Aktivera Alpha
Alpha bor i en ~3x3m stor box. Men jag antar att det enda hon gör är att gnaga rent alla grenar jag lägger in, och sedan ligger hon på sitt hus resten utav dagen/natten då hon inte rastas.
När jag kommer in i ladugården skuttar hon alltid ner från sitt hus, för att sedan skutta i full fart fram till gallret och sätta sig och vänta på att jag ska komma och öppna så att hon ska få komma ut. Får hon inte göra det blir hon sur och börjar krafsa på gallret, för att sedan skutta tillbaka och lägga sig på sitt hus.
Idag var jag ute med henne 2 gånger i sele ca 30-60 min/gång, och så fick hon springa fritt ute en stund med. För ett tag sen då det var lite mildare fick hon vara ute lös flera timmar i sträck, men hon är ändå lika ivrig att få komma ut 5 min efter att jag släppt in henne i boxen igen. Verkar som hon har hur mycket energi som helst!
Nu undrar jag om ni har några tips? som kan få henne att kanske röra på sig lite mer i boxen? Eller något annat..?
Hon har ju så stor yta - till vilken nytta? Och hon är alltid så ivrig att få komma ut och röra på sig, för att hon har suttit och lagrat massa energi hela natten..
Samma här med Sissi… När hon får komma in i hagen sitter hon bara i ett hörn hela tiden xP
MEN!
Sedan jag har lagt in fler leksaker, t.ex en boll, tunnel och gjort en sitthylla utan skokartonger och en träbit (xD) så har hon rört mer på sig :) Så det kan vara ett tips? till dig :)
Kram Jenny

Har samma problem med Uzza, den latmasken. Hon sitter på samma plats hela natten :/ Tur att hon får springa i hagen minst 8 timmar om dagen. Och kan ni tänka er att hon har varit latare?
På nätterna eller när hon inte får vara med mig/i hagen så hämtade jag alltid lite små saker åt henne. Det kunde vara vad som helst. En tvättkorg, ett träd (!), spade, sopborste, hinder, tunnor m.m. Så la jag in en sak och tog bort en annan.
Så kan du möblera om lite då och då. Och du har dina i ett förråd, right? Då kanske du kan bygga en liten Hage ut från buren (när du t.ex gosar med de andra kaniner eller är i skolan) så hon får större utrymme så kanske det blir spännande :) Bara hon inte hoppar över.
Aktiveringsboll är också bra att ha :)
Och göm godis lite överallt och minska i skålen! Då är hon tvungen att röra på sig.
Och såna där pappertunnlar som jag har you know, dom är jättebra :) Men hon kanske är för stor? :/
_(Jag kan rekommendera en 'pall' från IKEA. Det är som en tunna, så vänder man den upp&ner så man sitter på den. Uzza tycker att den är jätterolig att vara innuti. Jag använder den till burrengöring, när jag hämtar hö och när jag borstar Myra.)
_Alltså, jag är så trött nu så jag har idétorka men jag kan nog komma på ngt tills imorgon :)
Lägga in en tunnel kanske? :) Om det finns nån i rätt storlek^^ (Haha, om Biggles växer ur sin tunnel ska jag köpa en 5 meter lång agilitytunnel åt honom ;D)
Gömma mat på olika ställen, hänga ner saker från taket, någon rolig liten bro?

Du kan alltid lägga in tunnlar och godisbollar som sagt :) Du kan gömma godis bitar i halmen/höet, Molle älskar att leta efter det :D
#1 Okej, tack för tipsen:)
#2 Mina bor i ladugården. Det går inte att sätta upp kompostgaller utifrån boxen, dom lyckas hon alltid riva på något vis^^ Och hon har ju jättestort utrymme så det borde ju inte vara "problemet". Aktiveringsboll ska jag nog ta och köpa :) Jag har bett pappa köpa en sån där gjutpappstunnel eller vad det heter om han hittar en i rätt storlek bara (; Just nu har Alpha en tunnel som förmodligen är för liten xD
Tack för dina tips?! =)
#3 Haha, den blir nog stor xD Tacktack (:
#4 Det ska jag göra, taack!:D

Får hoppas att hon blir mer aktiv nu :D
#6 Ja, det vore super!:D
Tack för alla era förslag:)
Göm godis på olika ställen, t.ex. i höet och på svåråtkomliga ställen, så att hon får anstränga sig lite för att leta fram godisen. Det hjälpte mycket när Saga alltid möblerade om i buren och förde oväsen under natten.. den gottegrisen söker numer godis istället för att väcka mig hela tiden. :D
Att hänga upp t.ex. en morot eller en kvist med löv/granris i taket (så lågt att kaninen kan nå den förstås ^^) kanske kan vara värt att testa?
Att få gräva är väl alltid uppskattat av kaniner, så en låda med jord att gräva i kan du kanske sätta in i boxen?
Små gömställen, tunnlar, tjocka grenar att hoppa över och hyllor att hoppa upp på och sitta och spana på..
Ja, det var nog mina tips? det. Lycka till :)
Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson
Besök gärna min blogg :)
#8 Tack så jättemkt!=)