Seriös uppfödare
Hur tycker du att en seriös uppfödare är & ska vara?
Han/hon ska kunna sin sak helt enkelt. Ha erfarenhet av i detta fall kaniner då, kunna hantera & sköta dem på rätt sätt, ge information till köparna & se till att kaninerna kommer i bra hem.
Och så finns det säkert massa andra saker som man inte tänker på, som också är viktiga.

Jag tycker som #1. Och det är roligt med uppfödare som verkligen vill fortsätta hålla kontakten, som man kan mejla med, prata i telefon, åka och hälsa på varandra och så :) För att se kaninen.

Håller med #1.
putt :)

håller också med. Och att man har väl genomtänkta kullar, med passande föräldrar
Som alla andra så håller jag med, men jag skulle vilja lägga till en sak att man ska kunna se hur glad och lycklig uppfödaren är med sitt/sin jobb/hobby. Då brukar det smitta av sig:)
Är det någon mer än jag som tycker att en uppfödare verkar mer seriös om h*n har bra ordning på sin hemsida och stavar rätt? Nu vet jag ju att det är inte där det seriösa sitter, men jag tycker det ger ett bättre intryck = seriösare.

#7 ja ;)

#7 Det ger ju ett bättre intryck men det påverkar ju inte uppfödningen, bara din syn på den. Uppfödaren kanske har dyslexi men är otroligt duktig på att avla på kaniner och så :)

Jag är väldigt kräsen när det kommer till uppfödare. Iallafall är jag det nu. Har inte varit det förut direkt men ^^ En bra uppfödare har alltid kaninernas bästa i åtanke. Kaninerna får inte behandlas som "maskiner" och få ungar hipp som happ. Jag påverkas även mycket negativt om uppfödaren använder sig av påhittade färger, raser osv. eller att de säljer sina kaniner till ägare som uenbarligen inte kan ta hand om en kanin. mm.
#9 Det är det jag menar. Jag tycker den verkar seriösare. Men i själva verket kanske en uppfödare med lite rörig hemsida är seriösare (lägger mer tid hos kaninerna än att fixa hemsidan
)

En seriös uppfödare för mig är en som tänker på kaninernas bästa och inte tar för många kullar på en och samma hona på ett år. Den ska kunna lite om färger och teckningar. Finns säkert fler saker som jag inte kommer på just nu..
Jag håller också med i mycket som #1 & #10 skriver :)

#11 Första intrycket är viktigast, och det är ju oftast hemsidan. Därför håller jag med dig. Att hemsidan, uppfödningens enda plattofrm "utåt" är viktig.
En seriös uppfödare ska:
- Veta mycket om kaniner, Avel och allt som hör till
- Tänka på kaninernas bästa och ta hand om dem väl
- Avla på "bra" djur, alltså inte t.ex. på kaniner med bettfel
- Välja ut köparen noga, så att inte kaninen hamnar i fel hem
- (Vara registrerad i en kaninavelsförening) - kan ju hända att man är seriös ändå.. men jag tycker att det ger ett bättre intryck.
- Kunna hjälpa till och besvara frågor som köparen ev. har
- Ha uppfödning för att h*n vill det, inte för pengarnas skull
- Ha ett passande pris på ungarna. Absolut inte för lågt iaf.
Osv.. enligt mig.
Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson
Besök gärna min blogg :)

#7: Ja, det tycker jag. Själv har jag lagt ned ett enormt arbete på min site Design är ju i sig diskutabelt då alla har olika smak, men funktionen är den rätta, med snabb bildvisare, info om kaniner o.s.v.
Att det sen inte finns så många kaniner beror på att jag inte har plats för fler.
Men nu har jag skaffat större loka för djuren, så det ska bli ändring på det också..
I dagens moderna sammhälle mäts tyvärr också hur "seriös" man är i pengar, d.v.s. ju mer pengar du investerar i din hobby, ju mer seriös är du…
putt