek tycker du funkar bäst?
Mina kaniners bolådor är ca 40x60cm. Bolådorna/husen består av en ingång och en bodel. I en del av bolådorna är bodelen borttagbar, i de andra så finns det en borttagbar mellanvägg som skiljer åt ingången och bodelen. Bolådorna har en upphöjd kant in till bodelen.
Hittade bara en löjligt liten bild, men man ser ju iaf lite av bolådan.

#4 Den isolerade är 50x50x60cm (BreddxLängdxHöjd). Jag vet inte exakt men den är väldigt stor. Den har ett runt hål som ingång och taket går att lyftas av.
Den 'lilla' ca. 30x40x50-60 cm (Höjd x Bredd x Längd). Den har också ett runt hål fast det sitter högre upp, så kaninen måste hoppa in. Den har ingen botten. Egentligen har den ett tak som går att ta bort och hålet är egentligen längst ner, men jag tog bort taket och vände hela huset upponer för min kanin använde den som toalett.
Tycker definitivt att lilla huset är bäst!
Jag har bolåder som jag sätter in till mina honor lite innan dom ska ha ungar, vet inte exakt mått på dom men 30x30x30 (lite kortare eller längre på någon sida) Honorna föder ibland i boet, men ibland väljer dom att bädda någon annan stans, men när ungarna går runt sjävl brukar dom vanligtvis välja att ligga i huset ändå, och dom tycker det är jätte kul att sitta uppe på taket, även skönt för mamman att kunna hoppa upp där och få vila lite från ungarna som bara jagar henne helatiden.. fast sen lär dom ju ändå sig att hoppa upp där :P
Till dom där ute så har jag en inne del, men det är så buren är byggd, har ibland också små "skjul" som dom kan krypa in och gömma sig i och sitta upp på :)
Sajtvärd för Australian Shepherd.ifokus!
putt

putt